افزون بر 43 هزار هکتار از عرصه های طبیعی در منطقه سنیب واقع در حاشیه تفتان نوک آباد خاش برای نخستین بار در قالب یک طرح پایلوت و الگوی مدیریت جامع منابع طبیعی و در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل حفظ و احیا می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان،  از زاهدان،؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان در کارگروه طرح مدیریت جامع منابع طبیعی و آبخیزداری با تشریح اهداف و برنامه های اجرای این طرح که برای نخستین بار در استان و بصورت پایلوت در حاشیه تفتان نوک آباد خاش اجرا می شود، گفت: هدف مهم دولت از اجرای این طرح حفظ و احیاء توسعه و بهره برداری اصولی از عرصه های طبیعی است.

عبدالباسط پاکزاد ادامه داد: با اجرای این طرح می توان به فرهنگ سازی و حفاظت از عرصه های طبیعی و جلوگیری از تخریب منابع ملی و رونق بخشیدن به اشتغال و بهره گرفتن از ظرفیتهای مردمی در جهت بهبود شاخصهای منابع طبیعی کمک کرد.

وی ادامه داد: حفظ منابع پایه، بهبود تنوع زیستی، ارتقاء و بهبود معیشت جوامع محلی، کاهش فرسایش و رسوب و جلوگیری از سیلاب، کاهش اثرات خشکسالی، افزایش بهره وری در منابع طبیعی، افزایش سطح پوشش عرصه های جنگلی، مراتع و بیابانها و افزایش منابع آب قابل استفاده و بهبود کیفیت آن از دیگر اهداف طرح است.

وی افزود:خوشبختانه مردم منطقه با دولت همکاری نزدیک، مطلوب و تنگاتنگی در راستای حفاظت از گونه های جنگلی، مرتعی، بیابانی و حفاظت از منابع آبی دارند که این امر یک مزیت محسوب شده و قطعا به موفقیت اجرای این طرح در خاش کمک می کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری سیستان و بلوچستان بیان کرد: افزون بر 100 هکتار گونه گیاهی منحصربفرد کشت شده، 28 هزار هکتار اراضی ملی مرتعی و 18 هزار هکتار منابع جنگلی در حوزه نوک آباد خاش وجود دارد.

پاکزاد افزود: این طرح در سطح بالای 43 هزار و 850 هکتار با هدف کمک به چهار هزار خانوار ساکن و کنترل و جمع آوری 16 میلیون متر مکعب آب در نوک آباد خاش اجرا می شود.

وی تصریح کرد: طرحهای خوبی در جهت حفظ و احیای منابع طبیعی در سیستان و بلوچستان انجام شده که پروژه شاخص منارید حوزه سیستان یکی از طرحهای موفقی بوده که با مشارکت مردم روستایی به اجرا در آمده است.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار