بازسازی مسجد سور حمامیان و گنبد سرداران مکری در بوکان آغاز شد.

بگزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد ، معاون میراث فرهنگی آذربایجانغربی ، در جریان بازدید از این آثار تاریخی گفت : مرمت مسجد سور روستای حمامیان یکی از طرح هایی است که با مشارکت مردم روستا و به مناسبت هفته میراث فرهنگی آغاز شده است.

فتحی افزود : میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری برای مرمت و بازسازی این مسجد 200 میلیون ریال اعتبار اختصاص داده و بیش از دو برابر این مبلغ هم از طرف اهالی روستا تقبل شده است.

وی ادامه داد: در بازسازی این اثر ، قسمت حجره یا همان مکتب خانه قدیم مسجد و قسمت بالای حجره که اهالی مسجد به عنوان شبستان زنانه از آن استفاده می کنند، مرمت خواهد شد.

مسجد حمامیان یا مسجد سور در پنج کیلومتری شهر بوکان و در روستایی به همین نام قرار گرفته است.

این مسجد قبل از جنگ جهانی دوم در سال 1328 هجری قمری بنا شده و موسس آن مرحوم محمود آقا ایلخانی زاده و معمار آن معمار باشی مراغه ای بوده است.

پی این بنا یکی از شاهکارهای معماری مقاوم در برابر زلزله و طوفان است و در عمق بیست متری زمین پی ریزی شده است.

معاون میراث فرهنگی استان آذربایجان غربی در خصوص مرمت گنبد سرداران مکری بوکان هم گفت : برای اجرای این طرح نیز 200 میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.

مقبره سرداران مکری در بوکان یکی از مهم ترین بناهای تاریخی از نوع خود در استان آذربایجان غربی است که به علت نفوذ نم و رطوبت به هسته اصلی بنا این بنا ، هم اکنون در معرض آسیب جدی قرار دارد.

مقبره یا آرامگاه سرداران مکری مربوط به دوره قاجار است و در داخل پارک ملت شهر بوکان واقع شده و در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این گنبد یا آرامگاه چند تن از نوادگان سردار عزیز خان مکری و برخی از بزرگان شهر بوکان به خاک سپرده شده‌اند.

شهرستان بوکان دارای 82 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی است.

انتهای پیام/

 

برچسب ها: مرمت ، 2اثر ، تاریخی ، شهرستان ، بوکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.