ایالات متحده امریکا از گفتگوهای سیاسی میان نمایندگان حکومت افغانستان و حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار استقبال می کند.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،یک مقام وزارت خارجه امریکا به صدای امریکا گفت که واشنگتن در قبال حمایت از روند آشتی میان افغانها، هیچ پیش شرطی ندارد.

این مقام امریکایی گفت "ایالات متحده از یک روندی که به رهبری و مالکیت افغانها باشد و منازعهء افغانستان را به شکل مسالمت آمیز حل کند، حمایت می کند. تمام گروهای مرتبط به شمول حزب اسلامی گلبدین حکمتیار باید در این گونه دیالوگ سهم داشته باشند تا افغانها با هم در باره آیندهء کشورهای صحبت کنند”.

نمایندگان شورای عالی صلح و حزب اسلامی از ماه ها بدینسو سرگرم چانه زنی ها بر یک معامله ای صلح استند که ضمن پایان بخشیدن به جنگ، راه را برای برگشت گلبدین حکمتیار به نظام سیاسی افغانستان باز کند.

برای این منظور، یک پیش شرط حزب اسلامی هم حذف نام رهبر این گروه از فهرست تحریمات سازمان ملل و امریکا است.

وزارت خارجه امریکا حتی "آماده است تا با حکومت افغانستان و اعضای شورای امنیت سازمان ملل کار کند تا در صورت تکمیل یک موافقتنامه (صلح) که مستلزم اجرای شرایط لازم باشد، رفع تحریمات را ملاحظه کنند”.

 وزارت خارجه امریکا در ۱۹ فبروری ۲۰۰۳ و بر اساس فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴، گلبدین حکمتیار را به دلیل "ارتکاب و مشارکت” در فعالیت های دهشت افگنی القاعده و طالبان، "تروریست جهانی” برگزید.

وزارت خارجه امریکا به این پرسش پاسخی ارائه نکرد که در صورت انعقاد پیمان صلح با حکومت افغانستان، آیا نام آقای حکمتیار از فهرست "تروریستان جهانی” امریکا بیرون خواهد شد یا نه.

وزارت خارجه امریکا گفته است که "شرایط نهایی آشتی مشتمل بر ختم خشونت، قطع هرگونه رابطه با تروریسم بین المللی و پذیرش قانون اساسی افغانستان به شمول حقوق زنان و اقلیت ها” است.

اسوشیتد پرس به نقل از مقام ها در شورای عالی صلح از تهیهء مسوده ۲۵ ماده ای موافقتنامه صلح با حزب اسلامی (حکمتیار) خبر داده است که گفته می شود در برگیرندهء تمام این شرایط است.

این مسوده همچنان راه را برای برگشت آن "هزاران” عضو حزب اسلامی (حکمتیار) به افغانستان باز می کند که در زمان حاضر در پاکستان بسر می برند. رهایی حدود دو هزار هوادار این حزب از قید حکومت افغانستان نیز در این مسوده است.

هم زمان با این روزنامهء‌ نیویارک تایمز گزارش داده است که حکومت افغانستان سالانه چهار میلیون دالر را برای مصارف امنیتی و دفتری آقای حکمتیار هزینه خواهد کرد.
گروهای حقوق بشری حزب اسلامی و دیگر گروهای مجاهدین را به ارتکاب جنایات جنگی متهم می کنند

گروهای حقوق بشری حزب اسلامی و دیگر گروهای مجاهدین را به ارتکاب جنایات جنگی متهم می کنند

امین کریم، مذاکره کنندهء ارشد حزب اسلامی، گفته است "این موافقت نامهء با ارزشی است چون راه را برای صدها هزار مردم ما که در تبعید بسر می برند، باز می کند تا با عزت به کشور شان برگردند و فکتورهای درازمدت جنگ را از بین ببرند. هدف ما ایجاد یک صلح پایدار است”.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار