از زمانى که اینترنت وارد فضاى زندگى انسان شده تا به امروز، على رغم تمام محاسن و مزایاى آن، یکسرى دغدغه ها و نگرانى هایى را بر خانواده ها تحمیل کرده است.

تاثیرات فضای مجازی بر خانواده ها

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ به دلیل ویژگی های خاص فضای مجازی و نو بودن این پدیده، بسیاری از والدین فرصت، امكان و یا توان كافی برای شناخت دقیق این فضا و كاربردهای آن را به دست نیاورده اند و عدم آشنایی مناسب آنها با این فضا و در مقابل استفاده روزمره نوجوانان و جوانان و حتی كودكان از این فضا باعث شده است كه یك فضای محرمانه و خصوصی در داخل خانه برای فرزندان ایجاد شود و آنها بدون دغدغه و بدون احساس وجود ناظر بیرونی به سایت های مختلف در این فضا دسترسی یافته و بعضاً به دلیل ویژگی های سنی و شخصیتی و كنجكاوی های خود متأثر از فضاهای ناسالم موجود در اینترنت گردند.

در این میان  نزد یک کارشناس و مشاور خانواده  جهت  بررسی مهمترین آسیب های فضای مجازی و تأثیرات آن پرداختیم. حجت‌الاسلام حسین گل محمدزاده در  خصوص گفتمان دینی با موضوع آسیب های اجتماعی تکنولوژی اظهار داشت: انزوا و فردگرایی یکی از معایب فضای مجازی است.

وی با بیان اینکه اسلام مکتبی جامع و کامل برای پاسخگویی به تمامی نیازهای بشری است، افزود: امروزه حجم عظیم رسانه های مجازی و گستردگی فضای اینترنت به راحتی می تواند آسیب ها و مشکلات جدی برای جوانان و خانواده ها به وجود آورد.

این کارشناس و مشاور خانواده بیان داشت: برای مصونیت جوانان و نوجوانان در مقابل هجمه های دشمنان، شناخت و شناسایی معایب و مزایای تکنولوژی و فضای مجازی بسیار ضروری است و نداشتن اطلاعات در این زمینه می تواند قربانیانی داشته باشد که ناآگاهانه و ناخواسته وارد این فضا شده اند.

وی ضمن تاکید براستفاده از روش‌های نوین تبلیغی گفت: استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای تبلیغ و اطلاع‌رسانی دینی، وظیفه‌ای‌ است که بر دوش مبلغان است.

محمدزاده اظهار داشت: مبلغان باید با کسب مهارت در این زمینه و ارتقاء سواد رسانه‌ای خود در اجتماع حضور داشته باشند و به سوالات مطرح شده از طرف جوانان و خانواده ها پاسخگو باشند.
وی به اهمیت نقش خانواده در جامعه پرداخت و ابراز داشت: مهمترین کانون و نهاد در جامعه خانواده است و فضای مجازی تاثیر دوچندانی بر روابط بین افراد یک خانواده دارد که انزوا و فردگرایی مهمترین نتیجه این امر است.

این کارشناس و مشاور خانواده خاطرنشان کرد: خانواده ها باید نظارت بیشتری بر کودکان خود به عنوان کاربران فضای مجازی داشته باشند

و در آخر، ارتباط از طریق فضای مجازی در سال های اخیر جایگاه قابل توجهی در بین نسل جوان جامعه ما پیدا کرده است. شبکه های اجتماعی در ابعاد مختلف زندگی افراد (فردی و اجتماعی) تأثیرگذارند. در شکل دهی به هویت نقش دارند و حتی روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیرگذارند.

امروزه با توجه به نقشی که تاکنون در ابعاد مختلف زندگی داشته اند، نمی توان آن ها را نادیده گرفت. در حال حاضر اینترنت ابزاری مناسب برای توسعه ی افكار و اندیشه های بشری محسوب می شود به شرط آن كه در راه صحیح استفاده شود.

افراد باید برای ورود به دنیای مجازی اطلاعات كافی در اختیار داشته باشند تا دچار مشكلات مالی و اجتماعی نشوند.

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار