اولویت میراث فرهنگی درآمد زایی و حفظ میراث است

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه گفت: برنامه ریزی برای درآمد زایی و حفظ میراث فرهنگی شهرستان یک اولویت است.

 
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ سیاوش زمان با اشاره به پتانسیل های بخش میراث فرهنگی شهرستان کهگیلویه افزود: ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در راستای درآمد زایی از این میراث در الویت خواهد بود.
وی اظهار کرد: حفظ میراث فرهنگی و صنایع دستی از لحاظ حفظ پیشینه فرهنگی و رونق گردشگری،اقتصادی و نیز ثبت داخلی و بیت المللی این آثار فاخر نقش ارزنده ای را دارد.
زمان تصریح کرد: بافت قدیم شهر دهدشت به عنوان یکی از بزرگترین یادمان های تاریخی متعلق به دوره صفویه، ظرفیت مناسبی برای درآمد زایی و اشتغالزایی دارد.
وی معماری و مهندسی جالب توجه شامل آب انبار، بازار، امامزادگان، ارگ حکومتی، کاروانسرا، حمام، قلعه و باروهای آن را از ظرفیت های مهم این بافت اعلام کرد.
زمان بیان کرد: این بافت تاریخی متشکل از بناهایی با معماری خاص و قدمت دیرینه که بر اساس برخی دست نوشت های تاریخی بلاد شاپور نام دارد به دلیل وجود بارگاه هفت امامزاده به شهر هفت گنبد نیز مشهور بوده است.
رئیس اداره میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری کهگیلویه عملیات انجام شده در بافت تاریخی دهدشت را شامل مرمت کاروانسرا و محوطه سازی، مرمت شش امام زاده جلیل القدر در این بنا، بازسازی حمام کهیار و آوار برداری قسمت های زیادی از بافت اعلام کرد.
زمان بیان کرد: بافت قدیمی بلاد شاپور در گذشته با 45 هکتار وسعت یکی از بزرگترین بافت های تاریخی کشور به شمار می آمد اما این بافت به دلایل گوناگون تخریب شد و اکنون تنها 35 هکتار از این شهر قدیمی باقی مانده است.
وی افزود: یکی از مشکلات مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت وجود منازل شخصی در این منطقه است که از مساحت 37 هکتاری این بافت حدود یک سوم آن در تملک اداره گردشگری و بقیه حریم خصوصی است.
زمان مبلغ هزینه شده در بافت تاریخی دهدشت از سال های گذشته تاکنون را حدود 250 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: 240 میلیارد ریال دیگر برای بازسازی و خرید منازل در بافت مسکونی نیاز است.
وی با اشاره به وجود 195 منزل مسکونی در حریم بافت اظهار کرد: تاکنون تنها 25 باب منزل مسکونی خریداری شده است.
بافت تاریخی دهدشت به شماره 1689.3 در سال 1364 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت تاریخی رسیده است.
شهر دهدشت با 60 هزار نفر جمعیت مرکز شهرستان 132 هزار نفری کهگیلویه، سومین شهر پرجمعیت کهگیلویه و بویراحمد است.
انتهای پیام/ف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.