وی با اشاره به این که بنادر عباس، امام خمینی، خرمشهر و امیرآباد به راه آهن متصل هستند و بنادر انزلی و چابهار نیز به زودی به راه آهن متصل خواهند شد، افزود: در دو سال اخیر با همکاری کشورهای منطقه کریدورهای بین المللی ریلی را از جمله چین به تهران را فعال کرده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که کریدور دریای خزر و خلیج فارس را با کشورهای شمالی برنامه ریزی کرده ایم، بیان کرد: با توافق اخیر با راه آهن روسیه و آذربایجان کریدور بندرعباس-مسکو و هلسینکی نیز تعریف شده است.
پورسیدآقایی با اشاره به کاهش هزینه ترانزیت برای ترغیب تجار به استفاده از ریل برای حمل، یادآور شد: ایران کشوری نفت خیز است و جابجایی فرآورده های نفتی از طریق ریل باید افزایش یابد. از سوی دیگر پتانسیل ترانزیت فرآورده های نفتی از کشورهای شمالی به بندرعباس را داریم. در این راستا با توافق انجام شده ترانزیت نفتی از ترکمنستان به بندرعباس به زودی عملیاتی می شود.
وی با بیان این که همه مسیرها قابلیت جابجایی نفت با لوله را ندارند و استفاده از ریل برای این کار مقرون به صرفه تر از جاده است، تاکید کرد: با سیاست های اتخاذ شده امسال شاهد دو برابر تقاضای شرکت پخش برای حمل فرآورده های نفتی از طریق راه آهن هستیم.
گفتنی است در چهارمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی و صنایع وابسته حضور بیش از 180 شرکت داخلی و 130 شرکت خارجی از کشورهای آلمان، انگلستان، سوئیس، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، چین، فنلاند، بنگلادش، بلژیک، جمهوری چک، روسیه، اوکراین، استرالیا، لهستان، بلغارستان،هند و سوئد حضور دارند.
ارائه جدیدترین دستاوردها و تکنولوژی صنعت حمل ونقل ریلی وصنایع وابسته، ارتقای تولیدات داخلی،توسعه صادرات،ارائه توانمندیهای شرکتهای ایرانی،افزایش تولیدوصادرات،بومی سازی صنایع ریلی وآشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشورباجدیدترین پیشرفتهای روزاین صنعت درجهان،برخی ازاهداف برگزاری نمایشگاه مذکور اعلام شده است.
در این نمایشگاه انواع صنایع و خدمات مختلف ریلی در بخش مسافری درون شهری، برون شهری و بخش باری، انواع واگن ها، لکوموتیو برقی و دیزلی، قطعات مصرفی واگن های مسافری و باری و خدمات پس از فروش، تعمیر و نگهداری و بیمهای در معرض دید علاقه مندان قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/