سازمان فضايي ايران و سازمان محيط زيست براي ايجاد سامانه هاي كاربردي پايش ماهواره اي براي حفاظت تنوع زيستي و عرصه هاي طبيعي تفاهم نامه همكاري امضا كردند.

به گزارش خبرنگار اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دكتر محسن بهرامي معاون وزير و رئيس سازمان فضايي ايران و دكتر دبيري معاون محيط زيست طبيعي سازمان محيط زيست براي ايجاد سامانه هاي كاربردي پايش ماهواره اي براي حفاظت تنوع زيستي و عرصه هاي طبيعي، تفاهم نامه همكاري امضا كردند.

بهرامي ضمن تاكيد بر اهميت حفاظت از محيط زيست گفت: توجه به موضوع محيط زيست امري بديهي است و حفاظت از محيط زيست، حفظ بقاء انسان است و در صورتي ك محيط زيست در خطر قرار گيرد بقاء انسان مورد تهديد قرار خواهد گرفت.

بهرامي خاطر نشان كرد: محيط زيست جزء هويت وجودي ما انسانها است و لازم است كه ما به صورت خيلي جدي به مشكلات و تهديدات اين حوزه رسيدگي كنيم .

دكتر بهرامي افزود: بسياري از مشكلات محيط زيست از طريق فناوري فضايي مانند تصاوير ماهواره اي سنجش از دوري قابل مديريت و كنترل است.اين تكنولوژي به عنوان يك ابزار به ما كمك مي كند تا شكل برنامه ريزي ها را عوض كنيم.

وي يادآور شد: سازمان فضايي ايران بر مبناي سنجش از دور شكل گرفته است و يكي از قوي ترين واحد هاي اين سازمان بخش سنجش از دور است. ما اميدواريم با ايجاد ارتباط با همه دستگاه ها و استفاده كنندگان از محصولات و داده هاي سنجشي كه در سازمان وجود دارد بتوانيم استفاده از اين فناوري را گسترش دهيم.


امضاي تفاهم نامه ميان سازمان فضايي ايران و سازمان محيط زيست


دكتر بهرامي خاطر نشان كرد: وظيفه اصلي سازمان فضايي برآورده كردن نيازهاي فناوري فضايي كشور است.سازمان فضايي عضو سازمان همكاري هاي آسيا و اقيانوسيه است كه چند ماهواره را در يك منظومه قرار داده تا كشورهاي عضو بتوانند از اطلاعات اين ماهواره ها در زمان مقتضي استفاده كنند، كه اخيرا هم در زمان سيل استان خوزستان در عرض چند ساعت تصاوير خيلي مهمي را به سازمان تحويل دادند.

دكتر دبيري معاون محيط زيست طبيعي سازمان محيط زيست، ضمن استقبال از تعامل و همكاري با سازمان فضايي ايران گفت:سازمان محيط زيست از حدود 40 سال پيش سيستم هايي براي پايش دارد ولي با توجه به پيشرفت فناوري هاي نوين اين روشهاي سنتي ديگر جوابگوي نيازهاي اين حوزه نيست، زيرا دقت و جامعيت لازم را ندارد. در نتيجه سنجش اين امور با توجه به امكانات و ظرفيت هاي مدرن امروزه كه در جهان وجود دارد لازمه كار سازمان محيط زيست است و بدون اتكاء به اين نوع امكانات و فناوري نمي توان به نحو احسن از محيط زيست حفاظت كرد.لازم است كه وضعيت آينده محيط زيست را پيش بيني و رصد كنيم و بر اساس آن يك نوع مطالعات تحقيقي انجام بدهيم تا به نتايج درست و قابل قبولي برسيم. در نتيجه، همكاري ما با سازمان فضايي مي تواند كمك بزرگي باشد براي رسيدن به اهداف سازمان محيط زيست در اجراي سياست هاي كلي نظام كه در 17 بند تصويب شده است. اين سياست هاي كلي نويد بخش آينده بهتر محيط زيست كشور است. بنابراين يكي از ابزارها و نقاط قوتي كه بايد به آن متكي باشيم همان همكاري و تعامل با سازمان فضايي ايران و استفاده از علوم و فناوري فضايي به خصوص بحث سنجش از دور است.

در اين مراسم محمد همايون صدر معاون توسعه كاربرد و خدمات فضايي سازمان فضايي ايران با بيان اينكه بيش از 40 سال از شروع فعاليت‌هاي سنجش از دور سازمان فضايي ايران گذشته است، گفت: دانش و نياز استفاده از فناوري سنجش از دور بين شركت‌ها، سازمان‌ها و نهادهاي كشور با سرعت خوبي رو به گسترش است و دانشگاه‌هاي مهمي در كشور در اين حوزه به آموزش متخصصان مي‌پردازند.


امضاي تفاهم نامه ميان سازمان فضايي ايران و سازمان محيط زيست


وي با بيان اينكه اقدامات سازمان فضايي ايران جهت تحول و رشد كشور در اكثر نهادهاي دولتي در زمينه سنجش از دور همكاري مي‌كند افزود: اين سازمان همكاري‌هايي در دست بررسي و اجرا با وزارت جهاد كشاورزي، سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، وزارت نيرو، وزارت ارتباطات و ساير سازمان‌ها دارد.

صدر ادامه داد: امروز همكاري سازمان فضايي ايران و سازمان محيط زيست وارد مرحله جديدي از سطح همكاري شد ،فناوري سنجش از دور در زمينه‌هاي مختلف محيط زيستي مي‌تواند به عنوان يك ابزار كارآمد مورد استفاده قرار گيرند.

معاون توسعه كاربرد و خدمات فضايي سازمان فضايي ايران در خصوص جزييات همكاري با سازمان محيط زيست در چهارچوب اين تفاهم‌نامه گفت: سازمان فضايي در زمينه توسعه پايدار، اهميت آب و غذا، پايش زمين و ارزيابي محيط زيست و زيرساخت‌هاي لازم براي فعاليت‌هاي محيط زيست، حفظ گونه‌هاي گياهي، انتخاب مناسب كاربري اراضي و جلوگيري از تخريب زيست‌گاه‌ها با سازمان محيط زيست همكاري مي‌كند.

وي در ادامه از افزوده شدن برخي اقدامات مهم و جديد در راستاي اين تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: پيش‌بيني وقوع آتش‌سوزي جنگل‌ها، سامانه پايش تغييرات كاربردي اراضي و پوشش گياهي عرصه‌هاي جنگلي و مراتع، پايش حريم رودخانه‌ها و تالاب‌ها، منابع آبي زيست‌گاه‌ها، مناطق حفاظت شده تحت نظارت سازمان محيط زيست، پايش سيل و بررسي فرسايش خاك، پيش‌بيني خطر خشكسالي و پايش محصولات كشاورزي از مهم‌ترين اقدامات اجرايي سازمان فضايي ايران در حفاظت از محيط زيست است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.