زنی در تایلند به جرم نوشتن "موافقم" به 15 سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خدمتکاری تایلندی که مادر یک فعال سیاسی نیز هست، به‌خاطر نوشتن عبارتی با مفهوم موافقم در فیس‌بوک، به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

پاتناری چانکیج بیوه 40 ساله‌‌ای است که سه فرزند دارد، به جرم عدم مخالفت با یک پست فیس‌بوکی که هدف آن بدنام سازی رژیم سلطنتی تایلند بوده‌است، به 15 سال زندان محکوم شد.

حبس 15 ساله برای نویسنده

به گفته وکیل این زن، پاتناری با نوشتن واژه "Ja" که در زبان تایلندی به معنی موافقم به کار می‌رود، به یک پست فیس‌بوکی پاسخ داده‌است. وی با این‌کار به پست فیس‌بوکی یک فعال سیاسی واکنش نشان داده‌است.

پس از انتشار این پیام، ارتش تایلند از پاتناری شکایت کرده و پلیس او را دستگیر کرد. وی به اتهام نقض قانون اهانت به رژیم سلطنتی و قانون جرائم رایانه‌‌ای دستگیر شد. اهانت به حکومت سلطنتی برای شهروندان تایلندی می‌تواند تا 15 سال حبس به دنبال داشته‌باشد. پاتناری اکنون به قید وثیقه آزاد شده‌است.

پاتناری مادر رهبر یک گروه کوچک فعال سیاسی است که بارها و بارها تظاهراتی را علیه شورای نظامی سلطنتی تایلند که در ماه مه سال 2014 با سرنگونی دولت منتخب مردم به قدرت رسیدند،‌ ترتیب داده‌است. گفته می‌شود دستگیری این زن بیشتر با هدف فشار وارد آوردن به فرزند فعال سیاسی وی بوده‌است.

پلیس ادعا کرده استفاده از عبارت موافقم در پاسخ به پست فیس‌بوکی یکی از پسران پاتناری، به این معنی است که وی با پست موافق است،‌ رفتاری که می‌تواند امنیت سلطنت تایلند را به خطر بیاندازد.

حبس 15 ساله برای نویسنده

سال گذشته دادگاه نظامی تایلند سختگیرانه‌ترین احکام را برای دو شهروند به جرم توهین به رژیم سلطنتی تایلند صادر کرد. یکی از این افراد به 30 سال حبس و دیگری که مادر دو کودک خردسال بود نیز به 28 سال حبس محکوم شدند. حکم اولیه مردی که به 30 سال زندان محکوم شد، 60 سال حبس بود، یعنی 10 سال حبس برای هر پیغامی که روی فیس‌بوک منتشر کرده‌ بود، اما پس از اعتراف وی به اشتباهش، مجازات وی به نیم تقلیل پیدا کرد.


انتهای پیام/
برچسب ها: تایلند ، فیسبوک ، حبس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.