دبیر کل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان‌های مردم نهاد به عنوان شریک اجتماعی می‌توانند در ابعاد مأموریتی مبارزه با مواد مخدر نقش آفرینی کنند.

کاهش اعتیاد با مشارکت مردم مبسر نخواهد شد
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، علی رضا جزینی دبیر کل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در مراسم کارگاه آموزشی آشنایی با مبانی و اصول حمایت‌های اجتماعی و صیانت از زنان بهزیستی که امروز سه شنبه برگزار شد، اظهار داشت: توانمند سازی در حوزه مشارکت یکی از ضروری ترین موضوعاتی است که کارگاه های آموزشی باید با یک برنامه ریزی منسجم در این زمینه استمرار و گسترش یابند.

وی افزود: اساسا آسیب و مسئله اجتماعی راه حل اجتماعی را می‌طلبد و باید بتوانیم کارکردهای اجتماعی را فعال و توسعه آن را با تدوین یک برنامه خاص در دستور کار دبیرخانه ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهیم.

دبیرکل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: به منظور توسعه و تعادل اجتماعی باید احساس مسئولیت نهادهای اجتماعی، کارکرد و حمایت های اجتماعی را افزایش دهیم.

جزینی تصریح کرد:  یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی در بین پنج آسیب مطرح شده، اعتیاد است که با توجه به آمار ابلاغ  شده سال گذشته، در برنامه ششم باید در حوزه شیوه و در حوزه بروز 25 درصد کاهش یابد که کار دشواری است و نیازمند مشارکت سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی و بویژه مردم است که در غیر اینصورت کاهش 5 درصدی سالانه میسر نخواهد بود.

وی افزود: به همین منظور ستاد مبارزه با مواد مخدر کارگروهی را تشکیل داد تا بر اساس برنامه ششم اقدامات لازم در جهت کاهش اعتیاد به عمل آورد.

دبیرکل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: توسعه اجتماعی نیازمند شریک اجتماعی است و شریک‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر نهادها و سازمان‌های مردم نهاد هستند که به عنوان نمایندگان مردم می‌توانند در ابعاد مأموریتی مبارزه با مواد مخدر در سه محور پیشگیری، درمان و کاهش آسیب نقش آفرینی کنند.

جزینی در ادامه تصریح کرد: از جمله استراتژی‌های اولیه ستاد مبارزه با مواد مخدر پیشگیری است که نیازمند مشارکت و بهره مندی از سازمان‌های مردم نهاد است.

وی افزود: دبیر خانه ستاد مبارزه با مواد مخدر وظایف خاصی را در این حوزه دنبال می‌کند ولی برای اجرایی کردن برنامه پنج ساله برنامه ششم باید مسئله را به جامعه منتقل کند و از جامعه بر اساس وظایف تصریحی کمک گیرد.

دبیرکل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: از دیگر وظایف دبیرخانه تغییر ذهنیت جامعه در رابطه با افراد معتاد و بهبود یافته است که همین تغییر ذهنیت و حضور خیران و اقشار مختلف جامعه در سال‌های گذشته باعث دریافت کمک‌های بسیاری از سوی آنها شده است.

جزینی در ادامه تصریح کرد: پیشگیری از اعتیاد برای این منظور در بسیاری از استان‌ها ایجاد شده است.

وی افزود: تغییر ذهنیت جامعه نسبت به معتاد و افراد بهبود یافته از اعتیاد نیازمند فرهنگ سازی است و سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد نقش اساسی را ایفا می‌کنند و باعث گسترش تغییر ذهنیت‌ها در جامعه می‌شوند.

دبیرکل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: گسترش ذهنیت کار خیریه‌ای در هر مجموعه‌ای در ستاد مبارزه با مواد مخدر توسط انجمن‌ها منجر به روشن شدن ذهن عموم جامعه می‌شود.

جزینی ادامه داد: یکی دیگر از موارد مهم در زمینه مبارزه با مواد مخدر گسترش نظام پیشنهادها و عملیاتی کردن آنها است و ستاد مبارزه با مواد مخدر فرایندی را آماده کرده است و با در نظر گرفتن آیکنی برای دریافت پیشنهادها از سوی مردم اقداماتی را انجام داده است.

وی گفت: ایجاد حس مسئولیت در افراد یکی از دغدعه‌های اصلی ستاد است که باید در اعضای ستاد که حدود 24 عضو مرتبط و غیر مرتبط می‌باشند به وجود آید.

دبیر کل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: باید یک دگرگونی اساسی در حوزه فعالیت‌های پیشگرانه مخصوصا در محیط‌های آموزشی صورت گیرد و مشارکت‌های سمن‌ها نقش خود انگیخته و داوطلبانه است که می‌تواند بر جلب نظر و احساسات و مسئولیت مردم و مسئولان ذیربط اثر گذار باشد.

جزینی در ادامه افزود: سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد به عنوان پل ارتباطی مردم و مسئولان به شمار می‌آیند و به همین دلیل باید تقویت شود در طی دو سه سال اخیر تعداد سمن‌ها و سازمان‌های مردم انگشت شمار بود و خوشبختانه توانستیم آنها را به 2 هزار 700 مرکز افزایش دهیم و هم اکنون 2 هزار و 271  سازمان مردم نهاد در سه حوزه پیشگیری، درمان و کاهش آسیب در حال فعالیت هستند.

وی در رابطه با لزوم اشتغال زایی برای بهبود یافتگان از اعتیاد افزود: بحث  اشتغال زایی از جمله مسائل مهم و مدد نظر ستاد مبارزه با مواد مخدر است و به همین منظور در سال گذشته حدود 55 طرح اشتغال آغاز به کار کرد که 600 نفر در آن مشغول به فعالیت هستند.

دبیرکل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بحث مشارکت یکی از مباحث اصلی در سیاست های مقام معظم رهبری است و 2 سند پیشگیری از اعتیاد و همچنین سند درمان بر آن تأکید فراوان شده است.

وی افزود: باید در محیط های آموزشی تشکل های دانشجویی و دانش آموزش را فعال کنیم چرا که نقش موثری را در پیشگیری از اعتیاد ایفا می کند و همچنین باید در زمینه مهارت های زندگی نیز تشکل های مردمی را ایجاد کرد. 

جزینی در ادامه تصریح کرد: هدف از ایجاد کارگاه های آموزشی افزایش ارتباط است که باعث می شود سیاست های ستادمباره با مواد مخدر و سازمان های مردم نهاد با یکدیگر عجیم شود.

دبیر کل قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: بر این اساس استفاده از تجارب یکی از مواردی است که می تواند در نحوه انتقاد و آموزش در این کارگاه ها موثر واقع شود.

در ادامه این نشست پرویز افشار معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: در هزاره سوم نقش سازمان های غیر دولتی پر رنگ شده و طبق گفته فعالان و برنامه ریزان مدیریت جهانی تا سال 2050 در اکثر کشورها نیمی از امور مربوط به این حوزه در دست سازمان ها و نهادهای مردمی خواهد بود.

 وی افزود: عمده فعالیت های مربوط به مبارزه با مواد مخدر در بخش حکومتی حدود 20 تا 25 درصد است و بیش از 80 درصد امور بر عهده نهادهای غیر دولتی است. 

افشار در ادامه تصریح کرد: یکی از اولویت های اصلی ستاد بحث پیشگیری از اعتیاد است هر چند که در حوزه درمان نیز حدود 90 درصد فعالیت های این ستاد توسط بخش خصوصی انجام می شود و همچنین در حیطه کاهش آسیب اقداماتی توسط NGOها انجام می شود برای تکمیل این حلقه و صیانت از بهبود یافتگان حمایت های اجتماعی و ایجاد اشتغال تضمین کننده است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: غریب به دو هزار 800 تا 3 هزار NGO به ستاد مبارزه با مواد مخدر معرفی شده اند و ان چه مد نظر این ستاد است توان افزایی مناسب آنهاست تا بتوانند از سطح ملی و منطقه ای در سطح فرا  ملی فعالیت خود را ادامه دهند.

افشار در ادامه تصریح کرد: زنان و مادران در ایران از قداست ویژه ای برخوردار بوده و به عنوان پایه و ستون خانواده ها محسوب می شود و آینده جوانان در گرو وجود مادران سالم است. 

وی افزود: زمانی که اعتیاد و آسیب های اجتماعی این ستون و پایه را هدف خود قرار می دهند موجب فرو پاشی نهاد خانواده می شوند.

افشار در ادامه تصریح کرد: متاسفانه طی سال های 1380 تا 1390 سهم زنان در مجموعه معتادان 2 برابر شده است که نیازمند توجه و اهتمام ویژه از سوی سازمان های دولتی و غیر دولتی برای پیشگیری و مقابله با این آسیب اجتماعی است. 

انتهای پیام/

برچسب ها: جزینی ، مردم نهاد ، سازمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار