دود دست دوم تاثیر بسیاری در اختلالات شناختی و رفتاری کودکان دارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ وقتی که فرآورده های تنباکوی موجود در سیگار و قلیان می سوزند و یا فرد سیگاری دود را از دهان و بینی بیرون می دهد، هوای محیط را آلوده کرده و این دود در اصطلاح، دود دست دوم نامیده می شود، که تاثیر بسیاری در اختلالات شناختی و رفتاری در کودکان دارد.
اختلال در رشد ریه، عفونت های تنفسی، آسم، عفونت گوش میانی، تولد نوزاد با وزن کم، از جمله بیماری هایی است که کودکان در معرض دود دست دوم مواد دخانی، می توانند به آن دچار شوند.
قرار گرفتن در معرض دود دست دوم، دلیل کاهش توانایی كودكان در یادگیری می شود و استنشاق دود دست دوم، حتی به میزان ناچیز، باعث تاثیر سوء بر روی سیستم عصبی و در مقادیر بالا، منجر به كاهش توانایی های ریاضی و تجسم منطقی در كودكان می شود.
فرزندان مادرانی كه در طول دوران بارداری، روزانه یک بسته سیگار می كشند، میانگین بهره هوشی آنها، كمتر از كودكانی است كه مادران غیر سیگاری دارند.  
فرزندان مادرانی كه در دوران بارداری در معرض دود دست دوم قرار دارند، یا فرزندانی كه مادران آنها در طول دوران بارداری سیگار می كشند، بیشتر از سایر كودكان، از اختلال در دقت، بیش فعالی و مسائل رفتاری، پرخاشگری و افسردگی رنج می برند.
به افرادی که دود حاصل از مصرف سیگار و قلیان دیگران را تنفس می کنند، سیگاری و قلیانی تحمیلی می گویند.
این افراد به همان اندازه افراد مصرف کننده، در معرض زیان های دود دخانیات هستند و عملکرد ریه ها در این افراد به تدریج کاهش می یابد، احتمال ابتلا به عفونت ریه، سرطان ریه و حمله های قلبی در آنها افزایش پیدا می کند.
انتهای پیام/ن
برچسب ها: دود ، اختلال ، کودکان ، رفتاری ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار