وال استریت ژورنال: پیشنهاد فروش زیر قیمت نفت عربستان به خریداران اروپایی برای مقابله با ایران

روزنامه وال استریت ژورنال نوشت در پی ناکامی اوپک برای متوقف کردن افزایش تولید نفت، عربستان با هدف مقابله با ایران، پیشنهاد فروش زیر قیمت را به مشتریان اروپایی ارائه داده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد در پی موفق نشدن اوپک در متوقف کردن افزایش تولید نفت و تقویت صادرات ایران، عربستان سعودی پیشنهاد فروش زیر قیمت به مشتریان اروپایی داده است.

این روزنامه آمریکایی نوشت : آرامکو، شرکت نفت دولتی عربستان، در یک ایمیل به مشتریانش گفته است قیمت نفت خام سبک خود برای تحویل در ماه ژوئیه را بشکه‌ای 35 سنت برای شمال غربی اروپا و ده سنت برای کشورهای حوزه مدیترانه کاهش داده است. 

وال استریت ژورنال، این کاهش قیمت را شگفت انگیز خوانده است چرا که میزان تقاضا برای نفت در نیمه دوم سال با توجه به بازگشت به کار پالایشگاه ها پس از انجام عملیات تعمیر و نگهداری افزایش می یابد.  همچنین بازارها اخیرا تحت تاثیر کشورهایی چون نیجریه شناور شده بودند. 

 این اقدام عربستان سعودی پس از آن صورت گرفت که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) پنجشنبه گذشته نتوانست بر سر سقف تولید به توافق برسد. نبود محدودیت تولید به طور موثر به عربستان سعودی و ایران، دو عضو بانفوذ اوپک و این رقیب‌ های منطقه ای،  اجازه می دهد تا به میل خود نفت استخراج کنند. 

در ادامه این مطلب آمده است: تنش های منطقه ای به نرسیدن به توافق بر سر مهار تولید کمک کرده است. ایران با هدف بازگشت به وضع اقتصادی پیش از تحریم های غرب در ماه ژانویه، چهارشنبه گذشته موضع قاطعی علیه هرگونه اقدام برای محدود کردن تولید خود گرفت. برخلاف آن، عربستان برای مهار جمعی تولید گشایش نشان داد. 

اما کاهش قیمت نفت عربستان برای مشتریان اروپایی همچنین موجب رقابت شدید میان تهران- ریاض بر سر بازار نفت  شده است . ایران صادرات نفت خود را در ماه فوریه پس از لغو تحریم علیه خود از سرگرفت و اکنون در حال رقابت سنگین با عربستان سعودی است که در طول تحریم ها تا حدی جای ایران را به عنوان یک منبع عرضه نفت به اروپا پر کرده بود. 

به گفته مقامات ایران، محموله های نفتی ایران به اروپا اکنون به روزی 400 هزار بشکه رسیده است . طی ماههای آینده قرار است این محموله ها پس از توافقی که با پالایش کنندگان نفت در یونان ، فرانسه و ایتالیا صورت گرفته به 700 هزار بشکه افزایش خواهد یافت.

آژانس بین المللی انرژی  نیز گزارش داد برخلاف آن، عربستان سعودی سال گذشته به طور میانگین 800 هزار بشکه نفت در اختیار اروپا قرار داده است. 

وال استریت در ادامه نوشت: در این رقابت، ایران اعتقاد دارد برگ برنده را داراست. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار