شهرکرد؛

اختصاص یک درصد از سرمایه صندوق توسعه ملی به عشایر

رئیس سازمان امور عشایر کشور، از اختصاص یک درصد از سرمایه صندوق توسعه ملی به عشایر کشور خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگارن جوان از شهرکرد؛ کرمعلی قندالی در دیدار با استاندار چهارمحال و بختیاری در شهرکرد گفت: امسال یک درصد از سرمایه صندوق توسعه ملی با کارمزد 10 درصد و برای سرمایه گذاری در زمینه زنجیره تولید گوشت قرمز، به عشایر کشور اختصاص می یابد.

وی افزود: بر اساس قول دولت و به منظور توسعه فعالیت های عشایری، سه هزار میلیارد ریال نیز از محل کمک های دولتی با دوره بازگشت پنج ساله به سازمان امور عشایری کشور اختصاص خواهد یافت.

قندالی، با بیان اینکه عشایر می توانند نقش موثری در توسعه صنعت اکوتوریسم، جذب گردشگران داخلی و خارجی، رونق اقتصادی و ارتقای شاخص های توسعه ای داشته باشند، اضافه کرد: به همین منظور، تشکیل کارگروه گردشگری عشایر در دستور کار این سازمان قرار گرفته است.

وی، تنوع بخشی به درآمد عشایر، حذف انرژی های فسیلی با جایگزینی انرژی های نو و ساماندهی اسکان عشایر را از دیگر برنامه های مهم سازمان امور عشایری کشور بیان کرد.
 
رئیس سازمان امور عشایر کشور، هزینه تأمین پنل های خورشیدی با هدف استفاده از انرژی های نو، حذف سوخت های فسیلی و کاهش مضرات زیست محیطی برای تمامی 220 هزار خانوار عشایری کشور را در یک دوره پنج ساله، پنج هزار و 500 میلیارد ریال اعلام کرد.
 
قندالی گفت: چهارمحال و بختیاری از استان های شاخص عشایری کشور و تنها استانی است که عشایر بختیاری در آن، کشت گیاهان دارویی را آغاز کرده و افزایش درآمد اقتصادی خانوار را در دستور کار خود قرار داده اند.

گفتنی است: رئیس سازمان امور عشایر کشور برای شرکت در نشست مشترک سه روزه مدیران ستادی و استانی امور عشایر در شهرکرد، به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرده است.

استان چهارمحال و بختیاری با 126 هزار نفر جمعیت عشایری، بعد از فارس، دومین استان عشایر نشین کشور است.

عشایر چهارمحال و بختیاری در قالب 14 هزار و 657 خانوار عشایری در 85 درصد گستره جغرافیایی این استان استقرار دارند.

جمعیت عشایری چهارمحال و بختیاری که حدود 62.10 درصد جمعیت عشایری کشور و 5.10 درصد جمعیت این استان را تشکیل می دهد، از اقوام بختیاری، قشقایی، چهرازی، نصرآبادی و دهکردی هستند.

عشایر چهارمحال و بختیاری برای ییلاق بهار و تابستان در این استان سکونت دارند و در فصول سرد سال، به سمت مناطق قشلاقی و گرمسیر استان خوزستان کوچ می کنند.

انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.