به اعتقاد یک مقام سابق وزارت خارجه آمریکا، توافق ایران، هند و افغانستان بر سر بندر چابهار، حامی پیامی برای پاکستان است.

مقام سابق آمریکایی: توافق چابهار، حامل پیامی برای پاکستان استبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، مقام سابق آمریکایی در گفتگو با این شبکه تصریح کرد توافق سه جانبه ایران و هند و افغانستان درباره بندر چابهار حامل پیامی برای دولت پاکستان است. 

آنه ماری اسلاتر، از مقامات و مشاور ارشد سابق وزارت امور خارجه آمریکا که در حال حاضر رئیس اندیشکده موسوم به آمریکای جدید در واشینگتن است، گفت:« خبر کشته شدن سرکرده گروه طالبان در هفته گذشته منتشر شد. این خبر بسیار مهم بود؛ اما در کنار این خبر باید به خبر دیگری نیز توجه داشت که فوق العاده مهم بود و به توافق ایران و هند و افغانستان برای توسعه یک بندر ایرانی مربوط است تا اینکه از طریق آن، هند بتواند با واسطه ایران، به افغانستان و آسیای میانه دسترسی پیداکند.»

وی افزود:« بر اساس این توافق، هند حدود 500 میلیون دلار در بندر چابهار ایران سرمایه گذاری می کند. این توافق حاوی این پیام برای پاکستان است که این کشور می تواند به سمت توافق و صلح و ترتیبات منطقه ای برود یا اینکه درجبهه مشترک با چین قرار بگیرد و در سوی دیگر این جبهه، هند و ایران و افغانستان در سمت دیگر جبهه قرار بگیرند و با مشارکت هم، دشمنانشان را هرجا که باشند هدف قرار بدهند.»

مقام سابق آمریکایی در بخشی دیگر از اظهاراتش  تصریح کرد هیلاری کلینتون،نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است، حامی تمام قد اسرائیل است.

آنه ماری اسلاتر در اینباره گفت:« هیلاری کلینتون، وزیر امورخارجه سابق آمریکا که نامزد حزب دموکرات است، به شدت از اسرائیل حمایت می کند. اما او نیز آشکارا از ارزش راه حل تشکیل دو کشور مستقل سخن می گوید. اگر او رئیس جمهور آمریکا شود خواهد گفت که تحقق این هدف به نفع اسرائیل است و ثبات و امنیت اسرائیل را در بلند مدت تأمین می کند.»

وی افزود:  فکر نمی کنم هیلاری کلینتون درباره سخن گفتن از حقوق فلسطینی ها مشکلی داشته باشد، اما نکته مطرح این است که در هرصورت، کلینتون پیاده شدن الگوی تشکیل دو کشور را به نفع اسرائیل می داند. او حامی شدید اسرائیل است.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار