مجید اسماعیلی از علت موفقیت «گمیچی» و کمبود قهرمان در سینمای ایران سخن گفت.

مجید اسماعیلی پارسا کارگردان برگزیده جشنواره بین المللی فیلم سبز در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص علت موفقیت و استقبال مخاطبان از «گمیچی» گفت: یکی از دلایل آن قهرمان پروری در داستان و صداقت بود که ما سعی کردیم به مخاطب واقعیت را بگوییم و حرف دل و قلبمان که برای دریاچه ارومیه و مشکل بی‌آبی آن می‌تپد، را در نهایت صداقت به آنها برسانیم.

این کارگردان با بیان اینکه «گمیچی» کهنه نمی‌شود، عنوان کرد: حدود 20 طرح و سوژه برای ساخت این فیلم به ذهنمان رسید اما در نهایت چیزی که مخاطب شاهد آن است را انتخاب کردیم. در ذهن ما برای همه این طرح‌ها لحاظ شده بود تا فیلم به زمان خاصی متعلق نباشد تا در نهایت مخاطبان قبل، امروز و فردای ما با دیدن آن دغدغه مند شوند.

وی ادامه داد: بحث اصلی و مورد علاقه من در تولید فیلم‌های سینمایی تلاش و امید است و موضوع مورده استفاده شده در «گمیچی» بحث انسانیت در سطح فراگیر است که تارخ مصرف ندارد.

این کارگردان در خصوص میزان ابراز تمایل برای ساخت سوژه های مهمی چون خشکی دریاچه ارومیه بیان کرد: بحث هویت و جایگاه انسان در دنیای امروز برای من از اهمیت بالایی برخوردار است و پرداختن به آنها از طریق فیلم بسیار مهم خواهد بود. البته نحوه گفتن این موضوع بنا به فضا و جغرافیای فیلم فرق خواهد کرد اما سرانجام به نقطه‌ای مشترک خواهد رسید.

کارگردان «ماهی سیاه کوچولو» با اشاره به اهمیت کیفیت بازی بازیگران در آثار تولیدی‌اش اظهار داشت: تعریف من به شخصه از کارگردانی دکوپاژ نیست. چنانچه دکوپاژ، تقطیع، میزانسن و موضوعات دیگر در کارگردانی در رتبه دهم و دوازدهم قرار دارد و انتخاب بازیگران، عوامل، فیلمنامه، صحنه آرایی، گریم و بخصوص بحث بازی بازیگری در درجه اول قرار دارد چون به نظرم اگر بازی‌ها در نیاید فیلم به کیفیت لازم نمی‌رسد، در نتیجه جان و حق مطلب ادا نمی‌شود.

وی افزود: برای من اجرای سر صحنه بازی بازیگران است چنانچه در تدوین نیز اصل انتخاب پلان و برداشت بازی خوب است.

این کارگردان در خصوص جای خالی قهرمان در سینمای ایران با توجه به علاقه مندی مخاطبان تصریح کرد: وجود قهرمان از بحث روانشناسی انسان برگرفته شده و تمایل ما را نسبت به این مقوله امری طبیعی است. بنابراین وجود آن در فیلم‌های سینمایی مفید و جذاب واقع می‌شود و از جهت روانشناسی بازتاب مثبتی به همراه دارد بخصوص در فیلم‌هایی مانند «گمیچی»  که امید در آن موج می‌زند.

وی ادامه داد:متاسفانه وجود قهرمان طی یکی دو دهه اخیر در سینمای ما کم شده است. قهرمان‌هایی مانند «گمیچی» که توسط ما ساخته می‌شود، مبارزه می‌کند و چالش‌ها پشت سر می‌‎گذارد و در نهایت به نتیجه می‌رسد. مخاطب نیز با تمام لحظه‌های قهرمان ما زندگی می‌کند و در تمام لحظه‌ها خود را جای او می‌گذارد و به قول معروف همذات پنداری می‌کند.

اسماعیلی در بخش پایانی صحبت‌های خود، دغدغه‌های خود را در سینمای ایران به عنوان فیلمسازی جوان بیان کرد: برای خودم و دیگر فیلمسازان دعا می‌کنم اجازه بدهند فیلم‌های خودمان را بسازیم نه اینکه به خاطر برخی موارد جهت ورود و ادامه بقاء در سینما فیلمی بسازیم که دغدغه ما نیست. اگر چنین باشد فیلم خوبی و قابل تاملی نخواهد شد. مسئولان امر باید توجه کنند که فیلمسازان ما با آگاهی کامل به خط قرمزها و با آگاهی از هویت ملی و ایرانی فعالیت می‌کنند و اگر نقدی دارند برای بهبودی جامعه است و غرضی در آن نیست.

گفتنی است؛ «گمیچی» به کارگردانی مجید اسماعیلی و نویسندگی مشترک او و امیر عبدی نوشته شده که در پنجمین جشنواره بین المللی فیلم سبز مورد استقبال قرار گرفت و جایزه غزال زرین بهترین کارگردانی را از آن خود کرد.

شایان ذکراست مجید اسماعیلی پارسا نگارش فیلمنامه‌ای را به اشتراک با امیر عبدی به پایان رسانده که آماده ارائه به تهیه کننده است.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.