به گزارش حوزه احزاب و تشکل های
گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی در دیدار اعضای شورای سیاستگذاری همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر که در جماران برگزار شد، با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران یک مقطع بزرگ تاریخ معاصر جهان است، به سه گام این انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: تغییر نظام سیاسی اولین گام انقلاب اسلامی است که مانند سایر انقلابات سیاسی دنیا منجر به تغییر مدیران و نیز سیستم سیاسی کشور شد.
وی دومین تغییر انقلاب اسلامی را دگرگونی در جایگاه طبقات اجتماعی ذکر کرد و افزود: از علل تفاوت بنیادین انقلاب ما با تحولات قبل از خود این است که طبقات اجتماعی را در هم ریخت؛ البته این اتفاق با عوارضی همراه بود اما باعث تحول اجتماعی شد و بسیاری از کسانی که اکنون در طبقات بالا نشسته اند پیش از انقلاب طبقه اجتماعی متفاوتی داشتند.
یادگار امام با اشاره به خطبه ای از نهج البلاغه که مرحوم آیت الله طالقانی در ابتدای انقلاب بدان اشاره می کردند، یادآور شد: امیرالمومنین(ع) پس از پذیرش حکومت فرمودند «قسم به خدا، من شما را آزمایش خواهم کرد و شما را غربال خواهم نمود تا بالا و پایین شوید. آن هایی که به ناحق بالا رفته، پایین آیند و آن هایی که به ظلم عقب مانده اند جلو افتند و در جایگاه خویش قرار گیرند». اتفاقی که در دهه 1360 رخ داد این بود که یک طبقه متوسط بسیار فربه شکل گرفت که هم پشتوانه اصلی انقلاب شد و هم مانع هرگونه به هم ریختگی در تداوم انقلاب گردید؛ این طبقه ساختار اصلاح گرانه قوی در جامعه ایجاد کرد تا آن را همواره در مقابل آفت های درونی واکسینه کند.
سید حسن خمینی، رقم زدن انقلابی فراتر از مرزهای تاریخی و جغرافیایی را سومین گام انقلاب اسلامی خواند و گفت: این مسأله در مورد چند انقلاب بزرگ دیگر دنیا نیز صدق می کند؛ مانند انقلاب روسیه که سوسیالیسم پیام اصلی آن بود و به مدت 70 سال در تمام دنیا در راستای آن احزاب، گروهها، کمینترن بین الملل و حرکت های مختلفی ایجاد شد تا این پیام فراگیر شود، گرچه ابزارهایی همچون سلاح اتمی، جنگ سرد و... نیز پشتوانه آن بود. در انقلاب فرانسه نیز که با اشتباهات فراوانی به وقوع پیوست، جامعه این کشور پس از خسته شدن از روند طی شده، به دستاوردی به نام نظام دموکراتیک در مقابل نظام استبدادی رسید و در آمریکا در جریان جنگ های شمال و جنوب نهضت ضد برده داری شکل گرفت که پیامی فراتر از تاریخ و جغرافیای آمریکا داشت.
وی با اشاره به پیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: ممکن است پیام انقلاب ما غلط فهمیده شده باشد اما این مشکل مانند بسیاری از حرکت های بزرگ است؛ همانگونه که امیرالمومنین(ع) می فرمایند «هَلَکَ فِیَّ رَجُلَانِ مُحِبٌّ غَالٍ وَ مُبْغِضٌ قَالٍ» (دو تن به خاطر من تباه شدند: دوستى که اندازه نگاه نداشت و دشمنى که بغض- مرا- در دل کاشت).
یادگار امام احیاء تفکر دینی، تمدن اسلامی و بازگشت به معنویت را پیام انقلاب اسلامی خواند و یادآور شد: قرائت غلط از این پیام در جریاناتی چون داعش نمود پیدا می کند که نمی توان آن را فرزند مشروع و خود خواسته انقلاب اسلامی ایران خواند و از سوی دیگر مخالفینی هستند که از سردمداران کفر جهانی ریشه می گیرند و این معنویت را بر نمی تابند.
وی افزود: در میان این مخالفت ها و برداشت های غلط، صاحبان اندیشه انقلاب موظفند که پیرایه های افراط و تفریط را از گفتمان سیاسی امام و انقلاب اسلامی بزدایند. ما باید در مقابل این پیرایه ها که از یکسو در بنیادگرایی اهل سنت در داعش بروز می یاید و بازگشتی مرتجعانه، مبتذل و خبیث است که در هیچ دوره ای قابل دفاع نیست و از طرف دیگر در قالب جریانات مخالف احیاء معنویت در جامعه انسانی بروز می یابد، بایستیم.
سید حسن خمینی دوره های 40، 50 ساله را مقطع کودکی گفتمان های اثرگذار دانست و یادآور شد: گفتمان انقلاب اسلامی به تازگی شراره گرفته است و یکی دو نسل باید بگذرد تا به اوج خود برسد و سپس به مرحله ثمردهی برسد؛ همانگونه که در سایر گفتمان های تاریخی دیده ایم در دوره های ده تا 15 سال اول جوانه می زنند و سپس رشد می کنند، اما اگر امروز از این گفتمان مراقبت نکنیم، آسیب های آن را شناسایی نکنیم و کسانی که صاحبان، حافظان و حاملان این گفتمان هستند واقعا متعلق به آن نباشند گفتمان انقلاب اسلامی ممکن است به ضدّ خود تبدیل شود.
وی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی فراتر از گفتمان سیاسی است و باید آن را گفتمان اسلام حقیقی دانست که بر گرفته از اندیشه مهدویت راستین است؛ گفتمانی که بازگشت جامعه جهانی به معنویت، دین، خدا و تأثیرگذاری عالم ماوراء الطبیعه در زندگی ماست و مغایر است با انواع و اقسام گفتمان ها که عمدا یا غیر عمد برای گمراهی آن ایجاد شده است.
یادگار امام گفت: حقیقت اسلام توحید و نبوت است و واقعیت نبوت، امامت و ولایت است که روح آنها در هویت مهدویت مستتر شده است.
وی با بیان اینکه ما همه امیدواریم که شاهد بر پایی نظام عدالت و معرفت مهدوی باشیم، افزود: جهان تشنه آرامش و حقیقت است و این جز در جامعه اى که در آن آرمان هاى حجت ابن الحسن(ع) تحقق یافته باشد ممکن نیست و انقلاب اسلامى مقدمه انقلاب جهانى حضرت صاحب الامر(عج) است.
سید حسن خمینی برگزاری چنین همایش هایی خصوصا در فضای جهان اسلام را بسیار مهم و مورد نیاز ارزیابی کرد و اظهار داشت: در داخل ایران این گفتمان را می شناسیم و حاملان آن نیز حضور دارند و می توانند همیشه در مورد گفتمان سخن بگویند و لذا کسانی هم که از این گفتمان تخلف می کنند خطایشان آشکار می شود اما پیام جهانی این گفتمان محتاج آن است که دائما افرادی از سراسر جهان نسبت به موضوع آگاه شوند.
وی با تشکر از دست اندرکاران همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر، دکتر صالحی را دارای همت بالا و شناخت و دغدغه لازم نسبت به موضوع همایش دانست و تأکید کرد: هرچه زمان می گذرد، نیاز به چنین همایش هایی بیشتر مى شود.
پیش از سخنان یادگار امام دکتر صالحی امیری رئیس مرکز اسناد و کتابخانه ملی به ارائه گزارشی از روند برنامه ریزی های انجام شده جهت همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر ارائه کرد.
وی با بیان اینکه راه نجات جهان بازگشت به اندیشه سیاسی امام است، گفت: قرار است 5 جلد کتاب شامل مقالات همایش منتشر شود.
صالحی امیری گفت: 222 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده است که رقمی کم سابقه است.
همچنین آقای فیض دبیر سیاستگذاری همایش و رییس مرکز فرهنگی دانشجویی امام و انقلاب اسلامی با بیان اینکه 49 مقاله دریافتی به طور کامل تایید شده است، اظهار داشت: 11 مورد این مقالات علمی، پژوهشی است که در قالب ویژه نامه هایی منتشر خواهد شد.
همچنین آقای محمد محمودی کیا دبیر اجرایی همایش، با اشاره به آغاز برنامه ریزی برای همایش از 14 ماه قبل، یادآور شد: در این راستا حدود 2500 مقاله جمع آوری شد که پس از دسته بندی در یک سایت اینترنتی منتشرشد و سپس با ارسال فراخوان مقاله برای نویسندگان این مقالات، کار ادامه یافت.
غلامعلی اصغریان مدیرعامل موسسه فرهنگی، هنری عروج گزارشی از کتب، مجلات و کلیپ های تدوین شده برای همایش بین المللی اسلام سیاسی امام خمینی و جهان معاصر پرداخت.
انتهای پیام/