رئیس شبکه دامپزشکی روانسر، از ضدعفونی علیه بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان سردابی خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه روزبه محمودی گفت: تعداد 30 استخر پرورش ماهی سردابی به مساحت 600 متر مربع در شهرستان روانسر علیه بیماری سپتی سمی خونریزی دهنده ماهیان سردابی(VHS) ضدعفونی شده و پایش از مراقبت دو مزرعه پرورش ماهی سردابی قزل آلا در منطقه بزگوره بخش شاهو صورت گرفته است.

وی با بیان اینکه 20 لیتر ماده ضدعفونی پرسیدین در دو نوبت برای ضدعفونی کردن استفاده شده است ادامه داد: این بیماری از جمله بیماری های خطرناک در ماهیان سردابی به ویژه ماهی قزل آلای رنگین کمان است.

محمودی با اشاره به وجود نداشتن واکسن وراه درمانی برای این بیماری گفت:تنها راه کنترل آن پیشگیری است و خشکاندن مزارع به مدت حداقل 30 روز و ضدعفونی استخر قبل از ورود بچه ماهی و استفاده از ویتامین ها به خصوص ویتامین C از دیگر راه های کنترل بیماری است.

وی شکل فوق حاد و حاد این بیماری را همراه با تهاجم سریع و تلفات بالا، بی حالی، جمع شدن در خروجی استخر، تنفس سریع، بیرون زدگی چشم، تیرگی بدن، آبشش کم خون و رنگ پریده، خونریزی در عضلات و شنای چرخشی دانست.

ضدعفونی مستمر ابزار کار مشترک، خرید بچه ماهی از مراکز معتبر، ضدعفونی تخم ها در مراکز تکثیر با ترکیبات ضدعفونی کننده یددار، قرنطینه مراکز آلوده و ممنوعیت ورود ماهی به این مراکز و کنترل خروج ماهی از این مزارع از جمله توصیه های بهداشتی است.


انتهای پیام/پ


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.