استان قم باوجود موقعیت جغرافیایی کویری، دارای جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا و چشم نوازی است که می‌تواند برای مسافران بسیار جذاب باشد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛ کمتر کسی برای دیدن جاذبه‌های طبیعی یا آثار باستانی به قم می آید اما این استان هم آنقدر ظرفیت دارد که اگر  آن را بشناسیم شاید در کنار زیارت بتوانیم بهره بیشتری از سفر به قم داشته باشیم.

در استان قم از جنگل‌های سرسبز و انبوه، رودخانه خروشان، دریای نیلگون و کوهستان پربرف خبری نیست اما همین استان کویری جاذبه‌هایی در قلب خود جای داده که با آن می‌توان روزهای خوشی را داشت.

دره ریواس‌ها

منطقه پلنگ دره با وسعتی معادل ۳۱ هزار و ۷۳۵ هکتار در جنوب غربی و پنجاه کیلومتری شهرستان قم واقع شده است. در ناحیه شمالی پلنگ دره، منطقه سلفچگان، در ناحیه شرقی آن رودخانه قمرود و در ناحیه غربی آن چند روستای کوچک قرار گرفته که خوش آب و هوا و سرسبزند.

اگر به دنبال یک استراحت کوتاه در یک مکان نسبتا سرسبز و خوش آب و هوا هستید، پلنگ‌دره انتخاب خوبی است مخصوصا که در این منطقه گونه‌های جانوری فراوانی دیده می‌شود و از این نظر هم کاوش در آن جذاب است.

جاذبه‌های نمکین

حوض سلطان تالابی است در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران. این دریاچه ، به دریاچه ساوه قم و دریاچه شاهی هم معروف است به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهرستان قم واقع شده است.

حوض سلطان یکی از پنج تالاب قم است که سفیدی‌اش در چشم بیننده آنچنان بی‌انتها به نظر می‌رسد که گاهی چشم را می‌زند. اگر فصل بارندگی باشد، روی دریاچه، آب بسیار کمی وجود دارد که پرندگان مهاجر از آن سیراب می‌شوند.

در نقطه‌ای از مسیر، افق را هر چه نگاه کنید، جز سپیدی نمی‌بینید. نور خورشید روی این سپیدی بازی می‌کند و گه‌گاه تپه نمکینی سرش را از این دریای سفید بیرون می‌آورد. طلوع و غروب خورشید اینجا زیبا‌ترین صحنه‌ها را خلق می‌کنند.

تالاب بهشت معصومه

نی زارهای تالاب بهشت معصومه در مسیر تالاب فضایی مناسب برای پرندگان کنار آبزی را فراهم کرده در فصل گرما آب تالاب بهشت معصومه بسیار کم شده و اطراف تالاب باتلاقی می‌شود. به طرف شمال شهر قم کیلومتر سه اتوبان قم - تهران که حرکت می‌کنید در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب تالاب حوض سلطان تالاب بهشت معصومه مشاهده می‌شود. زمین‌های اطراف تالاب بهشت معصومه را شوره زار‌ها تشکیل می‌دهند و گیاهان شورپسند و نی زار‌ها غالب پوشش گیاهی را شکل می‌دهد.

تالاب بهشت معصومه فرصت مناسبی برای حضور علاقمندان پرنده نگری در دل کویر است، مکانی که می‌توان دسته هزارتایی از سارهایی که بر فراز تالاب در حرکتند را مشاهده کرد.

انتهای پیام/ج

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار