رئیس باشگاه شیمیدر تهران با تاکید بر لزوم حمایت همه باشگاه‌ها از تیم ملی بسکتبال از امیرحسین صفرزاده به عنوان بهترین گزینه مدیرعاملی این تیم نام برد.

تیم بسکتبال شیمیدر تهران در نخستین سال حضورش در لیگ برتر با صعود به جمع چهارتیم نهایی، در رتبه سوم قرار گرفت. هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان شیمیدر استحقاق صعود به فینال را هم داشت اما شاگردان جواد رحمتی‌پور در نیمه‌نهایی مغلوب پالایش نفت آبادان شدند تا از کسب سهمیه آسیایی بازبمانند اما به هرحال روی سکو رفتن این تیم در نخستین حضورش، نتیجه خوبی برای شیمیدر محسوب می‌شود. شیمیدر علاوه بر تیم بزرگسالان خود، که به نوعی جانشین مهرام در لیگ برتر به حساب می‌آمد، در لیگ یک و رده‌های پایه هم قهرمانی‌های متعدد و ارزشمندی به دست آورد تا کارنامه موفق این تیم در فصل گذشته، درخشانتر شود. نتایج خوب شیمیدر دست‌مایه‌ای برای گفت‌وگوی ما با رئیس این باشگاه شد. هنریک درغوکاسیان با اظهار رضایت از نتایج تیمش، در گفت‌وگو با ما و در اظهار نظری جالب شیمیدر را تنها تیم تهرانی حاضر در لیگ برتر بسکتبال معرفی کرد. 

نخستین سال حضور شیمیدر در لیگ برتر با کسب مقام سوم همراه شد، ضمن اینکه شما نتایج درخشانی هم در رده‌های پایه گرفتید. از عملکرد باشگاه شیمیدر در فصل گذشته رضایت دارید؟ 
بله، شاید خیلی‌ها به دلیل تازه‌وارد بودن ما به لیگ برتر، انتظار زیادی از شیمیدر نداشتند و این طبیعی بود اما انتظار شخصی من از شیمیدر بالاتر از این حرف‌ها بود. فکر می‌کنم واقعاً استحقاق حضور در فینال و راهیابی به رقابت‌های آسیایی را داشتیم. به هرحال این اتفاق نیفتاد و امیدوارم در آینده نتایج بهتری کسب کنیم. البته همانطور که می‌دانید ما در لیگ یک به مقام قهرمانی رسیدیم و فصل بعد دو تیم در لیگ برتر داریم. قهرمانی ما در لیگ‌ جوانان و موفقیت در لیگ نوجوانان هم باعث شد فصلی رویایی برای باشگاه شیمیدر رقم بخورد. باید از همه کسانی که در راه کسب این افتخارات کنار ما بودند تشکر کنم. امیدوارم همچنان این نتایج درخشان ما تداوم داشته باشد. 

شیمیدر در بازیکن‌سازی هم عملکرد خوبی داشته است. 
همینطور است. اگر به فهرست تیم ملی جوانان 2016 نگاه کنید، متوجه خواهید شد از جمع 18 بازیکن حاضر در اردوی این تیم، 5 بازیکن سهم ماست. این نشان از انگیزه‌ ما در سازندگی دارد. حضور بازیکنان جوان ما کنار باتجربه‌ها در نهایت به سود تیم ملی جوانان شد و مطمئنم این بازیکنان با حضور در رقابت‌های مهم بین‌المللی، به سرمایه‌های خوبی برای بسکتبال ایران تبدیل می‌شوند. 

شما به نوعی نماینده بخش خصوصی در بسکتبال هم به شمار می‌آیید. حضور این بخش را در عرصه بسکتبال و ورزش کشور چطور ارزیابی می‌کنید؟ 
برند شیمیدر در واقع یک هلدینگ است و شرکت اقماری متعددی تحت امتیاز و زیرنظر شیمیدر فعالیت می‌کنند. متاسفانه سهم تهران که بیش از 12 میلیون نفر از جمعیت کشور را در خود دارد، تنها یک تیم در لیگ برتر و سطح نخست بسکتبال ایران است. با توجه به این موضوع انتظار داشتیم مسئولان استانی تهران، حمایت بیشتری از ما داشته باشند. این طبیعی است زمانی که تیمی نماینده تهران است از مسئولان استان توقع همکاری داشته باشد. 

اما اینطور نیست! دانشگاه آزاد و نیروی زمینی هم دیگر نماینده‌های تهران بودند. منظورتان از تنها نماینده پایتخت بودن چیست؟ 
ببینید دانشگاه آزاد و نیروی زمینی پیش از اینکه نمایندگان تهران باشند، تیم‌هایی کشوری‌‌اند. دانشگاه آزاد به عنون نهادی از آموزش عالی کشور، در اقصی نقاط ایران شعبه دارد. نیروی زمینی هم وضعیت مشابهی با این تیم دارد و این تیم نظامی هم به نوعی نماینده کل کشور است نه تهران. به نظر من نمی‌توان روی این دو تیم نام نمایندگان پایتخت بگذاریم. البته این نگاه و برداشت شخصی من است و شاید اینطور نباشد. 

در مقطعی از فصل و زمانی که بائرمن برای تمدید قراردادش به ایران بازگشت، صحبت از این بود که شیمیدر حامی تیم ملی شود و حتی شایعاتی از حضور درک بائرمن در رأس کادر فنی تیم شما هم به گوش می‌رسید. 
به نظر من این اصطلاح درست نیست که شیمیدر به عنوان یک باشگاه حامی تیم ملی شود. اصولاً نگاه من این است که همه باشگاه‌ها باید حامی تیم ملی باشند نه فقط شیمیدر. این حمایت هم باید جنبه‌های فیزیکی، مادی و معنوی داشته باشد. پیش از حضور دوباره بائرمن در ایران و تمدید قراردادش با فدراسیون هم نظر ما این بود که اگر قرار است او پنج سال سکان هدایت تیم ملی را در دست داشته باشد و اگر خواست با باشگاهی همکاری کند، شیمیدر پیشقدم خواهد شد. این تنها یک پیشنهاد بود که ما به فدراسیون تقدیم کردیم اما تاکید می‌کنم از روز اول نه اعتقاد داشتم ما باید حامی مالی تیم ملی باشیم، نه اینکه بائرمن سرمربی تیم شیمیدر شود، بلکه دوست داشتیم او در برنامه‌های آموزشی باشگاه ما حضور داشته باشد. 

و درباره مذاکرات ناکام حامد حدادی...
اصلاً اینطور نبود. ما هیچ مذاکره‌ای رسمی با حدادی نداشتیم. هرچند شنیده بودیم این بازیکن ارزشمند بسکتبال آسیا ابراز علاقه کرده است که در بازگشت از چین به تیمی از تهران بپیوندد و من و مدیرعامل باشگاه هم در این خصوص صحبت هایی داشتیم اما هرگز اینطور نبود که باب مذاکره با حدادی را باز کنیم. 

از مدیرعامل شیمیدر صحبت کردید. نظرتان راجع به امیرحسین صفرزاده چیست؟ اینکه او موفق‌ترین داور بین‌المللی ایران است و حضورش در شیمیدر باعث ایجاد شائبه‌هایی می‌شد، شما را نگران نمی‌کرد؟
به نظر من در این کشور هرکسی بهترین باشد همیشه کسانی پیدا می‌شوند که مقابلش موضع‌گیری کنند. من با توجه به شناختی که از امیرحسین صفرزاده داشتم و او را یکی از بهترین و باسوادترین افراد در بدنه بسکتبال ایران می‌دانستم، از وی خواستم در شیمیدر حضور پیدا کند. در مقطعی علیه او موضع‌گیری‌های متعددی در فدراسیون شد ولی من صفرزاده را فرد با دانشی دیدم و فکر کردم بهتر است از او در ارکان شیمیدر استفاده کنم تا سراغ کسانی بروم که فقط اسمشان در رسانه‌هاست. به هرحال صفرزاده بهترین گزینه برای مدیرعاملی شیمیدر است. از این انتخاب خودم رضایت کامل دارم، چرا که مدیری باسواد را به شیمیدر آوردم. او یک برنامه‌ریز به تمام معناست و به همه زوایای کارش اشراف کامل دارد. یقین دارم او همانطور که در داوری بسیار موفق بود در سطوح مدیریتی هم عملکرد کاملاً موفقی خواهد داشت. 

برنامه شیمیدر برای آینده چیست. آیا بدنه اصلی تیم را حفظ می‌کنید؟ 
همانطور که در ابتدای صحبت‌هایم اشاره کردم حضور در فینال لیگ برتر و کسب سهمیه آسیا دستاورد بزرگی برای ما بود که متاسفانه نتوانستیم به آن دست یابیم. تلاش باشگاه شیمیدر در آینده، حضور شایسته در لیگ ایران و جام باشگاه‌های آسیاست البته برنامه‌ریزی ما به تیم بزرگسالان محدود نمی‌شود و برای همه رده‌های سنی چشم‌انداز جداگانه‌ای در نظر گرفته‌ایم. هرچند حالا زمان استراحت بسکتبال داخلی است و برنامه‌‌های ما در آینده اجرایی می‌شوند. درباره حفظ یا آزاد اعلام کردن بازیکنان هم هنوز تصمیمی نگرفته‌ایم اما قاعده این است که حتماً با بازیکنان مدنظرمان برای باقی ماندن در شیمیدر مذاکره می‌کنیم.

گفت و گو: یاسر سماوات 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار