تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 21 جنین به اندازه "موز" است

در هفته بیست و یکم بارداری جنین به اندازه یک موز بزرگ شده و می‌تواد مزه‌ها را حس کند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در هفته بیست و یکم بارداری مانند همه هفته‌های گذشته رشد اندام‌های نوزاد و بزرگ شدن شکم شما همچنان ادامه دارد و در بیشتر روزهای این هفته تغییرات فیزیکی شما بیش از پیش خود را نشان می‌دهد. شما دیگر وارد سه ماهه دوم بارداری شده‌اید و مراحل گذشته را موفقیت آمیز پشت سر گذاشته اید.

تقویم بارداری هفته به هفته/ هفته 21 جنین به اندازه

جنین در هفته بیست و یکم شبیه چیست؟
دیگر جنین شما از روزهای اول خود که به اندازه سر سوزن بود فاصله گرفته و بزرگ شده است به طوری که اگر بخواهیم اندازه او را برای شما شبیه سازی کنیم به اندازه یک موز بزرگ است. در واقع طول بدن او در این هفته به اندازه طول یک موز دراز با طول حدود 18 تا 25 سانتی‌متر است. 

با وجود اینکه او روز به روز بزرگ‌تر و قد بلندتر می‌شود نگرانی وجود ندارد زیرا همچنان در رحم شما جا برای او باز می‌شود و هیچ مشکلی شما و جنین‌تان را تهدید نمی‌کند. وزن او را می‌توان حدود 100 تا 150 گرم تخمین زد و خوشبختانه او مهم‌ترین و بحرانی‌ترین مراحل رشد خود را پشت سر گذاشته و رشد بیشتر قسمت‌ها و اندام‌های بدنش کامل شده است.

در این هفته خمیازه‌های شما و جنین واگیردار می‌شود
شما و جنینتان در این هفته بیشتر تغییر می‌کنید و به علت افزایش سرعت تحولات، هم شما و هم کودک دلبندتان بیشتر به خواب نیاز دارید. در این هفته ممکن است بیشتر احساس خواب آلودگی، خستگی، سردرد و بی حالی کنید و مجبور شوید ساعات زیادی را بخوابید یا دراز بکشید که این امر کاملا طبیعی است.

جنین نیز در این روزها بیشتر از قبل می‌خوابد به طوری که حدود 12 تا 14 ساعت از روز را خواب است و استراحت می‌کند. در واقع به طور ناخودآگاه ساعات خواب هر دوی شما افزایش می‌یابد. این هفته با خمیازه‌های گاه و بی گاه شما و جنین همراه است.

مادر چه علائمی را در هفته بیست و یکم تجربه خواهد کرد؟
ممکن است علاوه بر خودتان، سایرین نیز در این هفته متوجه افزایش وزن و بزرگ شدن شکمتان بشوند و گاهی برخی افراد با بیان این موضوع شما را آزرده کنند اما به یاد داشته باشید مهم ترین موضوع در این روزها سلامتی شما و جنین‌تان است پس به ابراز نظرهای سایرین اهمیت ندهید.

در این هفته ناخن‌ها و موهایتان ضخیم‌تر و استوارتر شده و نفخ و دل درد ممکن است امانتان را ببرد. هفته بیست و یکم بارداری معمولا با افزایش اشتها، حرکت‌های شدید جنین، سردرد، اسکارهای پوستی و رگ‌های واریسی همراه است. 

البته برخی خانم‌ها در این هفته دچار خونریزی لثه می‌شوند. شکم شما در این هفته بسیار بزرگ شده و ممکن است خطوط قرمزرنگی در سطح آن پدید آید که امری کاملا طبیعی است.

جنین در این هفته چه تغییراتی می‌کند؟
در این هفته جنین بزرگ‌تر و شکم شما گردتر و برجسته تر می‌شود و ممکن است با تکان‌ها و لگدهای شدیدش کمی شما را آزرده کند اما حرکت‌های گاه و بیگاه او نشان از سلامتی او دارد و شما باید از این موضوع خوشحال باشید. 

بیشتر غضروف‌های او در این هفته به استخوان تبدیل شده و استخوان‌های تازه شکل گرفته‌اش، قوی تر و محکم تر شده و تشکیل سلول‌های خونی‌اش به زودی تکمیل خواهد شد. اندام، دست و پا و سر جنین در این هفته بیشتر شبیه انسان می‌شود و زیبایی و تناسب اندام بیشتری را به او می‌بخشد. جالب اینکه او می‌توانند کم کم طعم و مزه‌ها را حس کند و ممکن است گاهی کمی از مایع آمنیوتیک را بچشد.

تغییرات هورمونی شما همچنان ادامه دارد
در این مدت هورمون‌های متفاوتی در سراسر بدن شما منتشر می‌شوند تا چرخه بارداری با موفقیت کامل شود. از زمانه لانه‌گزینی جفت نر در بدن، هورمون‌ها تعادل بدن شما را حفظ می‌کنند. وظیفه هورمون استروژن تنظیم انتشار هورمون پروژسترون و HCG است در حالی که خود هورمون پروژسترون از جفت مراقبت کرده و انقباض‌های رحم و رشد بافت‌های سینه را مدیریت می‌کند.

هورمون مهم دیگر HCG است که وظیفه تغذیه‌رسانی به جنین و تنظیم انتشار هورمون پروژسترون را بر عهده دارد. طی آزمایش‌ها و غربال‌گری‌های بارداری این 3 هورمون مهم در بدن بررسی می‌شوند.

غربال‌گری‌های مهم هفته بیست و یکم
اگرچه شما همچنان در هفته‌های میانی دوران بارداری قرار دارید اما باید همه جوانب را در نظر بگیرید و آزمایش‌ها و تست‌های لازم این دوران را تحت نظر پزشکتان سپری کنید تا از این طریق بارداری بی‌تنش، سالم و در عین حال موفقی داشته باشید. در این هفته وظایف شما بیشتر شده و مهم‌ترین وظیفه شما ملاقات‌های منظم با پزشکتان است.

بیشتر این غربال‌گری‌ها، آزمایش‌ها و سونوگرافی‌های این هفته یا هفته‌های قبل برای تشخیص اختلالات ژنتیکی همچون سندروم داون، تریزومی 18 و اسپینا بیفیدا است. علاوه بر این دیابت بارداری نیز به وسیله آزمایش‌هایی بررسی می‌شود.

سندروم داون نوعی بیماری ژنتیکی است که به دلیل وجود کروموزومی اضافی یا بخشی از آن در جفت کروموزوم ۲۱ به وجود می‌آید که در اصطلاح علمی پزشکی تریزومی ۲۱ نیز نامیده می شود. 

این بیماری با اختلالات یادگیری و مشکلات رشد عقلی و فیزیکی همراه است.

تریزومی 18 یا ادواردز نوعی ناهنجاری کروموزومی است که به دلیل سه‌تایی شدن کروموزم هجدهم رخ می‌دهد. با وجود این که این بیماری پس از سندرم داون دومین تریزومی شایع است اما با این حال نادر است و بیشتر جنین‌های دختر را درگیر می‌کند. این اختلال با مشکلات قلبی، دستگاه گوارش، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات رشد و مشکلات کلیوی جدی همراه است.
اسپینا بیفیدا یا مهره شکاف به شکاف مادرزادی مهره‌ها و بیرون زدگی نخاع اطلاق می‌شود و می‌تواند رشد و تکامل جنین را تحت الشعاع قرار دهد یا منجر به فلج شدن شده و با عدم توانایی در کنترل ادرار و مدفوع همراه باشد.

مراقبت‌ این اتفاق‌ها باشید
در این هفته برخی از خانم‌ها ممکن است دردهایی را به علت رشد جنین و باز کردن جا در برخی نقاط شکم و لگن خود تجربه کنند. این دردها ممکن است ناگهانی و شدید باشد. اگر این دردها تا حدی شدید بود که قابل تحمل نبود در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

سعی کنید روزانه فعالیت‌های بدنی و ذهنی همچون یوگا، پیاده‌روی و شنا را با تایید پزشک خود انجام دهید. راجع‌ به برنامه غذایی که از آن پیروی می‌کنید و ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که دوست دارید انجام دهید با پزشکتان مشورت کنید و اطمینان حاصل کنید که هیچ گونه ضرری شما و جنینتان را تهدید نکند. 

بارداری خطر ابتلا به عفونت‌های دستگاه ادراری را در هفته 6 تا 24 بارداری افزایش می‌دهد، بنابراین اگر در هفته بیست و یکم یا بعد از آن علائمی را مشاهده کردید که مشکوک به عفونت دستگاه ادراری بود سریعا به پزشک خود مراجعه کنید.

علائمی همچون خونریزی، احساس ضعف یا سرگیجه شدید، افت شدید فشار خون، درد شدید شانه یا لگن و گرفتگی شدید عضلات به خصوص ماهیچه‌های لگن ممکن است نشان از بارداری خارج از رحم یا سقط جنین باشد، پس این موارد را جدی بگیرید و در صورت مشاهده آن فورا به پزشک مراجعه کنید.

بیشتر از قبل مراقب خورد و خوراکتان باشید
در این هفته از رژیم غذایی متعادل و سالم و در عین حال مغذی پیروی کنید. هنگام آشپزی سعی کنید مواد غذایی حاوی گوشت را به خوبی بپزید زیرا گوشتی که خوب پخته نشده باشد ممکن است موجب عفونت‌هایی در بدن شما و جنین‌تان شود. 

علاوه بر این، از مصرف موادی همچون غذاهای فرآوری‌شده، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، نوشابه‌ها، طعم دهنده‌ها، شیر غیرپاستوریزه و غذاهای بسیار چرب و پرنمک دوری کنید. در این دوران برنامه غذایی سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین و آنتی اکسیدان به شدت توصیه می‌شود و از ابتلای نوزاد به به برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. 

در این دوران شما علاوه بر مراقبت از خود وظیفه مراقبت از موجودی بسیار کوچک و آسیب‌پذیر را بر عهده دارید بنابراین به تغذیه خود باید بیش از پیش اهمیت دهید. استعمال دخانیات در این دوران به شدت خطرناک است و عواقب جبران‌ناپذیری خواهد داشت. مصرف برخی داروها در این دوران منع می‌شود بنابراین هرگونه دارویی که می‌خواهید مصرف کنید باید تحت نظر پزشکتان استفاده شود.

منبع: Medical News Today

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۵۹ ۲۲ شهريور ۱۳۹۹
وزن جنین رو اشتباه زدید
Germany
ندا
۱۲:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
وزن جنین تو 21 هفته حدودا 300 هست و قدش از سر تا پا 26 حدودا
Germany
ندا
۱۲:۱۸ ۲۴ خرداد ۱۳۹۷
وزن جنین تو 21 هفته حدودا 300 هست و قدش از سر تا پا 26 حدودا
آخرین اخبار