رئيس پژوهشكده آبزي‌پروري جنوب كشور گفت: كاهش آب كارون منجر به كاهش كيفيت و كميت آب و در نهايت سبب انقراض ماهي‌هاي گرمابي مانند صبور و حلوا سفيد خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، جاسم مرمضي بیان کرد: اگر از ورود آب شيرين به دريا جلوگيري كنيم ناحيه مصبي دريا دچار تزلزل شده و در ادامه باعث نابودي صيدگاه‌هاي ماهي مي‌شود.

وی اظهار داشت: متوسط سرانه مصرف ماهي در كشور ايران 9كيلوگرم در سال است در حالي كه متوسط نرمال آن در سطح جهان 19 كيلوگرم است.

مرمضی با بيان اينكه در برنامه توسعه ششم عمده بار افزايش متوسط سرانه مصرف ماهي شهروندان بر عهده استان خوزستان است، افزود: كاهش آب كارون منجر به كاهش كيفيت و كميت آب و در نهايت سبب انقراض ماهي‌هاي گرمابي مانند صبور و حلوا سفيد مي‌شود.

رئيس پژوهشكده آبزي‌پروري جنوب كشور با اشاره به اينكه 3 هزار هكتار پرونده آبزي‌پروري به دليل كمبود آب اجازه بهره‌برداري ندارند، اذعان کرد: كاهش آب رودخانه كارون تاثيرات جدي و جبران ناپذيري در چرخه تالاب‌ها و ماهي‌هاي مهاجر دارد.

وي با بيان اينكه عمده برنامه‌هاي توسعه شيلات در كنار رودخانه كارون است، افزود: كاهش كيفيت آب در سطح رودخانه كارون منجر به كاهش صيد در رودخانه‌ها، تالاب‌ها و درياها مي‌شود.

مرمضي تصريح كرد: ماهي صبور به دليل كاهش كيفيت و كميت آب كارون در معرض انقراض است، رودخانه كارون با كاهش ميزان دبي مورد نياز به يك فاضلاب تبديل مي‌شود و باعث عدم مهاجرت پذيري ماهي‌ها و درنهايت انقراض ماهي‌هاي موجود در آن به خصوص ماهي صبور منتهي می گردد.

وي با بيان اينكه تالاب شادگان از طريق رودخانه كارون تغذيه و تامين مي‌شود، گفت: تنها براي پركردن تالاب شادگان به 52 متر مكعب آب بر ثانيه نياز است و حال با انتقال آب كارون و كاهش ميزان دبي آن چه اتفاقات زيست محيطي براي تالاب شادگان رخ مي‌دهد. تالاب شادگان در سال‌هاي 74 و75 بدون هيچ گونه سرمايه گذاري سالانه 15 هزار تن ماهي و جانوران آبزي پرور را درون خود پرورش مي‌داد.

جاسم مرمضی با اشاره به ناحيه مصبي، خاطرنشان کرد: ناحيه مصبي به قسمتي از دريا گفته مي‌شود كه از تلاقي آب شور و آب شيرين با يكديگر به وجود مي‌آيد، اگر از ورود آب شيرين به دريا جلوگيري كنيم اين ناحيه دچار تزلزل شده و در ادامه باعث نابودي صيدگاه‌هاي ماهي مي‌شود.

رئيس پژوهشكده آبزي‌پروري جنوب كشور بیان کرد: متاسفانه ماهي حلوا سفيد كه حاصل اين اكوسيستم است به دليل تغييرات اخير در ميزان تلاقي آب شيرين و شور دريا در حال انقراض است.

مرمضي افزود: كاهش كميت آب بر ميزان كيفيت تاثير گذار است و باعث نابودي زيستگاه‌هاي آبزي‌پروري، كاهش راندمان آبزي‌پروري، مهاجرت و كاهش تخم ريزي ماهي‌ها، از بين رفتن تالاب‌ها و كاهش صيد از تبعات جبران ناپذير انتقال آب كارون است.

انتهای پیام/گ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار