نوبخت در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان:

استقبال دولت از بازگشایی سفارت کانادا در تهران/ در سالجاری نیازی به واردات گندم نداریم

سخنگوی دولت گفت: دولت در چارچوب منافع ملی‌ نگاه مثبتی به بازگشایی سفارت کانادا در تهران دارد.

استقبال دولت از بازگشایی سفارت کانادا در تهران/ در سال جاری نیازی به واردات گندم نداریمبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در نشست هفتگی خود با اصحاب رسانه که صبح امروز سه شنبه (28 اردیبهشت ماه) برگزار شد، در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان، مبنی بر اینکه دولت در راستای اعزام حجاج ایرانی به مکه مکرمه باتوجه به عدم سوء مدیریت عربستان سعودی در برگزاری مراسم حج، چه اقدامی خواهد کرد، گفت: سازمان حج و زیارت و وزارت ارشاد همواره تلاش می‌کنند تا در برگزاری مراسم حج شان زائران ایرانی حفظ شود و در این راستا تاکید دارند که عربستان زمینه های لازم را برای این مهم فراهم سازد.

سخنگوی دولت ادامه داد: اما متاسفانه دولت عربستان تاکنون اقدامی در زمینه تامین امنیت زائران ایرانی انجام نداده، لذا اگر تصمیم جدیدی درباره حج 95 صورت گیرد، طی روزهای اخیر اعلام خواهیم کرد.


نوبخت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سفارت کانادا در تهران بازگشایی خواهد شد؟ اظهار داشت: دولت کانادا اعلام کرده که می‌خواهد سفارتش را بازگشایی کند، از آنجایی که این کشور تصمیم دولت قبلش را در رابطه با تعطیلی سفارت خود در تهران مورد نکوهش قرار داده و آن را نادرست می‌داند، بنابراین ما هم در چارچوب منافع ملی‌مان از گسترش روابط با دنیا استقبال می‌کنیم و در این خصوص هم نگاه مثبتی را داریم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری درباره طرح مجلس شورای اسلامی پیرامون الزام دولت به پیگیری جبران خسارت آمریکا علیه ایران، یادآور شد: در خصوص این طرح که با انگیزه‌های ملی و در جهت صیانت منابع ملت ایران صورت گرفته باید بگویم که پیش از این با توجه به مصوباتی که در شورای امنیت ملی وجود داشته، این اقدام انجام شده است.

سخنگوی دولت افزود: اکنون هم ده‌ها میلیارد دلار حکم دادگاه‌های ایران بر علیه طرف‌های آمریکایی صادر شده و در حال پیگیری است، لذا اگر طرح مجلس هم به تصویب نرسد هیچ مانعی برای پیگیری‌های ما در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در این خصوص وجود ندارد.

وی درباره حکم غیرقانونی دادگاه آمریکا در مصادره دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نیز گفت: بیانیه کارگروه ویژه رسیدگی به اموال ارزی جمهوری اسلامی ایران را به تفصیل شرح داد که چطور می‌توان استرداد مبلغ 2 میلیاردی و قصورهای داخلی را پیگیری کرد و این موضوع در دستور کار دولت است.

معاون رئیس جمهور درباره موضوع برخورد با مقصران توقیف اموال دو میلیاردی بانک مرکزی در آمریکا هم اظهار داشت: قوه قضاییه باید در این زمینه اقدام کند، دولت هم در محاکم جهانی موضوع را پیگیری خواهد کرد، لذا انتظار می‌رود که در چارچوب قانون و مقررات نسبت به کسانی سهل‌انگاری قصور و تقصیر کرده‌اند و به تشخیص قوه قضاییه  با مقصرین برخورد جدی شود.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان،  مبنی بر اینکه مجوز واردات سه قلم کالاهای اساسی به چه علت توسط وزارت جهاد کشاورزی داده شده است، خاطرنشان کرد: این مجوزها برای واردات موقتی است که برای تبدیل کالاهای ساخته شده مانند گندم به آرد مورد استفاده قرار می‌گیرد تا بتوانیم این فرآوری‌ها را مجددا صادر کنیم.

سخنگوی دولت در مورد افزایش میزان تولید داخلی گندم گفت: از نظر میزان تولید گندم در شرایطی هستیم که در سال جاری نیازی به واردات نداریم. میزان ذخیره گندم  5 الی 6 میلیون تن  است.

وی افزود: رشد اقتصادی در سه ماهه چهارم سال 94 با احتساب نفت 2%و بدون احتساب نفت یک و شش دهم درصد است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار