چند روز پیش در جریان دستگیری تعدادی بازیگر در یک مهمانی شبانه، ابتدای اسم و فامیل افراد بازداشت شده در رسانه‌های مختلف انتشار پیدا کرد که ...

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدتی است ماجرای ادامه‌دار حضور برخی بازیگران و ورزشکاران در مهمانی‌های شبانه نامتعارف، بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته و با واکنش‌های مختلفی از سوی مردم، مسئولان و هنرمندان همراه شده است.

داستانی تکراری که بعید است بتوان به این زودی‌ها خط پایانی برای آن تصور کرد و به نظر می‌رسد زمان زیادی برای فرهنگ‌سازی در میان برخی اشخاص مشهور نیاز است تا دیگر شاهد وقوع چنین اتفاقاتی که عفت عمومی را خدشه‌دار می‌کنند، نباشیم.

نکته حائز اهمیت اینجاست که همواره بعد از انتشار اخبار دستگیری تعدادی بازیگر یا ورزشکار در یک پارتی شبانه، گمانه‌زنی‌های مختلفی از سوی افکار عمومی برای پی بردن به نام افراد شرکت‌کننده در این مهمانی‌ها صورت می‌پذیرد. گمانه‌زنی‌هایی که در بسیاری از موارد اشتباه است و فقط باعث تخریب شخصیت و جایگاه اشخاص مشهور در اذهان عمومی می‌شود.

نیروهای امنیتی و قضایی به دلیل حفظ حرمت و آبروی افراد از بردن نام کامل آن‌ها پرهیز می‌کنند و به درستی این کار را مغایر با قوانین شرع و عرف می‌دانند. اما شیوه اطلاع‌رسانی مسئولان مربوطه به تازگی حاشیه‌ساز شده است.

چند روز پیش در جریان دستگیری تعدادی بازیگر در یک مهمانی شبانه، ابتدای اسم و فامیل افراد بازداشت شده در رسانه‌های مختلف انتشار پیدا کرد که موجب آزردگی خاطر برخی هنرمندان شد و واکنش تنی چند از بازیگران را به دنبال داشت.

مهناز افشار بازیگر سینما که از افراد در معرض اتهام بود، در یادداشتی اعتراض آمیز در صفحه توئیتر خود نوشت: «انتشار اسامی افراد به صورت اختصاری که باعث گمانه‌زنی‌های گوناگون و انتشار شایعات می‌شود درست نیست. بهتر نیست یا کامل منتشر شود یا منتشر نشود؟»

همچنین سحر قریشی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «به هیچ عنوان مهمانی شبانه نبودم و هرگز نخواهم بود.»

طبیعی است که باید تفاوتی میان جایگاه افرادی که مدام در معرض رصد عمومی قرار دارند و هر رفتار نامتعارف آن‌ها موجب ایجاد واکنش و هیاهو می‌شود، با اشخاص عادی جامعه وجود داشته باشد، اما این تفاوت نباید منجر به این شود که برخی چهره‌ها خود را از دایره قانون و بازدارندگی آن مصون بدانند و بی‌محابا دست به هر عمل غیرمعمولی بزنند. جدای از این جریان نوع و شیوه انتشار اسامی افراد به صورت اختصاری شبهات بسیاری را ایجاد می‌کند و شاید به دلیل شباهت‌ها و اشتراکاتی که وجود دارد، حواشی ناحقی برای افرادی که در این مراسم و مهمانی‌ها حضور ندارند ایجاد شود. البته به نظر می‌رسد اولتیماتوم دستگاه قضا مبنی بر اینکه در صورت بروز دوباره چنین اتفاقی، اسامی را به صورت کامل اعلام خواهد کرد، نشانگر پایان مماشات و ارفاق برای این افراد است.

یکی از بازیگرانی که نسبت به عدم انتشار نام این افراد معترض بود پولاد کیمیایی است که در این خصوص اظهار داشت: «من معتقدم که اسم‌ها باید به صورت کامل منتشر شود، زیرا در انتشار به شکل اختصاری امکان تشابه اسمی وجود دارد که این امر می‌تواند چندین نفر را در معرض اتهام قرار دهد و باعث برخی سوءاستفاده‌ها شود. انتشار به این شکل هیچ چیز به ما نمی‌دهد؛ یا از کسی اسم نبرند یا به طور کامل نام آن‌ها را اعلام کنند.

وی ادامه داد: به نظرم این کار انصاف نیست، چون یک بازیگر سال‌های زیادی از عمرش را برای کسب آبروی خود می‌گذارد؛ اما با این سبک و سیاق اعلام اسامی مجرمان به صورت اختصاری به اشتباه حواشی سراغ او می‌رود و در عرض یک روز امکان دارد آبروی چند‌ساله‌اش به باد برود.

این بازیگر سینما در بخش پایانی صحبت‌هایش عنوان کرد: رفتارهای این گونه در حافظه تاریخی جامعه باقی می‌ماند، به سادگی پاک نخواهد شد و به اعتبار یک بازیگر لطمه وارد می‌کند؛ به نظرم باید قدری صبورانه‌تر و منصفانه‌تر با این مسائل برخورد کنیم؛ چون همه افراد جامعه اعم از شاکی و متهم به عنوان یک شخص حقیقی دارای حق و حقوقی برای خود هستند.»

به راستی اعلام اختصاری نام اشخاص سبب بروز مشکلاتی برای برخی افراد غیرمرتبط با این مسئله می‌شود و این طرز عملکرد نیت خیری که هدفش حفظ آبروی افراد بوده است را زیر سوال می‌برد؛ پس چه بهتر که مسئولان امر تدابیری را در نظر بگیرند که در عین پایبندی به مسائل اخلاقی، شرایط برای آرامش روانی همه اقشار جامعه فراهم شود. البته که پیش از این‌ها هنرمندان و چهره‌های سرشناس باید الگویی مطابق با جایگاه اجتماعی خود تعریف کرده و با پایبندی به موازین اخلاقی خود را در معرض این اتفاقات قرار ندهند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
وای که مسئولیت بجای مجازات شدید این انگل ها چقدر شل و ول با این ها رفتار می کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
پارتی رفتن بازیگرها به خودشون مربوطه و لا غیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۱۸ شهريور ۱۴۰۰
به نظر افرادی مثل این هم باید مجازات شوند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۴ ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی برخوردقاطعانه ومحکم ازابتداشود به اینجانمیرسد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۷ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
یکی ار دلایل افزایش روز افزون این جرام مماشات کردن با آنان است . افرادی خود را در این معرکه دچار کردن باید تاوان آنرا هم بپردازند . دلیلی ندارد که از اعلام اسامی آنان خوداری شود .
United States of America
ناشناس
۰۷:۵۴ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
بایدقانون باافراد خاطی قاطعانه برخوردکندتازمینه گناه ازاجتماع برای همیشه ریشه کن شود.
United States of America
ناشناس
۰۰:۴۵ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
هرکی خربزه میخوره پای لرزشم میشینه!! اون بازیگرا ینی نمیدونستن کارشون خلافه! باید اسم کاملشونو بگن!!حالا اگه پارتی لو نمیرفت با خیال تخت آخر همین هفته یه قرار پارتی دیگه میزاشتن خیلی قشنگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
اولا کسی که آبرو داره چنین جایی شرکت نمی کنه در ثانی این افراد به این کارها افتخار هم میکنند چند وقت دیگه هم سر از اون ور در میارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
ازاین موارد تو گزشته بوده الانم هست دراینده هم خواهیم دید متاسفانع وقتی به یه هنرمند وووزشکاری زیادی بها بدی همین میشه دیگه ,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مگه بعد از مرگ مهرداد اولادی کل رسانه ها نگفتن ک ب دلیل استفاده مشروب بوده حتما اون موقع ابرو دلیل نبوده ک خانواده اولادی تو اون مصیبت باید چ حرفایی هم بشنون اما الان برا این افراد تنها اوردن اسمشون شده از بین رفتن ابرو ..
خدایا فقط خودت صبر بده...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
بنظرم انتشار نکردن اسامی متخلفان که دستگیر شدن یعنی ایجاد فضای امن برای سایر متخلفان که هنوز دستگیر نشدن این روش نمی تونه باز دارنده باشه اگه جامعه رو ببینید متوجه خواهید شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
بله باید اسما را بطور کامل بنویسند تا مردم در شبه نمانند. اگر جرم کردند ودر رسانه ها مندرج میشود .اما را اعلام کنند. واگر جرم نکردند پس لطفا با ایما و اشاره اسم نبرند که موجبات شبه آفرینی در بین مردم نشود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
سلام.
وقتی به راحتی علت مرگ بازیکن فوتبال کشورمان بدون هیچ ملاحظه ای اعلام می شود چرا باید اسامی چنین آدمهای هنر پیشه نما یی مخفی بماند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۳ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
وقتی کسی که عقلش میرسد و در این مجالس شرکت می کنددیگر حفظ حرمت و آبرو یعنی چه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
مهرداد اولادی مرحوم‌ آبرو نداشت که بعد مرگش آبروشو بردید.انسان نبود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
البته من در جایگاهی نیستم که بخوام برای مسؤلین امر تعیین تکلیف کنم. ولی جایگاه سینما خیلی مهمه و نباید این بی اخلاقی ها به محیط سینما راه پیدا کنه. هر کسی هم مرتکب چنین کاری شده باید اسمش اعلام بشه تا جلوی یکسری سوء استفاده ها گرفته بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
اسمشون و نه کامل بگن و نه مختصر چون وقتی مردم بفهمند کیا بودند حیاشون از بین میره و به خودشون اجازه خواهند داد کارهای بدتری هم بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۱ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
این شخصیت هایه معروف رو اگر مادام العمر از حرفشون منع کنن و مجازات سنگین بزارن دیگه جرات پارتی رفتن رو پیدا نمیکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۹ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
همونطور که علت مرگ فوتبالیستی که دستش از دنیا کوتاس را میگن چرا اسامی بازیگران را مشخص نمیکنن؟
واقعا گاهی ادم فکر خوب میخواد بکنه ولی نمیشه ایکاش همیشه نیت بر حفظ آبرو افراد باشه
آخرین اخبار