رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: در دوران پسابرجام چین همچنان بزرگترین شریک تجاری ما خواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، ولی‌اله افخمی‌راد در نشست روز سه‌شنبه با هیئت تجاری – سرمایه گذاری کشور چین با اشاره به روابط دیرینه ایران و چین و تعاملات و همکاری‌های تجاری از طریق جاده ابریشم گفت: ایران به عنوان دارنده بزرگترین منابع ذخایر نفت و گاز جهان می‌تواند امنیت تامین انرژی چین را برآورده نماید و به عنوان پایگاه باثبات در منطقه نقش مرکزی در جذب سرمایه گذاری صادراتی چین داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به تولید محصولات چین در ایران و صادرات به کشورهای منطقه و جهان تاکید کرد: وجود رابطه دیرین بین دو کشور منابع طبیعی و معدنی بسیار غنی نیروی انسانی تحصیل کرده و کارآمد مقررات حمایت از سرمایه گذاری محیط سیاسی با ثبات و همچنین تجربه و ارتباطات شرکت‌های چینی در بازار ایران و رویکرد جدید چین برای احیای جاده ابریشم لزوم افزایش ورود سرمایه‌های چینی به ایران را تقویت می‌کند. 

افخمی راد تصریح کرد: در سال 2014 شاهد رکود روابط بین دو کشور بودیم و تجارت متقابل به 45 میلیارد دلار رسید در سال 2015 شاهد افزایش حجم مبادلات بین دو کشور بودیم ولی با توجه به افت 50 درصدی قیمت نفت و کاهش قیمت فرآورده‌ها و مشتقات آن ارزش مبادلات ایران و چین در سال 2015 نسبت به 2014 تا 5.34  درصد کاهش داشت.

رئیس سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه بعد از رفع تحریم‌ها شاهد حضور بسیاری از هیئت‌های خارجی در ایران بوده‌ایم اذعان داشت: در این حال به نظر میرسد با توجه به مناسبات اقتصادی بین دو کشور و اجرای ده‌ها پروژه توسط شرکت‌های چینی در ایران و شناخت تجّار ایرانی و چینی از یکدیگر، چینی‌ها  همچنان شریک اول تجاری ایران خواهند بود. 

وی تاکید کرد: اصل توسعه روابط کارگذاری بانکی و برقراری همکاری بانکی و افتتاح LC، ارتقای کیفیت محصولات و خدمات چینی و سرمایه گذاری مشترک باید مورد توجه قرار بگیرد.

افخمی راد در پایان تصریح کرد: سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه توسعه و تشویق تجارت خارجی کشور را بر عهده دارد و در این راستا به CCPIT و سایر دستگاه های متولی توسعه و تشویق تجارت آماده همکاری میباشد.

لازم به ذکر است در این نشست 7 تفاهم‌نامه بین هیئت‌ها و مسئولین مختلف دو کشور به امضا رسید و دو طرف متعهد شدند تا تمام  تلاش خود را در جهت ارتقای روابط تجاری و سرمایه گذاری سازماندهی کنند.


***ثبت سفارش خودرو متوقف نشده است


 افخمی راد در حاشیه همایش همکاری های تجاری و نشست بازرگانان ایران و چین با همراهی هیات استان جیجیانگ که در سالن خلیج فارس نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: شرکت هایی که اقدام به وارادات خودرو می کنند باید نمایندگی مجاز و خدمات پس از فروش مطلوب ارائه بدهند.

وی از این شرکت ها خواست در مرحله اول برای دریافت مجوز نمایندگی از خود شرکت اصلی تولید خودرو اقدام کنند نه اینکه از یک کشور دیگر (کشور ثالث) نمایندگی بگیرند و آن کشور ثالث این مجوز را به چند نفر ارائه دهد که این کار درستی نیست.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار