ایشان ادامه دادند: اسلام برای انسان نه شناسنامه زمانی قائل است و نه شناسنامه مکانی و زمینی، و راز این مطلب در این است که اسلام انسان را یک موجود ابدی معرفی می کند.
معظم له در خصوص ابدیت انسان از منظر قرآن بیان داشتند: ابدیت انسان از منظر قرآن و اهل بیت علیهم السلام که همتای قرآن کریم هستند به رابطه انسان و مرگ برمی گردد؛ قرآن رابطه انسان با مرگ را چنین ترسیم می کند که انسان مرگ را می میراند نه اینکه بمیرد!
ایشان در توضیح آیه شریفه قرآن کریم اذعان داشتند: قرآن می فرماید هر نفسی و هر کسی مرگ را می چشد و این امر مسلم است که این ذائق است که مذوق را هضم می کند؛ مثل اینکه انسان یک لیوان آب را بنوشد، در این حال این انسان است که آن لیوان آب را هضم کرده است، لذا انسان در مواجهه با مرگ تنها از پوست به در میآید، نه اینکه بپوسد.
آیت الله العظمی جوادی آملی خاطرنشان کردند: وقتی اثبات شد که انسان یک موجود ابدی است در نتیجه با همه موجودات و عناصری که دارای ابدیت هستند دارای اشتراک خواهد بود.
ایشان فطرت را زبان مشترک همه جوامع بشری ذکر کردند و بیان داشتند: در فطرت ما دو بخش جاودانه وجود دارد؛یک بخش اندیشه و دیگری بخش انگیزه؛ بخش اندیشه که مشترک همه بشر است شامل مسایلی مانند این می شود که جمع میان دو امر متناقض محال است و بخش انگیزه شامل این مسایل می شود که همه بشریت گرایش به عدل، نیکی، خیر، احسان و مانند آن دارد و از ظلم و ستم، بی وفایی و عمل نکردن به عهد، گریزان است؛ این مشترکات اندیشه و انگیزه در همه بشر از شرق تا غرب عالم وجود دارد.
معظم له ادامه دادند: مشترکات میان انسانها به مثابه شناسنامه مشترک آنهاست و اصرار قرآن کریم بر این است که شناسنامه ما را به ما معرفی کند و ما را به عنوان «انسان» بپروراند. لذا فرمود جامعهای موفق است و میتواند جهانی باشد که قیامش به اندیشه و انگیزه عالمانه و عاقلانه باشد.
ایشان در فراز پایان سخنان خود با اشاره به سیره پیامبران ابراهیمی از جمله حضرت داود و حضرت سلیمان در استفاده از قدرت الهی خود ابراز داشتند: آنچه وظیفه ما به عنوان پیروان ادیان ابراهیمی و الهی است این است که از قدرت و امکاناتی که در اختیار داریم در جهت حفظ و دفاع از انسان و صلح استفاده کنیم.
در پایان این دیدار اسقف اعظم کلیسای ارتودکس رومانی در سخنانی به اشتراکات اعتقادی میان تشیع و ارتودکس اشاره کرد و گفت: زمینههای مشترک بسیاری برای اندیشیدن و همکاریهای فرهنگی و علمی میان تشیع و ارتودکس وجود دارد که امیدواریم در این خصوص همکاریهای خوبی شکل بگیرد.