در مجموعه نورد میلگرد مجتمع فولاد بافق 550 هزار تن انواع میلگرد تولید می شود.

 
به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمد حیدری مدیر بهره‌برداری خط نورد مجتمع فولاد بافق گفت: در حال حاضر تنها واحد این مجتمع  کار تولید را آغاز کرده است و ظرفیت تولید این واحد 550 هزار تن انواع میلگرد در سایزهای 8 تا 32 می باشد.

وی خاطرنشان کرد: ماده اولیه این واحد شمش است و ظرفیت تولید بیش از 25 هزار تن شمش به میلگرد در این واحد وجود دارد.

مدیر بهره‌برداری خط نورد مجتمع فولاد بافق با تشریح روند تبدیل شمش به میلگرد در بخش‌های مختلف این واحد بیان کرد: شمش‌هایی که 12 متر طول دارند روی میز شارژ کوره قرار می‌گیرند و به قسمت پیش‌گرم منتقل می‌شود و به دمای لازم برای نورد شدن می‌رسد.

این مسؤول با بیان اینکه این کوره‌ها دوگانه‌سوز است،‌ یادآور شد: ظرفیت کوره 100 تن در ساعت است و در هر ساعت 100 تن شمش وارد خط کوره می‌شود.

حیدری در مورد آب مصرفی در این واحد عنوان کرد: در این واحد 60 مترمکعب آب مصرف می‌شود که آب استفاده شده برای مصرف بهینه داخل گودالی می‌شود و دوباره با طی مراحلی به مدار مصرف باز می‌گردد.

مدیر بهره‌برداری خط نورد مجتمع فولاد بافق در مورد بخش تصفیه آب این مجتمع به عنوان یک واحد زیرساختی مستقل نیز افزود: شهرستان بافق در منطقه کویری واقع شده و معضل بزرگی به نام آب دارد و صنایع فولادی نیز نیاز شدیدی به آب با کیفیت دارند.

وی گفت: در کویر منابع آب کافی با کیفیت پایین و آبی نظیر آب دریا با EC 25 تا 30 هزار دارد و برای اینکه این آب به آبی با کیفیت برای صنایع فولادی تبدیل شود، در واحد RO مجتمع فولاد بافق تصفیه می‌شود.

وی عنوان کرد: برای تامین آب این مجتمع ابتدا هشت حلقه چاه خریداری و تجهیزات مورد نیاز بر روی آن نصب شد و از چاه‌ها تا محل مجتمع 20 کیلومتر لوله‌گذاری صورت گرفت.

حیدری ادامه داد: آب لب‌شور پس از انتقال به این واحد وارد مخازن شده و به روش اسموز معکوس، EC آب به زیر 500 می‌رسد که این آب حتی قابل شرب است.

وی خاطرنشان کرد: 135 مترمکعب در ساعت آب وارد این واحد و 100 هزار لیتر در ساعت نیز وارد مخازن می‌شود.

مدیر بهره‌برداری خط نورد مجتمع فولاد بافق با اشاره به اینکه پساب این واحدها سرشار از سدیم و سایر املاح است، افزود: با گودبرداری که صورت گرفته، پساب طبق قوانین زیست محیطی به این منطقه منتقل می‌شود و فعالیت‌های لازم برای بازگرداندن آن به چرخه طبیعت انجام می‌شود.

 
شهرستان بافق در فاصله 120 کیلومتری از مرکز استان یزد واقع شده و به بهشت معادن ایران معروف است و بزرگترین معادن سنگ آهن کشور در این شهرستان واقع شده است.

انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.