به علت وقوع پدیده لکه‌های خورشیدی و اهمیت این پدیده نجومی، برای رصد این پدیده در روزهای آینده برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، دبیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز گفت: دمای سطح خورشید حدود 6 هزار درجه کلوین است، در آنجا  مکان‌هایی وجود دارند که دمای کمتری نسبت به سطح خورشید (3000 تا 4500 درجه کلوین) دارند. این مکان‌ها به‌صورت لکه‌های تیره‌ای در سطح خورشید دیده می‌شوند که دلیل اصلی این تیرگی طول موج نور ساطع‌شده از آن‌ها (304 آنگستروم) است که توسط تلسکوپ فضای سوهو دیده می‌شود.

خسرو جعفری‌زاده افزود: تعدد و پیدایش لکه‌های خورشیدی بستگی به دوره تناوب 11 ساله افزایش فعالیت‌های خورشیدی دارد که اکنون در حال افزایش به بیشینه دوره است. لکه‌های خورشیدی به نام AR2546 از روز شنبه (25 اردیبهشت‌ماه) ظاهر شده‌اند و تا دو هفته دیگر قابل مشاهده خواهند بود. این لکه‌ را در زمان غروب که نور خورشید کم است می‌توان مشاهده کرد ولی در حالت عادی به‌وسیله‌ی عینک رصد خورشید یا شیشه جوشکاری نمره 14 (7+7) رصد می‌شود.

دبیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز با مقایسه قطر خورشید و زمین، عنوان کرد: قطر خورشید حدود یک میلیون و 400 هزار کیلومتر و قطر زمین حدود 12 هزار کیلومتر است. اندازه برخی از لکه‌های خورشیدی چندین برابر قطر زمین  است به‌طوری‌که اندازه این لکه جدید تقریباً 2 برابر قطر زمین است. نخستین تصویر ثبت‌شده از لکه جدید نیز به تاریخ 25 اردیبهشت 95 توسط نوشین شریفات است.

جعفری‌زاده در پاسخ به این‌که چرا وقوع پدیده لکه‌های خورشیدی برای ستاره‌شناسان دارای اهمیت است، تصریح کرد: درون هسته خورشید هر لحظه انفجارهای هسته‌ای در حال شکل‌گیری است که ذرات حاصل به شکل پلاسما و فوتون به سطح خورشید رسیده و میدان مغناطیسی با انرژی بسیار زیادی تولید می‌کنند که سبب ایجاد فوران‌های خورشیدی و به‌صورت لکه‌های خورشیدی دیده می‌شود.

وی ادامه داد: هر چه این فعالیت‌ها بیشتر باشد روی جو زمین تأثیر بیشتری خواهد گذاشت؛ همچنین یکی دیگر از نشانه‌های افزایش این فعالیت‌ها، پیدایش شفق‌های قطبی است که در نتیجه رسیدن بادهای خورشیدی به زمین، در قطب‌ها به شکل نورهای رنگی پدیدار می‌شوند. با  وجود فوران‌های خورشیدی که اکنون در سطح خورشید در حال وقوع‌اند، بادهای خورشیدی تا چند روز آینده به زمین خواهند رسید و شاهد بیشتر و پررنگ‌تر شدن این شفق‌ها خواهیم بود.

دبیر انجمن ستاره‌شناسی اهواز گفت: این انجمن در حال هماهنگی برای برگزاری یک برنامه رصدی از این پدیده در روزهای آینده است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت آگاهی از برنامه‌های این انجمن به کانال تلگرام انجمن به آدرس Telegram.me/ahvazastro مراجعه کنند. همچنین سایت انجمن با آدرس www.ahvazastro.ir در دسترس علاقه‌مندان است.

انتهاي پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.