رئیس صندوق رفاه دانشجویان گفت: خوابگاه‌های غیر دولتی باید مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند و تا شروع ترم آینده، همه خوابگاه داران باید از شورای نظارت و ارزیابی وزارت علوم مجوز بگیرند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، یزدان مهر امروز دراولین گردهمایی معاونان دانشجویی دانشگاه های منطقه 9 کشور در مشهد؛ با اشاره به تدوین سند راهبردی این صندوق در سال گذشته، گفت: تقویت اعتبارات، حمایت موثر از نهادهای عمومی و خیرین و تقویت درآمدزایی صندوق از جمله اقدامات صندوق رفاه دانشجویان در سال گذشته است.

وی، ابلاغ دستورالعمل تأسیس و اداره خوابگاه های دولتی را از دیگر اقدامات صورت گرفته در سال گذشته بیان کرد و افزود: خوابگاه‌های غیر دولتی باید مورد نظارت و ارزیابی قرار گیرند و تا شروع ترم آینده، همه خوابگاه داران باید از شورای نظارت و ارزیابی وزارت علوم مجوز بگیرند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان با اشاره به رتبه بندی خوابگاه‌ها، آن را فرآیند خوبی برای عادلانه سازی نرخ اجاره بها دانست و گفت: افزایش ودیعه مسکن دانشجویان متأهل، اختصاص وام مکمل قرض الحسنه به عنوان ودیعه مسکن، افزایش وام تحصیلی برای دانشجویان استعدادهای درخشان، افزایش وام ازدواج و همچنین اختصاص اتاق سلامت و تندرستی برای هر خوابگاه از جمله برنامه های دیگر این صندوق است.

رییس دانشگاه فردوسی نیز در این نشست با بیان اینکه یکی از چالش های اصلی حوزه اداری - مالی دانشگاهها نیروی انسانی و فاصله زیاد میان نیروی کارشناسی و کارمندی کارآزموده و متخصص با نیروهای تازه وارد است؛ اظهار کرد: جریان نیروی انسانی در مجموعه های کاری باید پیوستگی داشته باشد چون انقطاع نیروی انسانی موجب عدم انتقال تجارب می شود.

وی گفت: در سه سال گذشته حتی یک نیرو به بخش کارشناسی دانشگاه فردوسی مشهد اضافه نشده و حال آنکه بیش از 150 نفر از نیروهای دانشگاه طی این مدت بازنشسته و از بدنه کارشناسی دانشگاه جدا شده اند.

رییس دانشگاه فردوسی افزود: منطقی این بود که سالانه 30 نفر نیروی جدید وارد دانشگاه شود و 30 نفر نیروی قدیم بازنشسته شوند تا نیروهای جوان و جدید در کنار نیروهای کارآزموده آموزش ببینند.

کافی ادامه داد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و حوزه های اداری - مالی دانشگاهها به دلایلی که همه می دانند ظرف سالیان اخیر در جذب منابع مالی با چالشهای جدی مواجه شده و چندان موفق نبوده اند.

او اظهار کرد: این عدم توفیق و محدودیتهای منابع باعث شده که مطالبات دانشگاهها از ستاد وزارتخانه کاهش یابد در حالی که به نظر می رسد مطالبات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی حتی اگر به نتیجه نرسد باید به شکل مرتب به وزارت علوم اعلام شود.

رییس دانشگاه فردوسی گفت: بیشتر برنامه های دانشگاههای کشور پیوست اداری- مالی ندارد در حالی که اگر زیرساخت و پشتیبانی لازم از آموزش و پژوهش انجام نشود تحقق این برنامه ها ناممکن می شود لذا این پیوست باید به تمامی برنامه های دانشگاه ها الحاق شود.

کافی با اشاره به اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل به عنوان رویکرد امسال کشور افزود: این شعار که به عنوان نقشه راه در برابر ما قرار دارد وظیفه بخشهای اداری - مالی دانشگاهها را سنگین تر کرده است.

وی گفت: دانشگاهها چون منابع مالی جدیدی ندارند باید تنها و تنها در زمینه بهره وری و ارتقای آن کار کنند به این گونه که باید هزینه ها را کاهش و ستانده ها را افزایش دهند.

گفتنی است منطقه 9 آموزش عالی کشور شامل دانشگاهها، مراکز پژوهشی و فناوری مستقر در استانهای خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان است.

این منطقه با داشتن 19 دانشگاه و پنج پارک علم و فناوری به عنوان یکی از بزرگترین مناطق نه گانه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری محسوب می شود.

انتهای پیام//

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.