دامداران صنعتی گلستان که گاو شیری پرورش می دهند نیازمند توجه مسئولان هستند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،از گرگان،شماری از این دامداران در تماس تلفنی با خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان  خواستند پای درد و دل و بیان گوشه ای از مشکلات آنان بنشیند.

محسن عابدینی یکی از گاوداران صنعتی گفت : از سال 77 شروع به فعالیت کردم اما در دو سال گذشته عرصه آنقدر بر ما تنگ شده که دیگر نتواستم با ظرفیت یکصد راس  کار کنم .

وی اضافه کرد : در گاوداری  من 10 خانواده امرار معاش می کردند که اکنون مجبور شده ام برخی از آنها را از کار بیکار کنم.

عبد اله سمیعی که هم از 4 ماه قبل یک دامداری 100 راسی را راه اندازی کرده می گوید  ؛ از اواسط اردیبهشت تا اواسط مهر به دلیل تنش آب و هوایی در گلستان هم با افت در تولید شیر و هم در تغییر کیفیت آن مواجه هستم به همین دلیل برخی کارخانه داران از خرید شیر خودداری می کنند.

وی گفت : این مشکل ، باید با تمهیدات و تحقیقات به دست مسئولان حل شود  چرا که چندی است کارخانه ها چند محموله شیر دامداران صنعتی شیری را پس می زنند و در این شرایط کسی که ضرر می کند فقط گاودار است. 

 حاج علی غزه ای دیگر گاودار صنعتی گلستان هم گفت : علاوه بر این مشکل پرداخت پول شیر هم وجود دارد یعنی اگر کارخانه داران با اما و اگر های خاص خود شیر را بخرند برای دریافت آن باید سه ماه صبر کنیم.

یحیی مارزلو هم که در شهر سرخنکلا دامداری دارد گفت : تولید هر کیلوگرم شیر برای ما00 15 تومان هزینه دارد اما کارخانه ها آن را 300 تومان  زیر قیمت می خرند و ما هم چاره ای جز فروش نداریم.

وی اضافه کرد : کارخانه های گلستان حتی قیمت مصوب دولت را هم رعایت نمی کنند و گاهی حتی هر کیلو را زیر 1200 تومان می خرند.

قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم شیر 1400 تومان است.

محمد پدری  هم که صاحب یک گاوداری 50 راسی در گرگان است گفت : مشکلات گاوداران صنعتی شیری در دو سال آخر به خصوص سه ماه آخر سال 94 به شدت حادشده و اگر مسئولان استان پیگیر حل آن نباشند ، قطعاً ما هم همچون برخی دیگر از همکارانمان  مجبور به تعطیلی دامداری ها خواهیم شد .

تیموری مدیرعامل شرکت دامداران صنعتی شهرستان گرگان هم گفت : 38 واحد از 98 واحد دامداری صنعتی استان گلستان در سالهای 90 تا 94 فعالیتشان با ورشکستگی و تعطیلی مواجه شده و اگر روند فعلی ادامه داشته باشد آینده دیگرواحد ها هم همین خواهد بود.

دامداران صنعتی گلستانی که گاو شیری پرورش می دهند سالانه به طور میانگین 400 هزار تن شیر تولید می کنند.

انتهای پیام/-پ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.