عضو گروه مطالعات منطقه‌ای دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران گفت: می‌بایست فرصت‌های تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد.

گام‌های "دکتر محمدرضا مجیدی" عضو هيات علمی دانشگاه تهران و استاد گروه مطالعات منطقه‌ای دانشكده حقوق و علوم سياسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، همزمان شدن سفر رئیس جمهور افغانستان و نخست وزیر هندوستان به ایران را فرصتی استثنائی برای هم‌افزایی سه کشور عنوان کرد و گفت: امیدواریم توافقنامه چابهار علاوه بر نزدیک کردن سه کشور به یکدیگر گامی در مسیر توسعه شرق ایران و تحکیم امنیت و صلح در منطقه باشد.

استاد گروه مطالعات منطقه‌ای دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران تاکید کرد: با توجه به موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران و قرار گرفتن چندین کشور محاط در خشکی در پیرامون آن، توافقنامه چابهار می‌تواند فرصتی استنثایی را در اختیار سایرکشورها قرار دهد.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان این‌که فرصت‌های زیادی در عرصه تجاری- اقتصادی میان کشورهای حاضر در توافق وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به سابقه تاریخی و اشتراکات فرهنگی بین سه کشور که از این لحاظ در خانواده بزرگ فرهنگ ایران قرار می‌گیرند، پشتوانه‌های تاریخی- فرهنگی می‌تواند بستر مناسبی در جهت توسعه همکاری‌های فنی، تجاری و اقتصادی باشد. 

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالای استان‌های شرقی هم مرز ایران با افغانستان برای بهره‌برداری از فرصت‌های توسعه منطقه‌ای، خاطرنشان کرد: هرنوع توافقنامه‌ای که در عرصه همکاری با افغانستان صورت گیرد، فرصتی برای برقراری امنیت در منطقه و تحکیم صلح در آن خواهد بود.
 
مجیدی با یادآوری شرایط حساس حاکم در منطقه غرب آسیا و سلب‌آرامش مردم این منطقه به‌واسطه خشونت‌های جریانات افراطی علیه مردم افزود: می‌بایست فرصت‌های تبادل افکار و همکاری‌ها در سطوح مختلف دولتی و مردمی در منطقه افزایش یابد و هر اقدام عملی در این زمینه، به‌واقع فرصتی برای صلح و پیشگیری از سوء استفاده جریان‌های افراطی و خشونت‌گرا خواهد بود، جریان‌هایی که توسط قدرت‌های فرامنطقه‌ای و برای بی‌ثبات‌سازی منطقه ایجاد شده‌اند.

عضو گروه مطالعات منطقه‌ای دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران با بیان این که اجرایی شدن توافق‌نامه‌هایی همانند ترانزیت بندرآزاد چابهار در رشد و توسعه عمران و آبادانی کشورهای منطقه موثر خواهد بود، گفت: با شکل‌گیری این‌گونه اقدامات حرکت‌های خوبی را می‌توان در چارچوب تبادلات اقتصادی و تجاری تعریف کرد که ازجمله نتایج آن رفاه و آسایش مردم منطقه است.

کارشناس مطالعات منطقه‌ای دانشکده علوم‌سیاسی دانشگاه تهران با خاطرنشان کردن مسئله ابراز تمایل کشور چین در عرصه فعالیت‌های ترانزیتی بندرآزاد چابهار ادامه داد: برای آن‌که ایران در حوزه دریا در زمان‌های آینده حضوری فعال داشته باشد، باید به حوزه اقیانوس و دریا توجه کافی شود؛ هم‌چنان که با وجود جاده ابریشم در خشکی، مسیر ابریشم دریایی هم ایجاد گردد.

وی با اشاره به حضور فعال تر کشورها در بندرچابهار و فراهم شدن عرصه رقابت های اقتصادی و تجاری سازنده در این بندر گفت: این همان فرصتی است که بندرچابهار می‌تواند در اختیار کشورهای آسیای میانه و به‌طور ویژه، افغانستان قرار دهد.

مجیدی در ادامه ضمن بیان ایجاد فرصت‌های استثنائی مبادلات برای استان‌های شرقی ایران از قبیل؛ سیستان‌و‌بلوچستان، خراسان‌جنوبی و رضوی اظهار داشت: لازم است خطوط مواصلاتی ریلی راه‌آهن شرق کشور مابین استان‌های مذکور را فراهم کنیم تا این مناطق بتوانند نیازهای کشورهای شرق، شمال‌شرق و آسیای مرکزی را تامین کنند.

وی در بخش دیگری با اشاره به حضور بانک‌های کشور افغانستان در تهران و چابهار و این‌که بانک‌ها نقش گام‌های اولیه و زیرساختی را دارند، ابراز داشت: بانک‌ها در این تعاملات نقش زیرساختی دارند و باید گفت که همه ارتباطات مالی و اقتصادی نیاز به زیرساخت‌هایی دارند و لذا وجود شعبی از بانک‌های دو کشور در یکدیگر سبب ایجاد ظرفیتی دو سویه و چندملیتی در مرزها می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران تشکیل کنسرسیوم‌های مرزی را راهی برای تعمیق روابط دو کشور عنوان کرد و افزود: اگر در افغانستان آب برای تامین منابع آبی مورد نیاز برخی محصولات مانند چغندرقند وجود دارد، در این‌سوی مرز و در شهرستان درمیان خراسان‌جنوبی کارخانه قندی وجود دارد که به‌دلیل نبود مواد اولیه با رکود مواجه است، در صورتی‌که می‌توان با تهیه موادخام از سویی و فرآوری آن‌ها از در آن‌سوی مرز، منفعت را برای هر دو کشور به ارمغان آورد.

عضو گروه مطالعات منطقه‌ای دانشكده حقوق و علوم سياسی دانشگاه تهران در پایان با تاکید بر اجرای سریع‌تر زیرساخت‌ها در این زمینه تصریح کرد: باید با توجه به موقعیت استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران بتوانیم پلی ارتباطی در جهت تعمیق روابط و تقویت الگوهای همکاری بین کشورهای منطقه فراهم کنیم.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار