شهردار تبریز از افزایش 780 دستگاه اتوبوس‌ فعال شرکت‌واحد درتبریزخبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛  نجفی، در همایش بین‌المللی طراحی شهری، مهندسی ترافیک و حمل ونقل در این خصوص اظهار کرد: در سال 92 شمار اتوبوس‌های فعال شرکت‌واحد 467 دستگاه بود که  این تعداد در دو سال و نیم اخیر به 780 دستگاه رسیده است.
وی افزود :با تداوم این روند، به شرط تقویت درآمدها و مساعدت بخش‌های دولتی، ناوگان اتوبوس‌رانی به زودی، به 1200 دستگاه نیز می‌توانند برسند؛ از این‌رو اتوبوس‌های شرکت‌واحد در یک چشم‌انداز مشخص خواهند توانست در هر هفت دقیقه، مسافرگیری کنند.

وی به اقدامات شهرداری در خصوص پروژه قطار شهری اشاره و گفت: در 10 سال منتهی به سال 92، کل هزینه‌ای که شهرداری صرف پروژه قطار شهری کرده بود، 218 میلیارد تومان بوده است که این هزینه از سال 92 به بعد نیز 530 میلیارد تومان صرف این پروژه شده است.

وی افزود: برای تکمیل خط یک،مبلغی در حدود یک‌هزار میلیارد تومان در این خصوص باید صرف شود؛ با این حال بنابر تمهیداتی که در این زمینه اندیشیده شده است مشکلی در تامین این هزینه نخواهد بود.

شهردار تبریز با بیان این‌که بیش از نیمی از خودروهای سطح شهر تک‌سرنشین هستند، گفت: بیشترین چالش‌های ترافیکی، ریشه در معضلات فرهنگی و اجتماعی دارد؛ از این‌رو فرهنگ ترافیک را باید در خانواده و محیط زندگی خود نهادینه کنیم؛ چراکه تنها در این صورت می‌توانیم شعار "هر شهروند، یک میزبان" را در بحث گردشگری 2018 محقق کنیم.

وی با بیان این‌که شهرداری تبریز مصمم به نهادینه‌‌ کردن فرهنگ دوچرخه‌سواری است، افزود: از میان هزار دستگاه دوچرخه‌ای که سال گذشته، در اختیار شهروندان قرار گرفته بود، تنها یک دوچرخه شهرداری گم شده است که این موضوع حاکی از بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی در امر دوچرخه‌سواری می‌باشد؛ از این‌رو باید زیرساخت‌ها و شرایط لازم را به‌منظور گسترش این فرهنگ به کار بگیریم.

وی یادآور شد: در دو و نیم سال اخیر، بیشترین هزینه‌ها صرف حوزه حمل و‌نقل و همچنین در جهت تقویت زیرساخت‌های عمرانی و ترافیکی شده است که این رویکرد، رضایت زحمت‌کشان حوزه حمل‌و‌نقل را در پی داشته است.

نجفی با تاکید بر اینکه برنامه‌های اجرایی شهر باید منعطف و دقیق باشند، گفت: طرح جامع و تفصیلی شهر، در سال‌های دور به تصویب رسیده که این امر پاسخگوی نیازهای امروز کلان‌شهری چون تبریز که در هرماه تغییر وضعیت می‌کند، نیست.

وی ادامه داد: با وجود تمامی مسائل، گام‌های مهمی در فراهم کردن رضایت عمومی شهروندان برداشته شده است که از جمله‌ی آن، "پیشرفت سریع پروژه مترو، بهبود زیرساخت‌های ترافیکی، تقویت خطوط ناوگان اتوبوس‌رانی و همچنین توسعه مسیرهای پیاده‌راه" بوده است.

وی با ابراز تاسف از اینکه در طول سالیان متمادی، شاهد اقداماتی بودیم که‌ بر اساس برنامه‌ریزی دقیقی نبوده‌اند، افزود: با اصلاحاتی که در مسیرهای ترافیکی بافت مرکزی شهر اعمال شده، بیش‌تر از 30 درصد ترافیک این محدوده حل شده است که این موضوع از دیدگاه کارشناسان راهنمایی ‌و ‌رانندگی نیز مورد تایید می‌باشد.

شهردار تبریز با تاکید بر بهره‌گیری از تجربیات کشورهای توسعه‌یافته در خصوص بافت‌های تاریخی، تشریح کرد: این که به بهانه مدرن‌سازی شهر، بافت تاریخی را تخریب کنیم، به هیچ‌وجه منصفانه نبوده و بنده نیز بر حسب وظیفه خود، در تمام جلسات کمیسیون ماده 5 بر لزوم ایجاد راهکارهای فرهنگی برای ایجاد ارزش افزوده در این بافت‌ها تاکید کرده‌ام.

وی گفت: باید دلسوز سلامتی شهر باشیم و به سلامت روحی و جسمی توجه کرده و فضای لازم را برای ایجاد شاخص‌های سلامتی در جامعه به کار بگیریم.

وی گفت: از سال‌های گذشته در کیفیت و جزئیات اجرای زیرساخت‌های عمرانی، نارسایی‌های جدی داشته‌ایم که وضعیت هنوز هم ایده‌آل نبوده اما در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل‌توجهی در روش‌های عمرانی و ترافیکی داشته‌ایم.
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.