خیام شاعر توصیف نیست؛ اهل اشاره است و هرگز به دنبال قالب مثنوی نرفته است.

عباس سجادی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به آنکه خیام به دو واسطه قابل توجه است، گفت: جدا از اینکه خیام یک ریاضیدان و فیلسوف بزرگ بود، دو شاخصه مهمی که شعر خیام را برجسته می‌کند، یکی قالب و دیگر محتوای شعر وی است. این شاعر از کوچکترین قالب شعری استفاده کرده و از آن عنصر ضربه‌زنندگی که باید در رباعی وجود داشته باشد، بهره برده است. به همین جهت رباعی‌های خیام قالب ذهن مخاطب می‌شود.

وی افزود: خیام در قالب جمع و جور و مدرن روزگار خود شعر می‌گوید. این قالب هم اکنون نیز جزو قالب‌های مدرن محسوب می‌شود. این که این شاعر قالب رباعی را برای سرودن شعر انتخاب می‌کند، نشان‌دهنده آن است که وی دنبال روده درازی کردن نیست. این هم یکی از ویژگی‌های شعر خیام محسوب می‌شود. به اعتقاد من، خیام شاعر تذکر و تلنگر است و شاعر توصیفی نیست. اهل اشاره است و تنها اشاره می‌کند. هرگز به دنبال قالب مثنوی نرفت.

این شاعر بیان کرد: رباعی‌های خیام به چند ده زبان زنده دنیا ترجمه شده و این نشانه عنصر محتوایی خیام است. این محتوا تا اندازه‌ای جهانی و به روز بود که امروز نیز به زبان‌های دیگر ترجمه می‌شود. آنچه امکان ترجمه شعری را به زبان دیگر فراهم و آن را ترجمه پذیر می‌کند، محتوای شعر است. 

سجادی تصریح کرد: ارکان شعر هنگام ترجمه به زبان‌های دیگر از بین می‌رود. محتوای شعر باید غنی باشد و شاعران جوان از این بازی‌های زبانی دست بردارند و غزلی با محتوای غنی تولید کنند تا شعر آن‌ها نیز مانند خیام قابلیت این را داشته باشد که به زبان‌های دیگر ترجمه شود.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار