معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در كنفرانس مديريت پژوهش گفت: مديريت پژوهش بايد تقاضا محور باشد.

به گزارش سرويس علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ دكتر مصطفي قانعي، معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت در كنفرانس علمي مديريت پژوهش كه در تالار ايوان شمس برگزار شد با اعلام اين موضوع گفت: هر وقت مسئولان به سراغ دانشگاه آمدند، دانشگاه خوب عمل كرده و هرگونه سرمايه گذاري در دانشگاه ها بازده و پاسخ خوبي داشته است.
وي افزود: با توجه به بودجه هاي تحقيقاتي خروجي بالاي در مراكز تحقيقاتي بوده و مشكل در مراكز تحقيقاتي و پژوهشگران نيست بلكه مشكل از سمت تقاضاست، تقاضا براي پژوهشگران وجود ندارد و مراكز تجاري و صنعتي بايد متقاضي تحقيق پژوهشگران باشند و نسبت به سفارش كالا و خدمات به پژوهشگران و دانشمندان كشور اقدام نمايند.
معاون تحقيقات و فناوري وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي افزود: ده سال پيش در بحث توليد علم مقاله هم كم داشتيم ولي شروع به توليد علم كرديم و در سال جاري بنا به اعلام Nature 20 درصد رشد علم را داشته ايم و جزء 40 كشور برتر دنيا به لحاظ توليد علم قرار داريم.
دكتر قانعي گفت: در صنايع دفاعي، ما شاهد پيشرفت اين صنايع بوديم و اتفاق خوبي انجام شد و اين كار در دانشگاه ها شكل گرفت و دانشمندان ما تقاضاي صنايع دفاعي را پاسخ گفتند و اين ادله اي است كه نشان مي دهد كه مشكل از طرف دانشگاه و پژوهشگر نيست بلكه تقاضا از سمت صنايع و تجاري سازي براي پژوهشگر و دانشگاه وجود ندارد و به سوي واردات سوق پيدا كرده ايم تا پژوهش و توليد داخلي.
وي افزود: اكنون در وزارت بهداشت ما كار را از سمت تقاضا شروع كرده ايم و تهيه فاكتور 7 و 8 كه قله بيوتكنولوژي مي باشد بوسيله دانشمندان و پژوهشگران داخلي انجام شده است و نتايج آن را بزودي خواهيم ديد.
دكتر قانعي با اشاره به مديريت پژوهش گفت: اگر در سمت تقاضا بنشينيم محقق خود را با تقاضا مطابقت مي دهد و مديريت پژوهشگران به اين شكل امكان پذير مي باشد زيرا انسان علمي مديريت ناپذير است و در فضاي علمي خود پيش مي رود. وي افزود، مديريت خود يك علم است و مديريت پژوهش يك موضوع تخصصي علمي مي باشد.
معاون تحقيقات و قناوري افزود: در تاسيس مراكز تحقيقاتي هدف به سمت رفع مشكل و تخصصي نمودن موضوعات مي باشد.
وي اضافه كرد: رشته دكتري مديريت سلامت در وزارت بهداشت تدوين شده است و در صورتي كه اين برنامه آموزشي تدوين شود تمامي مديران پژوهشي، در مديريت پژوهش آموزش مي بينند. وي با اشاره به ثبات در مراكز تحقيقاتي گفت: بايد مديران پژوهشي و مديران مراكز تحقيقاتي را ثابت بگذاريم تا بتوانند يك مجموعه علمي را اداره كنند.
دكتر قانعي گفت: بايد مدلي را براي توليد علم ايجاد نماييم، ما با توجه به داشتن مكتب امام صادق(ع) در علوم از آن مدل نساخته ايم، ما بايد مسير اسلام را برويم و اسلام براي خودش در اهميت به علم مدل و فرهنگ دارد. نبايد در تحقيقات از لحاظ مدل به سمت تبعيت از غرب برويم. دكتر قانعي گفت: كشورهاي غربي به اين موضوع توجه نموده اند كه علم سلطه مي آورد و آمريكا علم را براي سلطه مي خواهد.
معاون تحقيقات و قناوري گفت: اصل حركت علمي را كه ابن سينا براي دانشمند ترسيم مي كند معرفت الهي است.
وي افزود: در بحث مدل علمي، مدل ما براي علم يك مدل جوشش دروني عالم است، اما اسلام در توليد علم و تحقيقات هدفي را مشخص كرده كه ما از آن عقب هستيم، بايد مدلي ارائه دهيم تا مدل پژوهشي ما مشخص شود و دانشمندان و پژوهشگران حد دانش خود را ثروت يا حل مشكل جامعه بدانند و اين بايد مديريت شود./ح
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار