"نارندرا مودی"، ایران را دروازه‌ای برای گسترش نفوذ استراتژیک هند در منطقه دانست.

تقویت روابط تهران-دهلی نو؛ زنگ خطری برای حلقه چین، ریاض، اسلام‌آباد؟!به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از بی‌بی‌سی؛ نارندرا مودی –نخست‌وزیر هندوستان-- در دیدار با حسن روحانی –رئیس‌جمهور ایران— درباره مسائل مهمی بحث و تبادل‌نظر کردند. مودی ایران را فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری قلمداد کرد و این کشور را دروازه‌ای برای گسترش نفوذ استراتژیک هند در منطقه دانست.

وی همچنین از امضای یک قرارداد سه‌جانبه حمل‌ونقل و ترانزیت کالا با مشارکت ایران، هندوستان و افغانستان خبر داد. قراردادی که به گفته وی فرصتی برای ازسرگیری روابط جدید مابین سه کشور خواهد بود.

دو طرف مذاکره طی قراردادی دوجانبه بین ایران و هند درباره توسعه بندر چابهار به توافق رسیدند. بر این اساس هندوستان با اختصاص 500 میلیون دلار اعتبار، سنگ بنای توسعه این بندر خواهد بود. به عقیده مودی، قرارداد توسعه بندر چابهار در پیشرفت و رشد اقتصادی منطقه و دو کشور تأثیر بسزایی خواهد داشت.

هند امیدوار است تا با توسعه بندر چابهار مسیر تازه‌ای برای ترانزیت کالاهای خود به افغانستان و آسیای میانه باز کند و از این طریق انتقال کالاهای خود از مسیر زمینی پاکستان پایان دهد. بندر چابهار کانال مناسبی برای انتقال گاز به هندوستان نیز است.

این در حالی است که بسیاری از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران هدف نخست‌وزیر هند از سفر به ایران را به چالش کشیدن قدرت چین در آسیای مرکزی و از طریق کانال بندر چابهار عنوان کرده‌اند. کارشناسان اقتصادی نیز بر این باورند که چین در تلاش است تا کنترل نبض تجارت منطقه‌ای را با سرمایه‌گذاری در بندر گوادر پاکستان در دست بگیرد تا در برابر رقیب هندی خود قرار بگیرد.

از سوی دیگر، هند نیاز شدیدی به انرژی دارد که فقط ایران قادر به برآورده کردن آن در سطح گسترده است. در این صورت پروژه‌های مشترک درزمینهٔ انرژی، حمل‌ونقل و ترانزیت، زنگ خطری برای حلقه اسلام‌آباد، چین و ریاض است.

دو طرف درباره خطر تروریسم، قاچاق مواد مخدر و جرائم سایبری به تبادل‌نظر پرداختند. نخست‌وزیر هند قرار است در ادامه سفر خود به ایران با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران دیدار کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار