دبیر انجمن داروسازان تهران با اشاره به این که مصرف سرم در کشور بیش از حد زیاد شده، گفت: روش‌های درمانی که توسط پزشکان در بسیاری از مراکز درمانی برای بیماران استفاده می‌شود به این کمبود فزاینده کمک می‌کند.

دکتر محمد رضا دری دبیر انجمن داروسازان تهران در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص کمبود سرم در بازار مصرف دارویی اظهار کرد : در بسیاری از درمانگاهها و مراکز درمانی مریض با یک بیماری جزئی که نیاز به سرم درمانی ندارد مراجعه می کند اما متاسفانه پزشک برای بیمار سرم تجویز می کند.

وی افزود: استفاده از سرم درمانی در بیماری هایی که نیاز به تجویز ندارند موجب مصرف بیش از حد سرم شده و به طوری که با کمبود مقطعی آن در بازار مواجه می‌شویم.

دری ادامه داد: از جامعه پزشکی خواستاریم تا روند درمانی را بهبود داده و اگر بیمار نیاز واقعی به سرم درمانی دارد از این روش استفاده کند تا بتوانیم مدیریت و مصرف بهینه در خصوص سرم داشته باشیم.

دری با تاکید بر این مطلب که در هیچ یک از بیمارستان ها کمبود سرم نداریم، گفت: این کمبود را برای بیماران سرپایی شاهد هستیم، مصرف در بسیاری از بخش ها روند رو به رشدی دارد نباید این الگوی نادرست نهادینه شود.

دبیر انجمن داروسازان تهران یکی دیگر از دلایل کمبود سرم را به روز شدن خط‌های تولیدی کارخانجات داروسازی عنوان کرد و اذعان داشت: بسیاری از کارخانجات داروسازی قدیمی و فرسوده هستند که نیاز به بازسازی در خط تولید و به روز شدن تجهیزات خود دارند تا به کیفیت تولید لطمه ای وارد نشود.

وی اضافه کرد: سرم هایی که در کشور تولید می‌شوند از کیفیت بالا و قیمت پایین برخوردارند و کشورهای همسایه که از نظر منابع مالی، واردات و تولید با بحران مواجه هستند بازار ایران را مورد هدف قرار داده و درخواست صادرات را از ایران دارند.

وی با بیان این که قیمت صادرات ایران مناسب است، گفت: این امر موجب متقاضی زیاد برای دریافت سرم شده به طوری که کشورهایی مانند عراق، پاکستان و افغانستان روی صادرات ایران حساب می‌کنند بنابراین تولیدی که برای جمعیت ایران در نظر گرفته شده باید صادرات را نیز پوشش دهد.

دری افزود: این مهم می تواند به کمبودها دامن بزند اما اگر نظام درمانی در کشور مدیریت بهینه شود واقعا کمبود نخواهیم داشت ضمن آن که خطوط جدیدی به تولیدات اضافه شده اما معضل در مدیریت نادرست است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.