باقالا یكی از محبوب‌ترین حبوبات ایران و موثربرای رفع کم خونی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، باقالا سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، انواع ویتامین‌ها و اسیدفولیك و برای رفع كم‌خونی بسیار مفید است .

از خواص و مضرات باقلا چه می دانید؟

باقالا از خانواده حبوبات است و گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا به حساب می‌آید.

این دانه محصول فصل خنك به‌خصوص بهار است و بیشتر در مناطق سردسیری و شمالی كشور كشت می‌شود.

با این حال در پاییز و زمستان در بعضی مناطق گرمسیری مانند خوزستان هم برداشت می‌شود.

امروزه در ایران دو نوع عمده باقالا كشت می‌شود؛ یكی باقالای معمولی كه به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود و دیگری باقالای لوبیا مانند گیلان معروف به «پاچِ باقالا» است كه ریزتر و لطیف‌تر است اما خام خورده نمی‌شود و بیشتر در خوراك محلی «باقالا قاتُق» به كار می‌رود.

مناسب برای كم‌خون‌ها

باقالا یكی از منابع عالی فیبر و پروتئین به حساب می‌آید و مصرف آن همراه با برنج، تمامی پروتئین‌ها و ‌اسیدهای آمینه ضروری بدن را تامین می‌كند.

كلسیم و پتاسیم موجود در باقالا از بروز پوكی استخوان جلوگیری كرده و به كنترل فشارخون بالا كمك می‌كند.

این دانه همچنین سرشار از آهن، فسفر، مس، منگنز، منیزیم، ویتامین C، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین B و اسیدفولیك است بنابراین برای رفع كم‌خونی هم مفید است البته به شرطی كه نسبت به آن حساسیت نداشته باشید.

دوستدار دستگاه گوارش

باقالا در مقایسه با سایر حبوبات بیشترین فیبر غذایی را دارد و باعث تسریع در هضم غذا می‌شود به‌خصوص اگر همراه با پوست مصرف شود.

فیبر موجود در آن همچنین به كاهش چربی‌های خون و درمان یبوست كمك می‌كند.

علاوه بر این، مصرف فیبر باعث تنظیم سطح قند خون می‌شود و به همین دلیل برای افراد دیابتی نیز مفید است. فیبر خطر ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش را هم كاهش می‌دهد و به سم‌زدایی بدن از مواد مضر كمك می‌كند.

مصرف باقالای پخته همراه با سركه و آب نیز در درمان اسهال مزمن موثر است. این دانه همچنین باعث تسكین و درمان زخم معده و رفع حالت تهوع و استفراغ می‌شود اما به یاد داشته باشید برای آسان‌تر شدن هضم آن باید ابتدا باقالا را برای 24 ساعت در آب خیس كرده و بعد بپزید.

مبتلایان به «فاویسم» مراقب باشند!

افراد مبتلا به بیماری «فاویسم» باید از خوردن و حتی بو كردن باقالا خودداری كنند! فاویسم یك بیماری ژنتیكی خونی است كه بیشتر در اثر خوردن باقالای سبز خام و گاهی فریز شده ایجاد می‌شود.

گلبول‌های قرمز خون در این بیماری طی 24 تا 48 ساعت بعد از خوردن باقالا شروع به تخریب شدن می‌كند. در نتیجه علائمی چون زردی پوست و سفیده چشم، احساس خستگی، سردرد، تهوع، استفراغ، اسهال و گاهی نارسایی كلیوی و خون در ادرار ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/آ

برچسب ها: بجنورد ، باقالا ، رفع ، کم خونی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمدعلی
۲۱:۱۹ ۱۱ خرداد ۱۳۹۸
بنده از۶۰سال پیش یادم میاید که بزرگان خانواده ما را ازخوردن بقلا منع میکردند و حتا می گفتند که باعث مرگ می شود لطفا اگر مطلبی است بیان کنید متشکرم