وزیر خارجه آمریکا برای گفتگو با دولت جدید میانمار وارد این کشور شد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، جان کری -- وزیر امور خارجه آمریکا -- امروز برای نخستین گفتگوهای سطح بالا با دولت جدید میانمار که پس از انتخابات دموکراتیک سال گذشته تشکیل شد، وارد این کشور شد.

بر این اساس، وی قرار است با آنگ سان سوچی مخالف سابق میانماری دیدار کند. این دیدار در حالی صورت می گیرد که واشینگتن به تازگی بار دیگر تحریم‌های اقتصادی بر ضد میانمار را به منظور کمک به دولت جدید  این کشور کاهش داد.

حزب آنگ سان سوچی -- اتحادیه ملی برای دموکراسی -- در انتخابات هشت نوامبر (18 آبان 1394) پیروز شد.

این نخستین انتخابات آزاد در میانمار در بیش از پنجاه سال گذشته بود که چهار سال پس از انحلال هیأت حاکمه نظامی در سال 2011 برگزار شد.

آنگ سان سوچی، وزیر امور خارجه میانمار که سمت جدید مشاور ویژه حکومت را نیز عهده دار است که به او امکان می دهد دولت را به رغم قانون اساسی به جا مانده از دوران حاکمیت نظامیان که به او اجازه رئیس جمهور شدن نمی دهد، اداره کند.

جان کری قرار است بعد از ظهر یکشنبه در کنفرانسی مطبوعاتی با آنگ سان سوچی حاضر شود.
بنا بر اعلام وزارت امور خارجه آمریکا، دیدار جان کری از میانمار با هدف اعلام دوباره حمایت واشینگتن از گذار دموکراتیک در این کشور جنوب شرق آسیا و تسهیل اصلاحات جدید دموکراتیک و اقتصادی در آن صورت می گیرد.

بنابراین گزارش، میانمار -کشور منزوی سابق جهان- از سال 2011 پس از آنکه هیأت حاکمه نظامی خود را منحل کرد و دولتی نیمه-غیرنظامی در آن روی کار آمد، انقلابی کوچک را تجربه کرد.

این کشور همچنان با چالش‌های عظیمی نظیر زیرساخت‌های ویران، فقر، مناقشه‌ها در مناطق مرزی با گروه‌های مسلح قومی، تنش‌های مذهبی و ادامه اعمال نفوذ نظامیان و متحدان آنها که سطله خود را بر اقتصاد همچنان حفظ کردند، مواجه است.

آمریکا از دیرباز از نقش فعال آنگ سان سوچی در گذار دموکراتیک حمایت کرده است. اما پیشنهاد‌ آنگ سان سوچی به اسکات مارسیل، سفیر جدید آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن استفاده از لغت روهینگیا برای نام بردن از اقلیت مسلمان ستم دیده این کشور ، تعجب همگان را برانگیخت.

مسلمانان روهینگیا در میانمار مورد آزار و اذیت قرار دارند و برخی از اعضای حزب آنگ سان سوچی نیز آنها را مهاجران غیرقانونی که از بنگلادش آمده‌اند، تلقی می کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار