متأسفانه امروز به دنبال برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها در دولت و حتی مجلس برنامه‌ای هدفمند برای مقابله با ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، آسیب های اجتماعی از آنجایی که نظم عمومی جامعه را به هم زده و هنجارهای جامعه را مورد تعرض قرار می‌دهند بسیار حائز اهمیت است، چراکه افزایش ناهنجاریها نظم جامعه را تهدید می‌کند.

این آسیب‌ها یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در روند آموزش، امنیت ، اخلاق، خانواده، جامعه و فرد است و با تنوع در نوع و نام دارای ریشه‌های بسیار زیادی از جمله ریشه های وراثتی ، اجتماعی ،فرهنگی و فردی است .

 شناخت عوامل تشدید کننده و بازدارنده آسیب های اجتماعی یکی از پر هزینه ترین امور اجتماعی در کشورها محسوب می‌شود . این امر بسیاری از روانشناسان ،جامع شناسان ،فعالین اجتماعی و سیاسی ، نیروهای انتظامی و مبلغین مذهبی را به تحقیق و یافتن راهکار در این زمینه ترغیب نموده است .

بر این اساس زمینه‌هایی چون فرهنگ و هنجارهای یک جامعه ، ویژگی‌های اقتصادی ، سیاسی و جغرافیایی یک جامعه نیز در حوزه مطالعات آسیب شناسی اجتماعی قرار می‌گیرد، چرا که بررسی آسیب‌های اجتماعی بدون در نظر گرفتن شرایط زمینه‌ای یک جامعه میسر نخواهد بود.

آسیب‌های اجتماعی در انتظار کلید بخت‌گشایی

با توجه به اهمیت آسیب‌های اجتماعی و روند رو به رشد آن بی‌شک مداخله در آسیب‌های اجتماعی نیاز به تفکری جامع دارد که فعالیت آن در سطوح مختلف پیشگیری، مراقبت و حمایت قابل پیشگیری است.

پیرو این معضل مهم در جامعه اخیرا رئیس جمهور کشورمان در نشستی که در 11 اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شد به یکی از معضلات اجتماعی کشور اشاره کرد و گفت: حاشیه نشینی یکی از اولویت‌های پنجگانه آسیب‌های اجتماعی است که باید مورد بحث اعضا قرار گیرد، این موضوع در شهرهای بزرگ پدیده‌ای جهانی است و مواجهه با آن نیازمند مطالعه، تجربیات، ‌برنامه‌ها و اقدامات دیگر کشورها است.
 
رییس شورای اجتماعی کشور، ریشه‌یابی و حل ریشه‌ای حاشیه‌نشینی را مستلزم برنامه‌ریزی و اقدامات هماهنگ ملی دانست و گفت: استفاده از ظرفیت‌ها، مشارکت مردمی و سازمان‌های مردم نهاد در بخش تجمیع، تملک، احیا و خدمت‌رسانی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، ضروری است.

با توجه به مهم بودن این موضوع  اعضای شورای اجتماعی در ادامه این نشست، پیش‌نویس طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی را تصویب کردند.


همچنین وزیر کشور نیز در هفته اخیر در هشتادمین جلسه شورای اجتماعی کشور، گفت: بنا به تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در حال حاضر  وقت انجام کارهای فوق العاده از سوی دستگاههای اصلی و همکار در موضوع کنترل و مقابله با آسیب های اجتماعی و رعایت اولویت ها برای مقابله با 5 آسیب اصلی از جمله اعتیاد،‌حاشیه نشینی، طلاق مناطق بحرانی ، حاد، مفاسد اخلاقی و اجتماعی است.

قائم مقام رئیس جمهور در شورای اجتماعی کشور با تاکید بر لزوم توجه جدی و عمیق بر اجرای طرحهای مقابله با آسیب های اجتماعی از سوی دستگاهها و نهادهای ذیربط گفت: تذکرات و تاکیدات مقام معظم رهبری درباره انجام کارهای فوق العاده برای مقابله با آسیب های اجتماعی نشان دهنده دغدغه ایشان است و در این میان برنامه‌ریزی مناسب و تعیین شاخص‌های قابل اندازه‌گیری بسیار مهم و اثرگذار است.

رحمانی فضلی با بیان اینکه شورای اجتماعی کشور سیاستگذار و هماهنگ کننده خواهد بود، افزود: ما در اجرا ورود نمی‌کنیم و دستگاههای ذیربط، متولی انجام امور مرتبط با مقابله با آسیب های اجتماعی هستند و همه مصوبات این شورا باید ضمانت اجرایی داشته باشد.

آسیب‌های اجتماعی در انتظار کلید بخت‌گشایی

وزیر کشور از رسانه ها خواست در زمینه بروز برخی آسیب های اجتماعی سیاه نمایی ننموده و تصویر غلطی از شرایط را ترسیم نکنند، چرا که جامعه ما جامعه‌ای خوب و متدین است و در گزارش‌ها نباید امید آفرینی فراموش شود.

با توجه به اینکه رسانه به عنوان پرنفوذترین پدیده فرهنگی شناخته می‌شود و از طریق اقناع و تاثیر بر نگرش‌ها به انتقال مفاهیم و آموزش هنجارها می‌پردازد، کارکردهای مثبت و منفی دارد که اگر بخواهیم از منظر مسائل و آسیب‌های اجتماعی به آن نگاه کنیم، علاوه بر این که تاثیر مثبت آن مشهود است گاهی کارکرد منفی رسانه نیز می‌تواند به انحراف منجر شود که این موضوع خود عوامل تأثیرگذار آسیب‌های اجتماعی را در پی دارد.

 تلویزیون، رادیو، سینما، ماهواره، اینترنت، مجلات، کتب و... در زمره رسانه‌های جمعی می‌تواند نقش بسیار تاثیرگذاری در حیات اجتماعی و مشخصا برون رفت از آسیب‌های اجتماعی داشته باشد، تعمیق اندیشه‌های دینی و تبیین فرهنگ، ترویج قانون، هنجارهای زندگی، سبک و سیاق‌های تازه، شکل‌گیری فکر ، عقیده، کنترل اجتماعی و... از کارکرد رسانه‌ است.

رسانه‌ها به‌دلیل ارتباط با طیف گسترده‌ای از افراد جامعه، قابلیت دارد در بسیاری موارد بر رفتارها و بعضا نگرش‌های آنها تاثیرات عمیق و بنیادین داشته باشد. پیام‌های انتقال داده شده توسط این ابزار قدرتمند و پرنفوذ باعث متعادل‌کردن روابط انسان‌ها و شکل‌دهنده اعمال آنها در عرصه حیات فردی یا اجتماعی می‌شود،  انتقال مفاهیم اخلاقی توسط رسانه‌ها می‌تواند وسیله‌ای برای هدایت افراد جامعه در پیروی از قوانین و هنجارها باشد و در مقابل با کوچک‌ترین لغزش و انحراف می‌تواند افراد را به ارتکاب جرم ترغیب کند.

بر این اساس باید چگونگی پدید آمدن آسیب‌ها و انحرافات اجتماعی و عوامل پیدایش آنها مورد بررسی قرار گیرد، چرا که  ریشه یابی انحرافات اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است و امنیت اجتماعی را سلب و مانعی برای رشد و توسعه جامعه محسوب می‌شود.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، اخیرا نیز  وزیر کشور درباره گزارش وزارت کشور پیرامون آسیب‌های اجتماعی که اخیرا تقدیم مقام معظم رهبری شده است اظهار داشت: ما گزارش عملکرد 6 ماهه خودمان را خدمت ایشان تقدیم کردیم.

وی با بیان اینکه گزارش مدنظر مقام معظم رهبری تقدیم ایشان شد، گفت: مقام معظم رهبری از نتایج این گزارش ابراز رضایت کردند و فرمودند، که 6 ماه دیگر نیز این جلسه باید تشکیل شود و همه دستگاه‌ها حول محور ساماندهی اجتماعی به ویژه بحث مهم طلاق، اعتیاد، حاشیه‌نشینی در مکان‌های حاد باید گزارش‌های خود را آماده کنند تا در آبان‌ماه آینده تقدیم ایشان شود.

وزیر کشور ادامه داد: امیدواریم در 6 ماه آینده جهش بلندی را درخصوص ساماندهی آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم تا انشاءالله هنگامی که در محضر مقام معظم رهبری حاضر می‌شویم چیز قابل توجهی برای ارائه داشته باشیم.

با توجه به اظهارات وزیر کشور و همچنین ابراز خرسندی رهبر معظم انقلاب از نتایج گزارش عملکرد شورای اجتماعی برای حل آسیب‌های اجتماعی کشور می‌توان برای برون رفت از بحران‌های اجتماعی در کشورمان ابراز امیدواری کرد اما آنچه که در اینجا بیشتر حائز اهمیت است موضوع پیشگیری است.

بر این اساس باید همواره در جهت پیشگیری آسیب‌های اجتماعی اقدام کرد در این راستا  یکی از ابزارهای قابل اعتماد و استوار برای حل این بحران رسانه‌ها هستند و در این رهگذر  رسانه‌های تصویری، نوشتاری و فضای مجازی می‌توانند نقش قابل توجهی در پیشگیری از آن داشته باشند، انتقال آموزه‌های فرهنگی کالبد شکافی حوادث در کنار بیان اخبار آنها و نشان دادن راهکارهای تربیتی برای ایجاد بسترهای مقابله با این آسیب‌ها یکی از نقش‌های اساسی رسانه‌ها است.

با توجه به اینکه موضوع آسیب‌های اجتماعی به‌طور مستقیم به دو وزارتخانه حساس وزارت کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مرتبط می‌شود، به‌طور حتم مدیرانی که بر مسند این دو وزارتخانه تکیه زده اند باید اشراف کامل بر مدیریت و کنترل آسیب‌های اجتماعی داشته باشند البته شهرداری‌ها نیز در حوزه کنترل آسیب اجتماعی از جایگاه خاصی در کلانشهرها برخوردارند.

البته توجه به سندهای بالادستی مانند برنامه ششم توسعه به‌ویژه فصل سوم آن و همچنین قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی که در جهت ایجاد انسجام کلان سیاست‌های رفاهی که به‌منظور توسعه عدالت اجتماعی و حمایت از همه افراد کشور در برابر رویدادهای اجتماعی، اقتصادی، طبیعی و پیامدهای آن تدوین و اجرا می‌شود مهم به نظر می‌رسد.

همچنین در این رهگذر سیاست های پیشگیرانه در مقابل آسیب های اجتماعی و نقش نهادهای غیر حکومتی در این زمینه لازم و ضروری است، اما نمی توان نقش نهادهای حکومتی نظیر پلیس را نادیده گرفت این نهادها برای کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تاثیر بسزایی در جامعه دارند، آمارها نشان می‌دهند جوامعی در مهار بحران ها و آسیب های اجتماعی موفق هستند که مردم را وارد صحنه کرده‌اند.

متأسفانه امروز به دنبال برگزاری نشست‌ها و همایش‌ها در دولت و حتی مجلس برنامه‌ای هدفمند برای مقابله با ریشه‌های آسیب‌های اجتماعی وجود ندارد و ریشه آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی از غرب نشأت می‌گیرد چرا که در اسلام فرهنگ بر مبنای فطرت انسانی و برخاسته از دین است که مانع بروز آسیب‌ها خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب طی سال‌های گذشته تذکرات و توصیه‌های بسیاری برای شبیخون فرهنگی و دغدغه‌ها و آسیب‌های اجتماعی بیان کرده‌اند و  گفتند یکی از راه‌‌حل‌ها در این زمینه توجه به سبک زندگی اسلامی است، ایشان شاخصه‌های سبک زندگی اسلامی را مطرح کرده‌اند، که اگر منویات ایشان سرلوحه کار تمامی دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی قرار می‌گرفت کاهش آسیب‌های اجتماعی را مشاهده می‌کردیم، متأسفانه برخی آسیب‌ها به‌گونه‌ای نیست که خود را نشان دهد و همانند تهاجمی آرام آرام در جامعه رخنه می‌کند بنابراین باید دستگاه‌های مسئول باید در این زمینه هوشیار و فعال باشند.

امروز اگر به سبک زندگی و آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی دقت نشود شاهد مشکلات در این زمینه خواهیم بود و اگر اقدامات مناسبی انجام نگیرد ما آسیب‌های اجتماعی بیشتری را مشاهده  خواهیم کرد.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار