به گزارش گروه بینالملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از
سی ان ان؛ درباره علل سقوط پرواز MS804 شرکت هواپیمایی مصر که اوایل صبح پنجشنبه بر فراز دریای مدیترانه و در نزدیکی بندر اسکندریه سقوط کرد، گمانهزنیهای زیادی مطرح شده است. در حال حاضر، تمام سناریوهای احتمالی از فرضیه تروریستی بودن این حادثه تا بروز نقص فنی در هواپیما را میتوان مد نظر قرار داد؛ اما تا زمانیکه جعبه سیاه هواپیما پیدا نشود، هیچ یک از آنها را نمیتوان با قاطعیت تایید کرد.
ارتش مصر اعلام کرده است که هیچ پیام غیرعادی یا هشداردهندهای را از هواپیما دریافت نکرده است؛ اما در مقابل، شرکت هواپیمایی مصر مدعی است که پس از خروج هواپیما از صفحه رادار دیگر نتوانست با آن ارتباط برقرار کند.
طبق گزارش شرکت هواپیمایی ایجپت ایر مصر، هواپیمای سقوط شده حدود ساعت 2:30 بامداد به وقت محلی از صفحات رادار محو شد و آخرین تماس برقرار شده با آن زمانی بوده که هواپیما در فاصله 280 کیلومتری خط ساحلی مصر قرار داشته است.
مسئولان کنترل ترافیک هوایی مصر نیز عنوان کردند که پس از اعلام ورود و خروج هواپیما از حریم هوایی یونان از سوی خلبان، تلاشهای مکرر آنها برای تماس با کابین هواپیما نتیجهای در بر نداشته است. اعلام کاهش ارتفاع ناگهانی هواپیما از حدود 37 هزار به 15 هزار پا از سوی مقامات یونان، از احتمال وقوع حادثهای در داخل هواپیما خبر میدهد که خارج از کنترل خلبان و سایر خدمه هواپیما بوده است.
"پانوس کامنوس،" وزیر دفاع یونان، اظهار داشت این هواپیما پس از ورود به آسمان مصر، 90 درجه به سمت چپ و اندکی بعد موقعیت مکانی خود را 360 درجه تغییر جهت داد. این تغییر جهت ناگهانی در هیچ شرایطی طبیعی نیست و پی بردن به علت آن میتواند معمای هواپیمای سقوط کرده را حل کند.
کاپیتان "ابوبکر محسن،"خلبان معروف مصری که هدایت هواپیماهای حامل انور سادات و حسنی مبارک – رؤسای جمهور سابق مصر - را نیز در کارنامه خود دارد، در گفتگو با رسانههای مصری با اشاره به پیشرفته بودن هواپیماهای امروزی و وجود انواع حسگرها، چراغها و علائم هشداردهنده در آنها که وجود کوچکترین ایرادات ممکن را به خدمه هواپیما هشدار میدهند، تنها نکته مبهم و مشکوک درباره سقوط هواپیمای مصری را کاهش ناگهانی ارتفاع آن عنوان کرد.
به گفته وی، کاهش ارتفاع در هواپیما به صورت دستی و آرام صورت میگیرد؛ مگرآنکه افت فشار هوای داخل کابین، خلبان را برای تنظیم هوای بیرون و داخل هواپیما ناگزیر به انجام این کار کند یا اتفاق غیرمنتظره دیگری در هواپیما حادث شود.
این خلبان مصری بروز نقص فنی در هواپیما را نیز با توجه به امنیت بالای هواپیمای ایرباس A320 و بازبینیهای دقیق پیش از پرواز منتفی دانست.
در این میان خانواده مسافران فرانسوی که در پرواز حضور داشتند نسبت به کشف حقیقت ماجرا ابراز تردید و نگرانی کردند و معتقدند نمیتوان به نتیجه تحقیقات مقامات مصری اعتماد کرد. آنها خواستار واگذاری روند تحقیقات به کارشناسان فرانسوی هستند.
انتهای پیام/