بلومبرگ: تردید شرکت‌های بین‌المللی برای سرمایه‌گذاری در ایران

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد شرکت‌های بین‌المللی نسبت به بازگشت تحریم‌های ایران بیم داشته و برای سرمایه‌گذاری در ایران مردد هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ بلومبرگ در مطلبی نوشت: لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، دروازه‌های این کشور را به سوی برقراری روابط اقتصادی با دیگر کشورها باز کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر این پایگاه نشان می‌دهد: بیش از نیمی از شرکت‌های بین‌المللی در گوشه و کنار جهان که روابط اقتصادی خود را با ایران از سر گرفته‌اند، نسبت به بازگشت تحریم‌ها علیه این کشور نگران هستند. برخی از کشورها نیز به‌منظور حفظ روابط با قدرت‌های بزرگ جهانی، حرکتی محتاطانه را در قبال برقراری روابط اقتصادی با ایران پیش گرفته‌اند.

از 100 مدیر شرکت‌های بین‌المللی مستقر در لندن 58 مدیر نسبت به اقدامات احتیاطی برای حفظ سرمایه‌شان در ایران مردد هستند. آن‌ها همچنین درباره مجازات قدرت‌های بزرگ در قبال معامله اقتصادی با ایران بیم دارند. به عقیده آن‌ها سرمایه‌گذاری در ایران تجارتی سودآور ولی پرخطر است؛ چرا که بیم آن می‌رود تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران با کوچک‌ترین حرکت تهران بازگردد.

30 درصد از مدیران شرکت‌کننده در این نظرسنجی اعلام کرده‌اند که با برقراری روابط تجاری با تهران و ورود به این کشور، امکان تحریم بانک‌های خود از سوی قدرت‌های بزرگ جهان همچون آمریکا وجود دارد. از سوی دیگر آن‌ها برای سود بردن از بازار ایران نیازمند حمایت بانک‌های خود هستند. با این حال برخی شرکت‌های اروپایی در خط مقدم ورود به بازار 80 میلیونی ایران حرکت کرده‌اند. نمونه آن‌ها شرکت ایرباس فرانسه است که به‌محض لغو تحریم‌ها قرارداد فروش 118 فروند هواپیما به ارزش 27 میلیارد دلار را با ایران به امضا رساند. شرکت‌های زیمنس و پژو از دیگر شرکت‌هایی هستند که با ایران قرارداد تجاری امضا کردند.

ایران نیز با چالش‌هایی مواجه است. این کشور برای بهره‌برداری از شرایط پس از لغو تحریم‌ها باید توجه شرکت‌ها و نهادهای بین‌المللی را جلب کند. در ژانویه سال جاری، تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از قبیل ممنوعیت استفاده از سوئیفت جهت معاملات مالی برداشته شد. با این حال، آزمایش موشک‌های بالستیک ایران موجب شد برخی تحریم‌ها همچنان پابرجا باقی بماند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار