با موافقت نمایندگان، نمرات امتحانات سراسری دروس دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی در رتبه کنکور تاثیر دارد.

نحوه تاثیر سابقه تحصیلی دانش آموزان در رتبه کنکور تعیین شد

به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نمایندگان در صحن علنی امروز یکشنبه 26 اردیبهشت ماه با کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور با 143 رأی موافق، 45 رأی مخالف، 10 رأی ممتنع از مجموع 232 رأی موافقت کردند.

ماده واحده این طرح تصریح می‌کند:

1-بند الف ماده 1 قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب 10 شهریور ماه سال 1392 به شرح زیر اصلاح می شود:

الف- سابقه تحصیلی: نمرات تعدادی از دروس دوره متوسطه دوم و پیش دانشگاهی است که امتحانات آن مطابق اصول سنجش و اندازه گیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری، نهایی و استاندارد مطابق مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

2- بند (ت) ماده 3 قانون وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش به شرح  زیر اصلاح می‌شود:

ت- اتخاذ تصمیم درمورد میزان و نحوه تأثیر هر یک از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات سراسری، نهایی و استاندارد) آزمون عمومی و آزمون اختصاصی در سنجش

تبصره- این قانون از تاریخ تصویب لازم‌الاجراست.

اما برخی نمایندگان مانند احمدی لاشکی مخالف وجود شرط معدل برای ورود به دانشگاه بودند و آن را جفا در حق دانش آموزان نمونه می‌دانستند.

وی با بیان اینکه باید راهکاری برای مؤسسات و کلاس‌های کنکور پیدا کرد گفت: این طرح نیز مؤسسات دیگری را راه اندازی می‌کند.

فیاضی سخنگوی کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری در تشریح این طرح عنوان کرد: سنجش دانایی و توانایی دانشجو را به جای سنجیدن در دو ساعت امتحان کنکور می‌توان به دبیرستان‌ها برد زیرا کنکور ابزاری برای سنجش توانایی و دانایی به حساب نمی‌آید.

وی ادامه داد: برخی می‌گویند اگر کنکور حذف شود مدارس توانایی اجرای آزمون‌ها را ندارند اما ما در قانون روش اجرای آزمون‌ها را به روش علمی قرار داده‌ایم و این قانون برای آن است که بتوانیم کنکور را در نهایت حذف کنیم.

صیادی خاطر نشان کرد: اکنون حدود 80 درصد کرسی‌های دانشگاه‌ها نیاز به کنکور ندارد و می‌توان با داشتن سوابق تحصیلی آن‌ها را در اختیار گرفت.

در ادامه بعد از تصویب کلیات طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگا‌ه‌ها و مراکز عالی کشور پیشنهاداتی از سوی احمدی لاشکی، مفتح و قاسم جعفری مطرح شد که در نهایت تنها پیشنهاد جعفری مورد تصویب نمایندگان قرار گرفت.

بنابر پیشنهاد جعفری عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری شرط معدل تنها برای سال 95 تأثیر مثبت دارد و برای سالهای دیگر براساس شرایط بررسی کارشناسانه خواهد شد که این پیشنهاد با 138 رأی موافق، 43 رأی مخالف و 11 رأی ممتنع تصویب شد و بعنوان یک تبصره الحاقی به این طرح افزوده شد.

انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
خیلی ممنون از سایتتون واز اطلاع رسانی به موقع واقعا متشکرم
آخرین اخبار