محمدرضا رحمانی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار
حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص آخرین ساخته سینمایی خود که این روزها در گروه هنر و تجربه اکران میشود، گفت: با به وجود آمدن عکسهای سلفی اولین جرقه ساخت «گاهی» در ذهنم زده شد. قبل از آن هم نمایشنامهای از یکی از دوستانم خوانده و اجرایش را هم دیده بودم که احساس کردم بسترخوبی برای تولید چنین کاری است. به همین دلیل تصمیم گرفتم دوربین را به موبایل تبدیل کنم تا هرکس به صورت سلفی از خودش فیلم بگیرد.
وی تصریح کرد: احساس کردیم این ایده و تکنیک جسارت بیشتری میطلبد و به همین دلیل یک پله بالاتر رفته و فیلمبردار را حذف کردیم که چنین چیزی در سینما بی سابقه است. اگر در این کار از فیلمبردار استفاده میکردیم، مزیت سلفی بودن کمرنگ می شد چرا که فیلمبردار همه کارها را انجام می داد و در عمل این کلمه بی معنی می شد.
وی افزود: خیلی از تهیه کنندهها چنین ریسکی را نمیپذیرفتند و حذف فیلمبردار را نشدنی میدانستند تا اینکه آقای پورکیان جسارت به خرج دادند و تهیهکنندگی این کار را به عهده گرفتند.
کارگردان «ستایش» در ادامه بیان کرد: با شیوهای که در پروژه «گاهی» داشتم، باید همه بازیگران در یک زمان و مکان جمع میشدند و این کارشان را سخت می کرد؛ همچنین این فیلم، ساختارشکن و به نوعی وابسته به بازیگر بود. بازیگران زیادی در این پروژه آمدند و رفتند و حتی برخی بازیگران تئاتر هم برای بازی در این فیلم تست زده شدند اما در نهایت به ترکیب حاضر در فیلم رسیدیم.
وی خاطر نشان کرد: در این سال ها شاهد بودیم که سینما هم از نظر تولید و هم از نظر مخاطب ریزش داشته است اما خیلی از نمایشنامهها در اجرا موفق بودند؛ به همین دلیل دوست داشتم این کار به نمایشنامه نزدیکتر باشد و فکر می کردم که آن تجربه خیلی موفقتری برایم باشد.
رحمانی در بخش پایانی صحبتهایش در خصوص ساخت فیلم دیگری به شکل سلفی عنوان کرد: قصد ندارم فیلم دیگری به شکل سلفی بسازم اما موضوع های متعددی در ذهن دارم که از تکنیک های دیگر در تولید آن ها استفاده خواهم کرد.
انتهای پیام/