مراسم رونمایی از کتاب «شور اشراق» عصر امروز در انتشارات شهرستان ادب با حضور غلامعلی حداد عادل برگزار شد.

کتاب «شور اشراق» رونمایی شد
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مراسم رونمایی از کتاب «شور اشراق» عصر امروز در انتشارات شهرستان ادب با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمدرضا سرسنگی پژوهشگر ادبی، محمدرضا ترکی شاعر و آیت الله علی اکبر رشاد مولف کتاب «شور اشراق» برگزار شد. 

در این مراسم غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به اینکه هم اکنون بیست سالی است که سنت رونمایی از کتاب در ایران متداول شده گفت: سنت رونمایی از کتاب ابتدا در میان هندی ها متداول بود. ما این سنت را از هند به ایران آوردیم. قبل از آنکه در رابطه با محتوای کتاب «شور اشراق» صحبت کنم، باید بگویم که در دهه های قبل از انقلاب شاهد آن بودیم که حوزه های علمیه ما از نظر توجه به زبان و ادب فارسی به خصوص ادب معاصر عقب بودند، یعنی آن تحولی که در نگارش سخن فارسی ایجاد شده بود بیشتر در محافل دانشجویی، رسانه ها و مطبوعات خود را نشان می داد اما سبک و سیاق علمای دین تحول لازم را پیدا نکرده بود.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های شهید مطهری آن بود که در ادبیات نیز ممتاز بود و ذوق ادبای خراسان در وی نیز دیده می‌شد. این یک نقصی بود که در روحانیون وجود داشت. در چنین فضایی است که آقای رشاد که تعلق به این حوزه دارند نگاه و قلم به روزی داشتند و حضورشان مغتنم است. هم اکنون این فضا نسبت به پنجاه تا شصت سال پیش فرق کرده است و در حوزه نیز به حمدالله شاهد وجود جریان های پرشور و موثری در زمینه ادبیات هستیم. کتاب «شور اشراق» هم اکنون با حذف و اضافاتی منتشر شد.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مقالات کتاب «شوراشراق» و دربرگیری مقالات آن پیرامون بزرگان و نقد شاعران معاصر اظهار داشت: درون مایه اصلی مجموعه «شور اشراق» به شعر بزرگان اختصاص دارد. افرادی که بیش از آنکه شاعر باشند حکیم هستند و مقاله ای که کثرت گرایی را در شعر مولانا بررسی می کند نیز از این دست است. در این مجموعه به شعر امام راحل نیز توجه می شود و باید گفت استخوان بندی کتاب و مقالات شور اشراق به شعر امام راحل مربوط می شود.

در ادامه مراسم محمدرضا سنگری پژوهشگر ادبی با اشاره به اینکه ویژگی های منحصر به فردی در آیت الله رشاد وجود دارد که می توان آن را در کتاب «شور اشراق» نیز مشاهده کرد گفت: آیت الله رشاد جامع الاطراف هستند و این ویژگی زمینه ای را فراهم می کند که وقتی به موضوعی می پردازند، آن را از جنبه های مختلفی بررسی کنند.  

وی افزود: در آثار رشاد می توان نظام مندی و بسامانی و هندسه مند بودن ذهنی را مشاهده کرد. مقام معظم رهبری دو سال پیش به وجوه حکمت و تعلیمی بودن شعر در بین شاعران اشاره کردند. 

این پژوهشگر ادبی با اشاره به جمع بودن تمام حکمت ها در نماز اظهار داشت: آیت الله رشاد در کتاب «شور اشراق» به اشعار شاعران پیرامون نماز می پردازد.

در پایان مراسم محمدرضا ترکی شاعر با اشاره به اینکه جوامع نیز مانند مردم بیمار می شوند و در طب سنتی قدیم انسان‌ها طبع مختلفی داشتند اظهار داشت: اگر هر یک از این طبع‌ها به هم می‌خورد، انسان دچار بیماری می شد. جامعه نیز طبع گوناگونی دارد که اگر به هم بخورد دچار بیماری خواهد شد. راه علاج آن نیز فکر حکمی است.

وی افزود: اگر برنامه ریزان فکری جامعه اهل حکمت باشند این حکمت ممکن است به معنای طبیب باشد و جامعه ای که دچار فساد شده را تنها می توان به وسیله فکری حکمی درمان کرد.

این شاعر با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی جامعه ما یا مدیر نیستند تصریح کرد: مدیران فرهنگی ما توانایی دیدن دوردست را ندارند. مولف کتاب شور اشراق یک فرد حکیم و فرهنگی است و این کتاب با وجود اینکه حجم زیادی ندارد حکمت شعر را نشان می دهد. پیش از این کتاب نیز جواد محقق کاری در زمینه علمای شاعر انجام داده بود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار