تبریز؛

طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی های زیست محیطی با روش پلاسمایی

محققان پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی تصفیه آب و پساب از آلودگی های زیست محیطی با روش پلاسمایی شدند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ دکتر اصغر عسگری، با اعلام اینکه برای اولین بار است که این سیستم صنعتی در جهان ارائه شده، گفت: این سیستم قابلیت حذف کامل فلزات سنگین و کاهشCOD, BOD و نیترات از آب آشامیدنی ، آب و پساب صنعتی با صرف کمترین انرژی را دارد.

رییس پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز، افزود: این سیستم بر پایه تخریب پلاسمایی عمل کرده و در زمان کمتر از 2 دقیقه فرآیند حذف آلاینده ها را انجام میدهد. زمان کوتاه تصفیه، مصرف انرژی پایین و عدم استفاده از فیلتر یا مواد شیمیایی مرسوم و همچنین فضای کوچک مورد نیاز جهت نصب سیستم باعث کاهش هزینه فرایند تصفیه ای می گردد.

دکتر عسگری، یادآور شد؛ این پروژه صنعتی توسط دکتر سیروس خرم، عضو هیات علمی پژوهشکده فیزیک کاربردی و ستاره شناسی دانشگاه تبریز و تیم تحقیقاتی انجام گرفته و در تصفیه خانه های مختلف از آن جمله تصفیه پساب صنایع چرم، تصفیه خانه شهرک های صنعتی، تصفیه خانه پتروشیمی ، تصفیه خانه صنایع کشمش و.... بصورت پایلوت مورد ارزیابی قرار گرفته است.

. در تمامی بررسی های میدانی این سیستم توانسته است COD و BOD را حداقل تا 70% حذف نموده و کدورت و فلزات سنگین را با راندمان 98% حذف نموده است.

این سیستم هم اکنون در واحد تصفیه خانه بازیافت پتروشیمی تبریز در اشل صنعتی راه اندازی و در حال کار شبانه روزی می باشد. در این طرح صنعتی علاوه بر کاهش COD پساب، ترکیبات فرار آلی را نیز از پساب حذف نموده و باعث کاهش بیش از 90% voc منتشره در هوا می گردد. بکار گیری این سیستم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهها باعث کاهش آلاینده های مختلف محیطی شده و تحول بزرگی را به بار خواهد آورد.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.