باشنده‌گان و اعضای شورای ولایتی لوگر از آغاز دوبارۀ استخراج و قاچاق سنگ‌های قیمتی و آثار عتیقۀ این ولایت خبر می‌دهند

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران،این افراد می گویند که این سنگ‌ها و آثار به پاکستان قاچاق می‌شوند و شماری از مسؤولان نیز دست‌شان با قاچاق‌چیان در یک کاسه است.

سیدقریب‌الله سادات، رییس شورای ولایتی لوگر گفت که گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق آثار تاریخی منطقۀ کافرکوت ولسوالی خروار از سوی شماری از افراد به آنان رسیده است. آقای سادات می‌گوید که نگرانی‌های‌شان را در این باره با نیروهای امنیتی در میان گذاشته اند و قرار است به زودی جلو این «فاجعه» گرفته شود.

وی افزود: از زمانی که مقام ولسوالی در ولسوالی خروار تغییر مکان کرد، کندن‌کاری این منطقۀ تاریخی شدت گرفته است.

سلیم صالح، سخنگوی والی لوگر نیز با تأیید این مطلب می‌گوید که نیروهای امنیتی و ادارۀ محلی این ولایت تا حد زیادی توانسته است جلو استخراج و قاچاق سنگ‌ها و آثار عتیقۀ گران‌بها را بگیرند. او می‌گوید، چندی پیش آنان اجمل سهاک، رییس معادن این ولایت را به اتهام فساد و دست‌داشتن در قاچاق آثار گران‌بها دستگیر کرده اند و این موضوع بیانگر مبارزۀ آنان در برابر قاچاق‌چیان است.

آثار تاریخی و مجسمه‌های باستانی زیادی از ولسوالی‌های پل‌علم، محمدآغه، خوشی، خروار و ازره کشف شده که اکثراً از کشورهای دیگر به‌ویژه پاکستان سر برآورده اند.

کرومیت ولایت لوگر از جمله سنگ‌هایی‌ست که بارها مقام‌های این ولایت از استخراج آن توسط افراد غیرمسؤول شکایت کرده بودند.

پیش از این والی لوگر گفته بود که بنابر فرمان رییس جمهور غنی جلو استخراج غیرقانونی و قاچاق سنگ کرومیت در این ولایت گرفته شده است. به گفتۀ او، حکومت افغانستان به‌ویژه وزارت معادن و پطرولیم روی طرحی برای بهره‌برداری از معادن لوگر کار می‌کنند و استخراج این معادن به داوطلبی گذاشته خواهد شد.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.