فوق تخصص جراحی سر وگردن از دانشگاه نیوجرسی آمریکا گفت: ویروس hpv از الکل و سیگار در ایجاد سرطان های سر و گردن سبقت گرفته است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ دکتر احمد فرزاد در حاشیه کنگره بین المللی سرطان در این بیمارستان، با تأکید بر لزوم پیشگیری از سرطان‌ها، افزود: در گذشته سیگار و الکل در کشورهای اروپایی و امریکایی به عنوان متهمان اصلی ابتلا به سرطان های سر و گردن مطرح بودند اما با آگاهی رسانی عمومی در خصوص مضرات این مواد و از سوی دیگر رواج روابط جنسی غیر متعارف بروز سرطان های سر و گردن با منشاء مصرف الکل و سیگار کاهش یافته و بروز این سرطان ها با منشاء ابتلا به ویروس hpv افزایش یافته است.

وی گفت : ویروس hpv عمدتا از طریق روابط جنسی دهانی (سکس اورال) منتقل می شود . این ویروس باعث ایجاد تغییرات سلولی در دهان، گلو ، لوزه و ... شده و در نهایت باعث بروز سرطان در این نواحی می شود.

فوق تخصص جراحی سر وگردن از دانشگاه نیوجرسی آمریکا گفت: اگر سرطان سر وگردن در مراحل اولیه تشخیص داده شود، تا 95 درصد درمان شده و بیمار می‌تواند به زندگی عادی برگردد.

این فوق تخصصی جراحی مغز و اعصاب یادآور شد: باید توجه داشت که تشخیص این سرطان در مراحل پیشرفته تاثیر زیادی نداشته و حداکثر 15 درصد از بیماران برای مدتی زنده می‌مانند.

دکتر احمد فرزاد یادآور شد: متأسفانه سرطان‌های مربوط به ویروس HPV در حال افزایش هستند و افراد به این موضوع توجه نمی‌کند و این امر در حالی است که این ویروس نقش مهمی در ابتلا به سرطان‌های سر و گردن دارد.

این فوق تخصص جراحی سر وگردن با تأکید بر لزوم واکسیناسیون در مقابل این ویروس، عنوان کرد: در برخی کشورها واکسینه شدن در مقابل این ویروس اجباری است که این موضوع می‌تواند تا حد زیادی ابتلا به این سرطان را کم کند.

دکتر فرزاد با اشاره به ضرورت آگاه‌سازی قشر جوان از این ویروس و بیماری‌هایی که ایجاد می‌کند، گفت: برخی از افراد حتی در جریان این بیماری نیستند و این درحالی است که سرطان‌های سرو گردن در اثر استعمال سیگار و الکل در سنین بالای 50 سالگی رخ می‌دهد اما سرطان‌های مرتبط با HPV در 20 تا 30 سالگی اتفاق می‌افتند.

وی درخصوص تأثیر استعمال دخانیات در ابتلا به دیگر سرطان‌ها گفت: در یکی از تحقیقاتی که بر روی 200 بیمار خود انجام دادم، بیش از 94 درصد از کسانی که به سرطان سلول‌های سنگ‌فرشی مبتلا شده بودند، سیگار می‌کشیدند.

انتهای پیام/س - س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.