سیستم توزیع و پخش کتاب نابرابری هایی دارد که می تواند برای اهالی قلم مشکلاتی را به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مسئله توزیع و پخش کتاب همان مسئله‌ای است که ذهن هر فردی را که قصد چاپ اثر دارد، به خود مشغول می‌کند. همین مسئله سبب می شود تا وی با تامل بیشتری این کار را انجام دهد. اما چه مسئله‌ای سبب می‌شود نابرابری‌هایی در زمینه توزیع و پخش کتاب وجود داشته باشد؟ در درجه اول این تقاضای کتابفروشی‌هاست. هنگامی که برای اثری در شهرستان خواهان وجود داشته باشد، کتابفروشی ها نیز از انتشاراتی برای دریافت اثر تقاضا می کنند. 

مسئله دیگر مراکز فروش اینترنتی کتاب است که در کاهش تقاضای کتاب تاثیر گذاشته. کاهش تقاضای کتاب نیز عرضه نابرابر آن را در سطح کشور به وجود می آورد. شاید در نگاه نخست اینگونه به نظر برسد که این مسئله به ضرر صنعت نشر تمام می شود اما اینگونه نیست. هنگامی که هزینه های انتقال و جابه‌جایی کتاب را محاسبه کنیم، به اهمیت این نوع فروش کتاب آن هم در شهرستان ها پی می‌بریم.

گاهی نیز می‌توان کتابخوان نبودن مردم را دلیلی دانست برای آنکه توزیع کتاب به درستی انجام نشود. اما این تمام ماجرا نیست؛ باید گفت نوع مطالعه مردم این روزها تغییر کرده است و از مطالعه مکتوب به مطالعه کتاب های الکترونیک روی آورده‌اند. این مسئله در تمام دنیا وجود دارد و به صورت امری بدیهی خود را نشان می دهد. این تغییر فرهنگی در زمینه مطالعه در نتیجه یک امر طبیعی رخ داد و آن پیشرفت تکنولوژی بود. 

در کنار تمام این عوامل یک عامل دیگر وجود دارد که توزیع نامناسب کتاب را سبب شد و آن سیستم معیوب پخش کتاب است. سیستمی که در آن برخی از توزیع کنندگان پخش کتاب تنها و تنها کتاب انتشاراتی های خاصی را پخش می کنند و در این میان هستند انتشاراتی هایی که به دلیل نداشتن ارتباط با پخش کنندگان کتاب، کتاب های آن ها به سختی پخش می شود و با مشکلات عمده ای در این زمینه روبرو می‌شوند. در این میان انتشاراتی های دارای مراکز پخش کتاب هستند که اوضاع بهتری در این زمینه دارند. 

سیستم معیوب چرخه پخش و توزیع کتاب تنها گریبان انتشاراتی ها را نمی گیرد بلکه به نوقلمان آسیب بیشتری وارد می کند. همین مسئله سبب می شود تا برخی انتشاراتی ها آثار نوقلمان را منتشر و پخش آن را به فرد مولف واگذار کند. نا آشنایی آن ها با سیستم توزیع و پخش کتاب سبب می شود آثارشان در خانه انبار شود و به مراکز پخش کتاب نرسد. این مسئله انگیزه آنها را برای خلق اثر کاهش می‌دهد و به دنبال آن آثار کمتری تولید می کنند.

البته تنها آسیب توزیع کتاب به نوقلمان وارد نمی‌شود، این مسئله نویسندگان حرفه‌ای را نیز به گونه‌ای دیگر درگیر می‌کند. این افراد با مخاطبان خود در شهرهای دیگر روبرو هستند که از توزیع نامناسب کتاب آن‌ها در شهرشان گلایه دارند. در حالی که نسخه الکترونیکی هم از کتاب آنها وجود ندارد تا فرد آن را از مراکز فروش مجازی کتاب خریداری کند. همین مسئله ناخودآگاه سبب می شود اینگونه افراد به سراغ فضاهای مجازی بروند و از این طریق اثر شاعر مورد نظر خود را دنبال کنند. البته همین مسئله برای شاعران و نویسندگانی که انتشاراتی آنها در شهرستانها نیز مراکزی دارد، به وجود نمی آید.
 
وضعیت نامناسب توزیع و پخش کتاب از یک سو سبب می شود مخاطبان کتاب کمتر به سراغ آن بروند و از طرف دیگر انگیزه صاحبان قلم را برای خلق اثر کاهش می دهد. این وضعیت حالتی را برای اهالی قلم به وجود می آورد که کمتر قلم بزنند و بیشتر به انجام کارهای دیگر بپردازند. 


انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۲ ۱۷ خرداد ۱۳۹۵
به نظر من در شاخه کتب دانشگاهی نو قلم چندان مصداق پیدا نمیکند زیرا که در این بخش میبایست شخص حقیقتا توانمندی لازم را داشته باشد تا کاری اراپه کند حال اگر ناشران نوقلمی را در این بخش حمایت نکنند قطعا مشکل از مولف و کتاب اوست. البته این عرض بنده به این معنا نیست که پس تمام کتابهای دانشگاهی ما دارای توانمندی های لازم هستند زیرا که مولف اگر هزینه شخصی بکند بهر صورت کتابش چاپ خواهد شد .
آخرین اخبار