به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و پس از آن نقش مهمی در امنیت ملی ایران داشته است.

نهاجا در دوران پس از جنگ تحمیلی هم در تولید قطعات و اورهال جنگنده‌ها نقش مهمی را ایفا کرد و توانست انواع جنگنده‌های موجود در نیروی هوایی جمهوری اسلامی را تعمیر اساسی کند. این تنها بخشی از توانمندی هوایی ارتش و بعد دیگر قدرت نهاجا در تولید جنگنده ها در منطقه غرب آسیا است.

یکی از جنگنده‌هایی که به دست متخصصین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری و وزارت دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده  "صاعقه"  است.


**ویژگی های جنگنده "صاعقه"

"صاعقه" یک جت جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان یک جنگنده مانورپذیر توانایی انجام هر نوع ماموریتی را در چارچوب ساختار هواپیما دارد .  بر اساس منابع گفته می‌شود اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ماه 88 در پایگاه دوم شکاری "تبریز" تشکیل شده است؛ البته تولید انبوه این جنگنده به سال 1393 باز می‌گردد.


وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده


جنگنده بمب‌افکن "صاعقه"در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال 1386 از آن رونمایی شد."جنگنده صاعقه"، دو سکان عمودی دارد.

پیش نمونه‌های طراحی جنگنده "صاعقه" در دانشگاه هوایی "شهید ستاری" انجام شد و این گونه عنوان شده که جنگنده صاعقه مدل دیگری از "آذرخش"  است. جنگنده صاعقه با طول بیش از 14 و پهنای بال بالغ بر 8 متر،  ارتفاع 4.20 متر و دارای سرعت بیش از 2 ماخ است.
 
شعاع عملیاتی این جنگنده 300 مایل، برد ترابری آن 1490 مایل (2هزار و 759 کیلومتر) است و می‌تواند انواع  "موشک‌های سطح به سطح هواپایه" و "بمب‌های هوشمند"  را حمل و  شلیک کند. 

از جمله موشک‌، بمب و راکت هایی که این جنگنده می‌تواند حمل و عملیاتی کند؛  می‌توان به "سایدوایندر"، "ای جی ام – 65 ماوریک"، "مارک 80"، "سی بی‌ یو"، "سی- آر-وی- 7 (CRV7) " و ... اشاره کرد. 

امیر سرتیپ "امیر حاتمی" جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  درباره جنگنده "صاعقه" عنوان داشت: راهبرد وزارت دفاع تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح است . وی ادامه داد:  هواپیمای جت مافوق صوت دوکابین "صاعقه" که توسط دانشمندان و متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت و همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده ،  با ماموریت پشتیبانی نزدیک برای انجام ماموریت‌های تاکتیکی و آموزش خلبانان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

جانشین وزیر دفاع در بیان مشخصات فنی هواپیمای  "صاعقه " اظهار داشت: در طراحی جدیدی که انجام شده، ضمن بالا بردن قدرت رزمی این هواپیما با به کارگیری سامانه‌های الکترواپتیک و سلاح پیشرفته، امکان آموزش را برای جنگنده‌های سنگین موجود و یا جدید فراهم کرده است.


**جنگنده صاعقه پشتیبان قدرتمند نیروهای سطحی در جنگ‌های نزدیک

ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی بوده و توانمندی‌های حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با سیستم رادار پیشرفته را دارد، کابین خلبان صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.

وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده

وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده
این جت جنگی؛ تنها جنگنده‌ای بوده که با ابتکار متخصصان ایرانی، مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی شده است؛ به عبارت بهتر  خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپیما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز دیگر هواپیماها و در گیری‌های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می‌دهد.

رادار کنترل آتش جنگنده "صاعقه"  از نوع Phazotron-NIIR N019  بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می‌شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت "رهگیری به‌هنگام جستجو"  از فاصلهء حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم‌زمان به دو هدف شلیک کند.
 
رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است. بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم است.

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی محسوب می‌شود. جدار شیشه‌ای کابین خلبان "صاعقه" ضد گلوله بوده و بنابراین امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده‌های دیگر است.

وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده

وحشت فرمانده ارشد آمریکایی از جنگنده


مقامات آمریکایی پس از ساخت این جنگنده شدیدا از توانمندی آن ابراز نگرانی کردند.  پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده‌های ایرانی یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی عنوان داشت: ما قبلا اصلا از جنگنده‌های ایرانی نمی‌ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش‌بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما اکنون ما اطلاعاتی درباره جنگنده‌های ساخته شده در ایران نداریم و نمی‌دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم.

نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توانایی بالا در زمینه اورهال انواع جنگنده‌ها می‌تواند،‌ جنگنده "صاعقه" را برای مدت طولانی در پایگاه‌های مختلف هوایی عملیاتی نگه دارد.

نهاجا در دوران دفاع مقدس به خوبی نشان داد که می‌تواند هر گونه هدفی را با سرعت بالا و واکنش دقیق مورد اصابت قرار دهد و عملیات "کمان 99" نمونه‌ای از آن بود.

خلبان‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن اراده‌ای استوار توانایی به کار گرفتن قدرت خود برای دفاع از میهن و حریم اهل بیت را برای مقابله با تروریست‌های تکفیری دارند. 


گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۳۳ ۰۲ اسفند ۱۴۰۰
شبیه جنگنده هورنت هست
Canada
ناصر امین
۰۲:۱۱ ۱۹ دی ۱۴۰۰
من و هر ایرانی عاشق نیروی قوی دریایی ، هوایی و زمینی ایران قدرتمند و بزرگ هستیم که ضامن صلح ، امنیت و آرامش ملت بزرگ ایران عزیز خواهیم بود . هر سلاحی که بدست ایرانی ساخته شود، و اگر باعشق بکار رود مطمناً پیروزی از آن ما خواهد بود . انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۵:۱۹ ۲۹ آذر ۱۴۰۰
اگه ایران بهترین جت جهانم بسازه باز شما میگید بدرد نمی خوره
مگه قدرت نظامی ایران خیلی زیاده ایران میتونه داخل ۲۴ساتت عربستان رو شکست بده
مگه ۸سال دفاع مقدس ایران اف۳۵داشت
که تونست عراق روشکست بده
مگه امریکا پشت عراق نبود
یکم تحقیق کنید
تا دیگه چرت نگید
میدونستید اگه ایران تحریم نبود چی میشد همین امریکا جونتون جلورشت ایرانو گرفته
ایران خودش داره به خود کفای میرسه
الان نیروی دریای ایران ۴رم جهان هست کم نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا نیکفال
۰۰:۴۳ ۲۳ دی ۱۳۹۹
زنده باد ارتش دلاور ایران. درود بر ارتش
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۳:۴۲ ۲۶ مهر ۱۳۹۹
من قصدم تخریب خودی نیست و باعث افتخاره ولی از توهم برخی شگفت زده شدم . بهتره واقعیت رو بدور از تعصب بگید. این جنگنده کمی اف 5 هست و مقام آمریکایی هم همچین حرفی نزده . ولی برای شروع خوبه . موفق باشن
United States of America
ناشناس
۲۱:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اولین موشک را که سپاه ساخت دشمنا میخندیدن ولی حالا بهترین موشکهای نقطه زن را داریم جنگنده هم همینطور باید از جای شروع کرد نمیتوننکه اول اف ۳۵ را بسازن پله به پله
Norway
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۱ بهمن ۱۳۹۸
من دست شما عزیزان همیشه در عرصه را میبوسم و تبریک میگم به دانشمندان غیور و دلادر کشور عزیزم ایران را در ساخت هر گونه تجهیزات نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۹ بهمن ۱۳۹۷
درود بر دلاور مردان سپاه
United States of America
ناشناس
۲۳:۳۰ ۳۰ آبان ۱۳۹۶
زنده باد ایران و ایرانی . دست متخصصین و تلاشگران عرصه صنایع دفاعی درد نکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۲۳ خرداد ۱۳۹۵
زندباد ایران....کور بشه چشم حسودا ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
کور بشه چشم حسود خائن ،ایران f 30 هم بسازد شماحسودها همین هستید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
مثل اینکه ملا نصرالدین بره دوی المپیک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ما منتظر قاهر313 هستیم.زنده باد ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اینا واقعی هستن یا ماکتن؟؟؟
United States of America
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ای ولله خسته نباشید.....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
خیلی زیاد ساخته باشیم 10 تا باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
السلام عليك يا ابا عبداله الحسين
به اميد پيروزي و پيشرفت روز افزون نيروهاي مسلح ايران اسلامي
پيروزي با ماست مطمعن باشيد.
يا علي
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
کاش کمی هم واقعیتهارو منعکس کنید.صاعقه همون F5 هستش ولی فیس لیفتش کردن.مثل آردی
فرمانده آمریکایی خیلی باید احمق باشه که از هواپیمایی که خودشون 60 سال پیش ساختن وحشت کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
جنگنده ساعقه خوب است ولی در برابر جت های F,سوخو اصلا نمیتونه خوب عمل کنه من تو فیلم مقایسه f22با سوخو 47که ساخت روسیه هست,یکF22تونست در نبرد هوایی 6جنگنده سوخو47بهترین جنگنده روسیه هستش نابود کنه فیلم خوده روس ها ساخته بودن و به تونایی های f22اعتراف کردن,
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
انشالله که در زمینه ی ساخت هم هواپیما های جنگنده وهم مسافر بری مثل پهباد پیشرفت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ماشاالله.شکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
با سلام خواشمند است با توانايي هاي كه نشان داده ايد موشك هاي ضد ماهواره بسازيد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
خداقوت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
سوره مبارکه الأنفال آیه ۶۰
وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّةٍ وَمِن رِباطِ الخَيلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّكُم وَآخَرينَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ يَعلَمُهُم ۚ وَما تُنفِقوا مِن شَيءٍ في سَبيلِ اللَّهِ يُوَفَّ إِلَيكُم وَأَنتُم لا تُظلَمونَ﴿۶۰﴾
هر نیرویی در قدرت دارید، برای مقابله با آنها [= دشمنان‌]، آماده سازید! و (همچنین) اسبهای ورزیده (برای میدان نبرد)، تا به وسیله آن، دشمن خدا و دشمن خویش را بترسانید! و (همچنین) گروه دیگری غیر از اینها را، که شما نمی‌شناسید و خدا آنها را می‌شناسد! و هر چه در راه خدا (و تقویت بنیه دفاعی اسلام) انفاق کنید، بطور کامل به شما بازگردانده می‌شود، و به شما ستم نخواهد شد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
تشکر از نیروی هوایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۷ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
یه سوال برای من پیش اومده، اینکه چطور می تونیم جنگده با اون تکنولوژی بالا رو بسازیم ولی بیشتر قطعات ماشین های به اصطلاح تولید داخل( پرایدو و پژو ......) رو از چین وارد میکنیم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
یعنی میفرمایید سازندگان اف پنج و دارندگان اف سی و پنج از کپی اف پنج میترسند.
مثل اینه که اسپورتیج از پراید ما بترسه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
درود خدا بر ارتش جمهوری اسلامی ایران دلاور آن خسته نباشید خدا قوت دل یک مجروح جنگی را شاد کردین شما درود درود درود از کم بودها خسته بودم ولی با شنیدن این خبر برای مدتی دردها را تحمل می کنم ج نود ،/.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۹ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
همونf5خودمونه بابا بزرگش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
اره کپیشه فقط یه زره قوی تره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
هر چى بخواهيم بسازيم، ميتونيم بسازيم، با اراده و بدون ترس، با مديريت و كار گروهى درست. با اطمينان ١٥٠ درصد اين رو ميگم.
Kazakhstan
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
درود بر غیرت و شرف نگهداران ایران جاودان در هوا ،زمین و دریا شما دلاوران نسلی هستید که 7000 سال دنیا را مبهوت خود کرده شیر مردان مرتضی علی اگر خدا یاری کنه و ارزش بنده کوچک هم به پای چون بزرگان ایران برسد بزودی به لطف خدا استخدام یکی از قوا نظامی برای سربازی در راه ملک و مردم عزیزم خواهم شد تو این ماه دعامون کنید نه من هر جوانی که عزت ، سربلندی و امنیت این ملک خواسته اش است تا با لطف خدا ایران را به شکوهی بی مانند برسانیم همچون گذشته.یا علی
Germany
ناشناس
۱۰:۴۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
صاعقه ۱ در واقع اف۵ در قابل یک پلتفرم جدید و نو ساز است که در ناحیه الکترونیک و ناوبری تا حدودی ارتقا یافته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
درود بر ارتش ، زنده باد ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
انشاءالله خیلی زود بهترین های جت در جهان رو بسازیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۰ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
من یک جنگنده کاملا مسطح و بزرگ ملی در آسمان دیدم که تاحالا مثل اینها که معرفی شده نیست.و عکسش هم تو عکس ها نیست . فکر کنم ما بهترین کشور سازنده جنگنده در جهان هستیم . با توجه به اون چیزی که من دیدم اصلا عجیب بود . خوبه که بهترین جنگنده جهان را نشان نمیدهیم . چون ضدش را میسازند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام ودرود به تمام کارکنان نیروی هوائی ارتش جمهوری اسلامی ایران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
قاهر313 به کجا رسید؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام
این خوبه که کشورمون انقد توانا باشه
اما 1 نگاهی هم به حقوق پرسنل بندازیم
واقعا در حد بسیار ناچیز
متاسفم
میشناسم افرادی رو با 14 سال سابقه خدمت 1 میلیون دریافتیشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ای کاش با بزرگ نمای های بیهوده ارزش دستاورد های ملی خود را زیر سوال نمی بردیم ...قابل توجه نویسنده مطلب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
رادار این هواپیما یه رادار بومیه که بر اساس رادار APQ-159 که همون رادار F-5 هستش ساخته شده. رادار N019 که فرمودین قطر آنتنش حدودا 1 متر هستش و نصف این مقدار هم در دماغه هواپیمای صاعقه جا نمیشه !!! این رادار مال نسل های اولیه MiG-29 هستش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اگه میتونست که مثل روسیه حمله میکرد به مواضع داعش
په کو په
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
الحمدالله
Iraq
ناشناس
۱۰:۰۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
تو رو خدا از نخبه های مهندسی کشور حمایت کنید تا به جای اینکه برن خارج بهترین جنگنده ها رو طراحی کنن. مخصوصا مهندسای دانشگاه شریف.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
انشااله بجایی برسیم که دشمن جرات نگاه چب به مانداشته باشد نامت بلند با د ایران من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
بنظرم قاهر313 از این قشنگتره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
امیدوارم متخصصانی که اینو طراحی کردند مثل متخصصان سایپا نباشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
ان شاالله که این خبر درست باشه و واقعا این جت ، طراحی شده در ایران باشه !!!
اما یه چیزی اینجا درست به نظر نمیرسه اونم اینه کشوری که نمیتونه یک موتور خودرو که مطمئنا پیچیدگی کمتری نسبت به موتور جت رو داره طراحی و تولید کنه (با توجه به اینکه در ساخت موتور خودرو سمند نیز و چن تا خودروی مثلا بومی دیگه ی شرکتهای ایران خودرو و سایپا ابهام وجود داره) چطور میتونه یه موتور جت با پیچیدگی زیادی که داره رو تولید کنه؟؟؟
ممنون میشم اگه دوستان نظری دارن نظرشون بیان کنن.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
اخه فرمانده امریکایی چرا باید از این جنگده بترسد؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
مرگ بر صهیونیسم . درود بر رزمندگان اسلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
قابلیت حمل چه میزان بار
وچه تعداد موشکه داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۱ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
افرین به دلاوران ایرانی که همیشه ترس در دل دشمنان کاشته اند.ما امنیتمان را مدیون این ازادمردانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
این جنگندها فقط بدرد آموزشی میخورند وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
زنده باد ایران اسلامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
سلام بسيار عالي دست شما درد نكند خدا قوت ايراني رزمنده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
درودبر تیز پروازان نیروی هوایی میهن.همونطور که امریکایی ها هم اعتراف کردن این ایمان و اراده و غیرت ایرانیه شماست که دشمن رو میترسونه نه هواپیمای زیر پاتون پس درود بر غیرت و شجاعت دورانها و بابایی هایی که هنوز هم پادررکاب عزت ملت میجنگن و همواره پیروز خواهیدبود علی یارتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
پس چرا ایران به دنبال خرید هواپیما ی جنگی هست حتی نوع چینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
درود بر سرداران ولایت که مایه افتخار ایران و ایرانی هستید امیدوارم همیشه سربلند و پیروز باشید.ماشااله چشم دشمن و بد خواهان کور باد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۴ ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
خلبانان ایرانی وارثان خون و ادامه دهندگان راه عباس دوران و شهید ستاری وهزاران شهید دیگه هستند پاینده باد ایران و ایرانی
آخرین اخبار