گزارش/

نقش "رسانه‌ها" در تحقق "اقتصاد مقاومتی"

حضور رسانه‌ها در تحقق اقتصاد مقاومتی باعث می‌شود تا اذهان عمومی به سمت تولید داخلی و عدم تجمل‌گرایی جلب شوند.

به گزارش  خبرنگار  دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  "اقتصاد مقاومتی" یکی از مهمترین توصیه های "رهبر معظم انقلاب اسلامی" بود که به صورت دستور العمل ابلاغ شد.

ایشان در بیانات اخیرشان  در جمع آحاد مردم در مراسم ارتحال حضرت امام خمینی (ره) بر اجرایی شدن هر چه بیشتر سیاست های اقتصاد مقاومتی تاکید کردند.

اولین نکته ای که باید در این زمینه به آن اشاره کرد اینکه حضور رسانه ها و تبلیغات در این زمینه باعث می شود تا اذهان عمومی به سمت تولید داخلی و عدم تجمل گرایی جلب شود و اقدامات لازم در این زمینه توسط فرد- فرد جامعه صورت بگیرد.


**لزوم تاکید رسانه ها بر مسئله اقتصاد مقاومتی

مهمترین اقدامی که می توان در این زمینه انجام داد این است که تولید ملی را رواج دهیم. برای مثال می توان به استفاده از کالاهای داخلی با کمک راهبرد الگوی مصرف ملی تکیه کرد و تبلیغات را بر اساس آن انجام داد.




نقش



با بررسی عملکرد رسانه‌های خارجی در زمینه‌ی اقتصاد مقاومتی، درمی‌یابیم که این رسانه ها ؛  در راستای پروژه‌ی "تهاجم فرهنگی"، بیشتر به صورت نرم و ضمنی به تخریب و تبلیغات منفی در زمینه‌ی "اقتصاد مقاومتی" می‌پردازند.

برای مثال، تلاش برای "کاهش وحدت ملی"، "مصرف‌گرایی" و "تضعیف تولید ملی در برابر تولیدات خارجی" و ...  مواردی است که به صورت غیرمستقیم اقتصاد مقاومتی را دچار مشکل می کند.

رسانه های داخلی در مقابل این راهبرد رسانه های غربی باید زمینه ترویج فرهنگ مصرف کالاهای داخلی را تقویت، تولید ملی در برابر تولیدات خارجی و افزایش انسجام ملی و هم افزایی بین تولید کنندگان و آحاد ملت را فراهم نمایند.

یکی دیگر از نکاتی که لازم است بررسی شود ؛ تبیین صحیح اقتصاد "مقاومتی" و انتقال آن به آحاد جامعه از سوی رسانه هاست که می تواند در پیاده سازی بنیان های اقتصاد مقاومتی بسیار موثر باشد.

در حقیقت شناخت محورهای اقتصاد مقاومتی و معرفی ساده آن به افکار عمومی، می تواند باعث شود تا آحاد ملت بتوانند دستور العمل های آن را به راحتی مرور و عملیاتی کنند که نقش رسانه ها در این زمینه بسیار مهم است.


**وظیفه رسانه ها در تبیین شرایط کشور برای رسیدن به یک اقتصاد پویا چیست؟

رسانه‌ها و مطبوعات در تحلیل شرایط اقتصادی کشور برای پشت سر گذاشتن ساختار نادرست و دست‌یابی به اقتصاد پویا و توسعه‌نگر وظیفه مهمی دارند.

رسانه می تواند با تبلیغ درست و استاندارد این موضوع را مطرح کند که تولید داخلی یعنی تولید درآمد، ثروت و مصرف کالاهای خارجی یعنی خروج ارز از کشور و واردات؛ و این به نفع کشور نیست.


نقش


رسانه های جمعی هم باید به عنوان بخشی از نهاد های مدنی و فرهنگی جامعه مجری طرح های فرهنگی اقتصاد مقاومتی باشند و آحاد ملت را نسبت به جوانب مختلف این فرهنگ مشتاق نمایند ؛ مردمی که حقیقتا پشتکار بسیار خوبی در کار و تولید ارزش افزوده دارند. 

"محمد جواد ظریف وزیر خارجه  کشورمان در این زمینه می گوید: مردم علیرغم همه نامردمی هایی که در منطقه شده می توانند در امنیت زندگی کنند؛ این امنیت درون زای ما مبنای قدرت ماست به همین دلیل وقتی رهبر معظم انقلاب سیاست های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ می کنند می فرمایند که درون زا و برون نگر است. اقتصاد ما متکی به ذوق شهامت و پشتکار جوانان ایرانی است که شرکت های نوپایی در ایران درست کرده اند که همه به آن ها افتخار می کنیم.مردم ومعیشت مردم به دلیل تحریم های ناجوانمردانه با مشکل مواجه شده است، اما هیچ کدام باعث نشده که مردم تلاش و کوشش و سازندگی را کنار بگذارند.

نقش دیگر رسانه ها وارد کردن مسئولین و سازمان ها به میدان برای پاسخگویی میزان عملیاتی شدن اقتصاد مقاومتی است.

به طور کلی تبلیغات در راستای استفاده از تولیدات داخلی، استفاده از راهبردهای نوین در ایجاد اشتیاق آحاد ملت برای توسعه  تولید ملی، حمایت از تولید کنندگان با تبلیغات موثر، داشتن روحیه پرسش گری از مسئولین نهادهای مختلف برای اینکه چه میزان در راستای اقتصاد مقاومتی حرکت کردند و ... از جمله نقش های مهم رسانه ها در تحقق اقتصاد مقاومتی است.

 
گزارش از محمد زرچینی


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار