دبیر شورای نگهبان در آیین افتتاحیه پنجمین مجلس خبرگان رهبری؛

مجلس خبرگان رهبری مهمترین رکن انقلاب است/ به حمایتهای رهبر انقلاب از شورای نگهبان می‌بالیم

دبیر شورای نگهبان گفت: نهاد مجلس خبرگان رهبری راهی برای تحقق آرمان‌های مردم ستم‌دیده است.

مجلس خبرگان رهبری مهمترین رکن انقلاب است/  به حمایتهای رهبر انقلاب از شورای نگهبان می‌بالیم
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل های گروه سياسى باشگاه خبرنگاران جوان، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در آیین افتتاحیه پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری که در روز سه‌شنبه 4 خرداد که در محل قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد با بیان اینکه مجلس خبرگان رهبری برآمده از انقلاب است اظهار داشت: به تعبیر امام (ره) این مجلس مسئولیتی در رأس همه مسئولیت‌های نظام را پذیرفته است.

آیت‌الله جنتی افزود: نهاد مجلس خبرگان رهبری راهی برای تحقق آرمان‌های مردم ستم‌دیده است و حکومت اسلامی بر پایه نظریه مترقی ولایت فقیه ارائه شده است.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه به تعبیر رهبر معظم انقلاب مجلس خبرگان رهبری مهمترین رکن انقلاب اسلامی است اظهار داشت: خداوند را شاکریم که با طلوع صبح پیروزی انقلاب اسلامی شکل‌گیری نظام بر پایه موازین اسلامی در کشورمان فراهم شد طرح نوین نظام سیاسی – اسلامی با پشتوانه مجلس خبرگان رهبری ارمغان امنیت و استقلال ار به همراه دارد.

دبیر شورای نگهبان تصریح کرد: این مجلس می‌تواند مظهر نزول سکینه الهی باشد و از یک جهت مظهر کامل مردم سالاری دینی – اسلامی است و از طرفی مظهر حاکمیت ارزش‌ها و اسلام است.

آیت‌اله جنتی با اشاره به دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با نمایندگان مجلس خبرگان چهارم اظهار داشت: ایشان مطالبی بسیار مهمی را در این دیدار  مطرح کردند و ضمن برشمردن نکات اساسی پیرامون نفوذ و استحکام ساخت داخلی، حفظ خصوصیات انقلابی و حفظ هویت ایرانی و هضم نشدن در هاضمه خطرناک مبانی جهانی وظیفه نمایندگان دوره جدید این مجلس پرداختند.

دبیر شورای نگهبان تأکید کرد: ایشان همواره وظیفه نمایندگان خبرنگان رهبری انقلابی ماندن، انقلابی فکر کردن و انقلابی عمل کردن دانستند و نقشه راهی را برای این نمایندگان مد نظر قرار دادند.

آیت‌اله جنتی افزود: طبق نظرات امام راحل مسئولیت خبرگان رهبری در رأس همه مسئولیت‌ها قرار دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات 7 اسفند سال گذشته اظهار داشت: انتخابات خبرگان رهبری در حالی برگزار شد که حساسیت‌ها و شرایط خاص آن را احاطه کرده بود اما با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب و مشارکت حداکثری مردم در پای صندوق‌های اخذ رأی از ایجاد دو قطبی شدن مردم و نظام جلوگیری کرد و این انتخابات مورد رضایت رهبری واقع شد.

دبیر شورای نگهبان گفت: یاد و خاطره عزیزان مجلس خبرگان که به رحمت ایزدی پیوسته‌اند را گرامی می‌داریم 

امام جمعه موقت تهران افزود: خداوند حضرات آیات و حجج الاسلام آقایان مرتضی بنی‌فضل، سید اکبر قره‌باغی، علی اکبر مشکینی، سید محمدحسن مرعشی، محمدرضا فاکر، محمد شیخ‌الاسلامی،‌ سید کرم‌الله ملک حسینی، سید حبیب‌الله طاهری، محمد محمدی گیلانی، محمدرضا مهدوی‌کنی، حسام‌الدین مجتهدی، حسن زرندی،  سید حسن طاهری خرم‌آبادی، سید صابر جباری، مختار امینیان، ابوالقاسم خزعلی و واعظ طبسی رضوان الله علیهم اجمعین را رحمت کند و مشمول رضوان الهی باشند.

دبیر شورای نگهبان با بیان اینکه اینک مایل هستم بر اساس ماده 5 آیین نامه داخلی مجلس خبرگان گزارش انتخابات دوره پنجم را تقدیم دارم افزود: پس از دریافت نامه وزیر محترم کشور به شورای نگهبان مبنی بر پیشنهاد زمان برگزاری انتخابات پنجمین دوره  مجلس خبرگان رهبری و دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، شورای نگهبان دو تاریخ پیشنهادی را در جلسه مورخ 29/11/93 مطرح و برگزاری انتخابات در تاریخ 7/12/94 را مورد تایید و مراتب را به وزارت کشور اعلام کرد.

امام جمعه موقت تهران بیان کرد: به دنبال تصویب تاریخ برگزاری انتخابات شورای نگهبان در تاریخ 27/3/94 اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس انتخابات مجلس خبرگان رهبری را به شرح زیر انتخاب نمود: حضرت آیت‌الله یزدی، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، جناب آقای محمدرضا علیزاده، جناب آقای دکتر سیامک ره‌پیک و اینجانب احمد جنتی.
 
این عضو خبرگان رهبری عنوان کرد: پس از تعیین اعضای  هیئت مرکزی نظارت در اولین جلسه هیئت رئیسه انتخاب شدند و دستوالعمل‌های مربوط برای معرفی اعضای هیئت‌های نظارت استان و شهرستان ابلاغ و جهت بررسی صلاحیت داوطلبان از حیث شرایط مندرج در بند 3 قانون انتخابات مجلس خبرگان رهبری که در تبصره آن مرجع تشخیص را فقهای معزز شورای نگهبان قرار داده است اقداماتی مانند بررسی مقدماتی داوطلبان، استعلام از سازمان‌های و نهادهای ذیربط و تحقیقاتی محلی و بررسی پرونده در جلسات متعدد قوای محترم شورا انجام گرفت.

این عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: با توجه به نتایج بررسی صلاحیت علمی و عمومی این داوطلبان در نهایت اسامی داوطلبان واجد شرایط به وزارت کشور رسما اعلام گردید.

دبیر شورای نگهبان گفت: بررسی شکایات، پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت عمومی و علمی داوطلبان و اعتراض تعدادی از آنها رسیدگی به شکایات در کار گروه ویژه بررسی و شرح شکایت به همراه نتایج  بررسی کارشناسی در جلسات فقهای شورای نگهبان مطرح گردید و نسبت به تمامی پرونده‌ها اعلام نظر مجدد شد.

امام جمعه موقت تهران پس از اعلام نهایی نتایج بررسی صلاحیت‌ها تعدادی از داوطلبان خبرگان درخواست جا به جایی داشتند که با توجه به تبصره ذیل ماده سه آیین‌نامه اجرایی انتخابات نسبت به جا به جایی آنها موافقت کرد.

وی ادامه داد: در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری بیش از 62 و نیم درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند که با توجه به وضعیت چهارمین دوره انتخابات خبرگان رهبری که در آن 61/39 درصد از واجدین شرایط شرکت کرده بودند نشان از افزایش 2/1 درصدی از مشارکت مردم دارند.

جنتی در ادامه خاطرنشان کرد: پس از انتخابات براساس شکایت واصله به بررسی این شکایات در مجلس خبرگان رهبری پرداخته شد که در یک مورد موجب بازشماری آرا و در یک مورد موجب بازبینی انتخابات شد البته تغییری در نتایج حاصل نگردید.

دبیر شورای نگهبان خاطر نشان کرد: نهایتا با بررسی گزارش ناظرین و بازرسین ویژه و نیز شکایات واصله در جلسات متعدد شورای نگهبان صحت انتخابات در تمامی 31 حوزه انتخابیه تأیید و در کشور اعلام گردید.

امام جمعه موقت تهران در پایان تصریح کرد: امید است خبرگان منتخبین ملت با عنایت به جایگاه رفیع خبرگان و نقش بسیار حساس در انجام مسئولیت بسیار سنگین خود موفق باشند و از خدای متعال و امام زمان(عج) برای مقام معظم رهبری طول عمر با عزت را خواستارم.

انتهای پیام/ 





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار