مقامات بهداشت سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند که احتمال شیوع ویروس زیکا در اروپا با گرم‌تر شدن هوا وجود دارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  ویروس زیکا نوعی بیماری عفونی است که بیش از هر چیز با ناهنجاری مادرزادی در نوزادان مرتبط است. مقامات سازمان بهداشت جهانی به تازگی اعلام کردند که با گرم شدن هوا در فصل‌های آینده، احتمال شیوع این ویروس در اروپا وجود دارد. ‌
 
البته سازمان بهداشت جهانی با بررسی‌هایی که روی احتمال شیوع ویروس زیکا در اروپا انجام داده به این نتیجه رسیده که این احتمال خیلی بالا نیست ولی همین مقدار هم می‌تواند زنگ خطری برای این نقطه از دنیا باشد. این احتمال به ویژه در مناطقی که پشه‌های «آئدس» زندگی می‌کنند بیشتر خواهد بود. از این ‌رو، جزیره «مادریا» واقع در پرتغال و ساحل شمال شرقی دریای سیاه واقع در جنوب شرقی اروپا بیش از سایر مناطق در معرض خطر قرار دارند.
 
به گفته این مقامات، میزان شیوع ویروس در کشورهای مختلف متفاوت است و کشورهای در معرض خطر باید از قابلیت‌های ملی کمک بگیرند و فعالیت‌های خود را برای جلوگیری از شیوع ویروس زیکا اولویت‌بندی کنند. منطقه اروپایی سازمان بهداشت جهانی ۵۳ کشور را شامل می‌شود که جمعیتی بالغ بر ۹۰۰ میلیون نفر را دربرمی‌گیرد. این منطقه، از اقیانوس منجمد شمالی در شمال دریای مدیترانه در جنوب و از اقیانوس اطلس در غرب ه اقیانوس آرام در شرق کشیده شده است.
 
شیوع گسترده ویروس زیکا که چند ماه قبل در برزیل آغاز شد، اکنون جهان را تهدید می‌کند و تاکنون هزاران نقص مادرزادی در نوزادان متولد شده از مادران مبتلا به این ویروس را به دنبال داشته است. اداره مرکزی سازمان بهداشت جهانی در ژنو در ماه فوریه شیوع زیکا را وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و نسبت به بهداشت عمومی هشداری بین‌المللی اعلام کرد.

هشدار سازمان بهداشت جهانی: زیکا در راه اروپا
 
اما این بار، این هشدار از مرزهای آمریکا فراتر رفته و این سازمان هشداری در وسعت اروپا را عنوان کرده است که تاکنون هیچ اقدامی برای مهار شیوع این ویروس صورت نگرفته است. با وجود انتقال این ویروس از طریق پشه، احتمال شیوع زیکا در حدود ۱۸ کشور اروپایی در حد متوسط است و در ۳۶ کشور دیگر نیز در حد کمی این احتمال وجود دارد اما احتمال شیوع ویروس را به صفر نمی‌رساند بنابراین هوشیاری مقامات اروپایی را می‌طلبد.
 
بهترین راهکار برای پیشگیری از شیوع ویروس، کنترل افراد ناقل و شناسایی زودهنگام آنها پیش از شیوع ویروس در محیط است. در این میان، حفاظت از زنان باردار باید در اولویت قرار گیرد. اقدامات کشورهای در معرض خطر می‌تواند بر ۴ عامل اصلی استوار باشد: کنترل افراد ناقل، نظارت‌های بالینی، ظرفیت آزمایشگاهی و ارتباطات پرخطر اورژانسی.
 

هشدار سازمان بهداشت جهانی: زیکا در راه اروپا

اداره منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در نظر دارد جلسه‌ای را متشکل از متخصصان و کارشناسان بهداشت اروپا از ۲۲ لغایت ۲۴ ژوئن در پرتغال برگزار کند تا پیرامون تهدیدات و خطرات ویروس زیکا بیش از پیش صحبت و گفتگو کنند و به راهکارهای اساسی‌تر بیاندیشند.

منبع:سلامت آنلاین
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.